Clarins-kosmetiikkabrändi tavoitti onnistuneesti kohderyhmänsä Me Naiset -tuoteperheen kautta
Tavoite
Berner Oy halusi tavoittaa monikanavaisella Clarins-kosmetiikkamerkin kampanjallaan mahdollisimman paljon uusia kuluttajia eri kanavien kautta.
”Lisäksi tavoitteenamme oli raikastaa brändin mielikuvaa ja imagoa. Kampanjan vaikuttavuus kasvaa, kun kuulet siitä radiossa, näet printissä, digissä, somessa ja brändin omissa asiakaskanavissa. Digitaaliset kanavat tavoittavat nuorempia kuluttajia, ja kokeilimme rohkeasti radiota, mikä on selektiivisen kosmetiikan osalta poikkeuksellinen valinta”, kertoo Brand Manager Tanja Hovi Berneriltä.
Ratkaisu
Monikanavaiseen kampanjaan kuului promospotteja ja on air -nostoja Me Naiset Radion aamussa ja iltapäivässä, kiinteä promoboksi Suplassa, kampanjasivu, CPC-somenosto, kaksi natiiviartikkelia IS.fi:ssä (8.11.‒28.11.2021), IG Live Me Naiset Radion Instagramissa juontaja Jenni Alexandrovan kanssa, kaksi somepostausta Me Naiset Radion Facebook-sivuilla sekä kokosivun mainos ja tuotenäyte Me Naisissa ja mainos Gloriassa.
Me Naiset Radion juontajat ohjasivat kuuntelijoita kampanjasivulle ja osallistumaan Clarinsin tuotteiden arvontaan. Juontajat toivat esille muun muassa omien ihonhoitorutiiniensa kautta Clarinsin tuotteita ja antoivat käytännön vinkkejä.
Jenni Alexandrova ohjasi myös kuuntelijoita Me Naiset Radion Instagram live -lähetykseen seuramaan Clarinsin asiantuntijan ja Jennin antamia ihonhoitovinkkejä Clarinsin tuotteilla.
Category Manager Kirsikka Nyqvistin mukaan mediavalinnoilla haettiin yllätyksellisyyttä.
”Kokonaisuus sopii hyvin kampanjaamme. Olemme erittäin tyytyväisiä. Emme pelkästään kaupallisiin tunnuslukuihin ja tuloksiin vaan siihen, miten brändi on kehittynyt kuluttajien mielissä.”
Näkyvyys oli tavoitteiden mukainen.
”Joissain kanavissa päästiin jopa yli tavoitteen. Oma tavoitteemme oli kaupallistamisessa, jossa onnistuttiin huikean hyvin”, Tanja Hovi kertoo.
Juontajat innostuivat aidosti kampanjasta, mikä myös kuului on air -nostoissa. He olivat perehtyneet aiheeseen, testanneet etukäteen tuotteita ja puhuivat niistä luontevasti.
Clarinsin kampanjasivun sivukatselut ja arvontaan osallistuneiden määrä ylittivät huimasti Me Naiset Radion keskiarvon.
IG live -videon tavoittavuus ylitti reippaasti Me Naiset Radion kaupallisen julkaisun keskiarvon. Jenni Alexandrova julkaisi myös sekä omassa että Me Naiset Radion Instagramissa edeltävänä päivänä Clarinsin liveen ohjaavat storyt. Instalivestä tullut palaute oli erittäin positiivista. Jokainen liveä kommentoinut mainitsi, että sai sisällöstä itselleen uutta tietoa.
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan IS.fi:n natiiviartikkelit tavoittivat kohderyhmänsä hyvin, sillä miltei yhdeksän kymmenestä silmäili artikkelit läpi ja reilut yli kahdeksan kymmenestä koki kuuluvansa mainonnan kohderyhmään.
Miten löydät oikean kasvovoiteen juuri sinulle? Nämä 3 asiaa ratkaisevat
Tuntuuko kasvovoiteesi teho kadonneen? Näin lisäät sen vaikutusta
Natiivimainonnan luovaa toteutusta arvioitiin selkeäksi, tietoa antavaksi ja kiinnostavaksi, ja mainostaja tuli hyvin esille. Artikkelit onnistuivat vahvistamaan positiivista mielikuvaa, lisäämään kiinnostusta sekä vaikuttamaan positiivisesti ostoaikomukseen ja lisätiedon hakuun.
Kampanjassa oli vahva ohjaus Bernerin kahden ison asiakkaan, Sokoksen ja Stockmannin, sivuille. Kuluttajat ohjattiin sujuvasti artikkeleista verkkokauppaostoksille. Myymälöissä oli samanaikaisesti käynnissä brändin tapahtumaviikot.
”Kun tarkastellaan koko viime vuotta, niin kampanja-aika erottui myynnillisesti ja klikkausten osalta. Suurin tavoite oli saada kuluttajat tutustumaan tuotteisiin ja saada kiinnostus brändiä kohtaan heräämään. Siinä onnistuimme äärimmäisen hyvin: kuluttajat löysivät myymälään ja tuotteiden pariin kampanjan aikana. Kaupallisesta onnistumisesta kertovat kaksinumeroiset kehitysluvut”, Hovi sanoo.
Tanja Hovi pitää Sanoman vahvuutena monikanavaisuutta.
”Asiakkaan näkökulmasta on helppo asioida. Kampanjassa yhdistettiin todella hienosti monet kanavat. Asiakkaan tarpeet ja toiveet kuultiin, ja niihin haluttiin vahvasti vastata.”
Kampanja-aika erottui myynnillisesti ja klikkausten osalta. Kaupallisesta onnistumisesta kertovat kaksinumeroiset kehitysluvut.
Olemme erittäin tyytyväisiä. Emme pelkästään kaupallisiin tunnuslukuihin ja tuloksiin vaan siihen, miten brändi on kehittynyt kuluttajien mielissä.