
Case Fortum
Keskustelu ilmastonmuutoksesta siirrettiin poteroista prime time -televisioon
Riku Rantala & 100 kysymystä ilmastosta -TV-ohjelma herätti laajaa keskustelua ilmastoasioista ja yritysten roolista yhteiskunnallisessa keskustelussa.
Kampanjan tavoite

Keskustelu ilmastonmuutoksesta ajautuu helposti poteroihin, varsinkin sosiaalisessa mediassa. Fortum halusi saada aikaan jotain muuta – laajaa, rakentavaa ja faktapohjaista keskustelua ilmastonmuutoksesta.
Toteutus
Keskustelu päätettiin siirtää pois sieltä, missä se ei edennyt. Jonnekin missä ilmastonmuutosta voitaisiin käsitellä tavalliselle katsojalle kiinnostavalla, ymmärrettävällä ja inspiroivalla tavalla, kasvattaen ymmärrystä ja antaen uusia, monipuolisia näkemyksiä aiheeseen. Jonnekin missä olisi tilaa erilaisille mielipiteille, hyvälle ja rakentavalle keskustelulle. Keskustelun haluttiin tarjoavan vastauksia tavallisten ihmisten ilmastokysymyksille, joten sitä varten rakennettiin kysymystenkeräyskampanja. Kysymyksistä valittiin 100, ja ohjelma vastasi niistä jokaiseen – useamman näkökulman kautta. Kysymykset jaettiin yhdessä valittujen isojen teemojen – 6 maailman saastuttavimman sektorin – alle.
Keskustelu siirrettiin sosiaalisesta mediasta prime time -televisioon, Neloselle. Keskustelua johtamaan kutsuttiin toimittaja Riku Rantala, jolle annettiin vapaat kädet tehdä journalismia. Hän taas kutsui studioon eri alojen ammattilaisia, vastaamaan ja keskustelemaan tavallisten ihmisten lähettämiin kysymyksiin. Nelosella ja Ruudussa nähdyn ohjelman nimi oli Riku Rantala ja 100 kysymystä ilmastosta. Ohjelma oli kuultavissa myös podcastina Suplassa.
Ohjelman pariin ohjattiin digimarkkinoinnilla Sanoman verkostossa, Helsingin Sanomien monikanavaisella etusivulla, kokosivulla Aamulehdessä ja Satakunnan Kansassa sekä Nelosen somekanavista.
Tulokset

Keskustelun siirto onnistui. Studiossa todella syntyi ilmapiiri, jossa ilmastonmuutoksesta pystyttiin keskustelemaan fiksusti.
Ohjelma sai katsojilta runsaasti positiivista palautetta, myös sosiaalisessa mediassa, sekä ennen että ohjelmasarjan jälkeen. Syntyi myös hyvää keskustelua siitä, mikä on tulevaisuudessa yritysten rooli viedä yhteiskunnallista keskustelua eteenpäin.

Ilmastonmuutoskeskustelun siirto sosiaalisen median poteroista prime time -televisioon oli meille kaikille tavallaan hyppy tuntemattomaan, johon ei ollut valmista sabluunaa. Yhteistyö Sanoman kanssa sujui kuitenkin joustavasti, ja ohjelma saatiin maailmalle suunnitelmien mukaan.”
Jussi Mälkiä, Brand Manager, Fortum
Katso myös:
Yhteenveto Riku Rantalan, Jussi Mälkiän ja Liisa Palomäen keskustelusta
Webinaaritallenne keskustelusta