Dansukkerin joulukampanja tavoitti hyvin jauhopeukalot
Artikkeleihin ohjattiin datakohdennuksella Sanoman verkostosta. Niihin oli myös ohjaus Ruutu-videoverkostosta.
”Olemme oikein tyytyväisiä kampanjaan. Saavutimme asettamamme tavoitteet, ja tiettyjen mittareiden osalta jopa ylitimme ne”, Suomen Sokerin markkinointipäällikkö Inari Kettula toteaa.
Natiiviartikkelit ja niihin ohjaava mainonta toimivat Kettulan mukaan erityisen hyvin.
”Artikkelit saavuttivat laajan yleisön, ja lukijat todellakin viettivät niiden parissa aikaa”, Kettula toteaa.
Yhteistyö Sanoman kanssa sujui mainiosti.
”Saimme Sanomalta jälleen todella ammattitaitoisen tiimin suunnittelemaan ja toteuttamaan kampanjaa. Jo kampanjasuunnitelmasta näki, että briiffiimme oli todellakin paneuduttu. Arvostan sitä, että kampanjasuunnitelma käytiin kanssamme yksityiskohtaisesti läpi yhdessä eri kampanjan osista vastaavien henkilöiden kanssa”, Kettula kiittää.
Kampanjan koko tuotanto kuvineen, videoineen ja resepteineen toteutettiin Sanomalla.
”Dansukkerin joulun kampanja on erinomainen esimerkki onnistuneesta yhteistyöstä. Asiakas haastoi koko tiimiä ajattelemaan jatkuvasti pidemmälle. Tuloksena oli monikanavainen ja luova kokonaisuus. Tiiviin yhteistyön myötä ymmärrys asiakkaan liiketoiminnasta syvenee. On palkitsevaa olla toteutuksessa mukana aina tuotannoista lähtien”, Suomen Sokerin asiakkuudesta Sanomalla vastaava Merja Klemola toteaa.
Kampanjan tavoite
Kampanjan tavoitteena oli viestiä Dansukkerin tummasta siirapista joulun valmistelussa. Samalla kuluttajia ohjattiin käyttämään muitakin Dansukkerin tuotteita ja reseptejä leivonnassa ja ruoanlaitossa. Pidemmän aikavälin tavoitteena oli Dansukker-brändimielikuvan vahvistaminen.
Kampanjan ydinkohderyhmä oli leivonnasta ja itse tehdystä kiinnostuneet kuluttajat. Sanoman segmenteistä ensisijaisiksi kohderyhmiksi valittiin uteliaat suunnannäyttäjät, vakiintuneet arjesta nauttijat sekä laatutietoiset tiedonhakijat. Toissijaisena kohderyhmänä oli kiireiset tasapainon etsijät.
Toteutus
Menaiset.fi:ssä julkaistiin kaksi natiiviartikkelia, joita rikastettiin videoilla.
- Yhdistä lakritsi ja piparit hauskalla tavalla – Katso videolta kekseliäät leivontavinkit
- Piparifudge on joulun unelmaherkku – katso videolta vinkit suussa sulavan makupalan valmistamiseen
Artikkeleihin ohjattiin Sanoman verkostossa datakohdennuksella. Menaiset.fi:n etusivulta ohjaus oli kahden viikon ajan ja IS.fi:n natiivinäkyvyyspaikalta kahden päivän ajan. Artikkeleihin ohjattiin myös Me Naisten Facebook-sivuilta ja Ruutu-videoverkostosta.
Lisäksi reseptit julkaistiin printtimainoksena Me Naisissa ja Kodin Kuvalehdessä.
Tulokset
Artikkelit keräsivät yhteensä lähes 49 500 sivulatausta, joten kampanja toimi lukujen valossa erittäin hyvin. Myös lukuajat olivat selkeästi keskiarvoa pidemmät, joten sisältöjen parissa viihdyttiin. Ruudussa videot tavoittivat yli 300 000 katsojaa.
Kampanja oli kokonaisuudessaan onnistunut. Natiiviartikkelit keräsivät erinomaisesti lukijoita ja sisällöt kiinnostivat myös somessa. Sisällöistä saatiin visuaalisesti näyttävät. Kampanjalla tavoitettiin hyvin kaikki halutut kohderyhmät.
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan Dansukkerin mainosartikkelit tavoittivat lukijat hyvin: 92 % vähintäänkin silmäili mainokset läpi. Lähes yhdeksän kymmenestä myös koki kuuluvansa mainoksen kohderyhmään.
Artikkeleiden luovaa toteutusta pidettiin keskimääräistä parempana, ja lukijat pitivät mainoksia houkuttelevana ja kauniina.
Artikkelit koettiin kiinnostaviksi ja selkeiksi, minkä vuoksi kampanja vaikutti myönteisesti lukijoiden mielikuviin Dansukkerista ja lisäsi heidän aikomustaan ostaa Dansukkerin tuotteita.
47 %
Mainonnan muistaminen kasvoi 47 %
21 %
Tunnettuus kasvoi 21 %
50 %
Harkinta kasvoi 50 %
205 %
Ostoaikomus kasvoi 205 %
Olimme oikein tyytyväisiä kampanjaan. Saavutimme asettamamme tavoitteet, ja tiettyjen mittareiden osalta jopa ylitimme ne. Natiiviartikkelit saavuttivat laajan yleisön, ja lukijat todellakin viettivät niiden parissa aikaa.