K-Citymarket Pirkkalan natiivikampanja toi myyntipiikin palkitulle juomaosastolle
K-Citymarket Pirkkala valittiin viime vuoden marraskuussa Suomen parhaaksi Citymarketiksi. Samalla myymälä voitti myös K-Citymarketien vuoden juomakauppa -palkinnon.
”Aloimme markkinoida tarinankerronnan keinoin puolitoista vuotta sitten. Ostimme aiemmin radiomainontaa ja artikkelituotantoa eri tahoilta, mutta nyt päätimme keskittää molemmat Sanomalle”, K-Citymarket Pirkkalan kauppias Sami Sivonen kertoo.
IS.fi:ssä julkaistussa natiiviartikkelissa esiteltiin Pirkkalan Citymarketin palkittua juomaosastoa. Valtakunnallinen ja alueellinen kampanja oli käynnissä 5.−11. maaliskuuta.
”Olemme saaneet kampanjasta erittäin hyvää palautetta suoraan asiakkailta, jotka arvostavat tapaa, jolla nostamme esiin henkilökuntaamme ja tarjontaamme. Saimme kampanjan myötä ihan kokonaan uusia yhteistyökumppaneitakin ja uusia tuotteita valikoimiin”, Sivonen sanoo.
Erittäin hyvin toiminut kampanja näkyi myös suoraan myynnissä.
Natiiviartikkelikampanja on saanut jo jatkoa. Kun koko maailma meni sekaisin koronaviruksesta, myös uuden artikkelin teema vaihtui lennosta.
”Keskitymme kampanjassa siihen, millaisia tekoja muuttuneessa tilanteessa joudutaan tekemään. Esimerkiksi lihaosastomme hoitaja lainasi kylmäauton naapurista ja lähti hakemaan Helsingistä tavaraa paikatakseen tuotepuutteita”, Sivonen kertoo.
Sivonen on ollut erittäin tyytyväinen Sanoman tarjoamaan ideointi- ja tuotantoapuun.
”Toteutus on toiminut meidän kannaltamme äärimmäisen helposti ja kampanjan luvut ovat olleet ihan mielettömiä.”
”Tämä kampanja osoitti, miten kauppiaan innostus ja sitoutuminen markkinointiin vaikutti kaikkeen kampanjan suunnittelusta aina onnistuneeseen lopputulokseen asti. En yhtään ihmettele, miksi Pirkkala on valittu vuoden parhaaksi K-Citymarket -myymäläksi”, toteaa K-Citymarket Pirkkalan asiakkuudesta vastaava Client Manager Timo Haapala.
Kampanjan tavoite
Kampanjan tavoitteena on nostaa K-Citymarket Pirkkala mielikuvissa edelläkävijäksi, kasvattaa asiakkaiden määrää ja sitä kautta myyntiä sekä luoda kaupassa käynnin kokemusta yllättäväksi ja innostavaksi.
Toteutus
IS.fi:ssä toteutettiin natiivikampanja valtakunnallisesti ja alueellisesti. Artikkelissa nostettiin esiin kaupan vahvuuksia, henkilökuntaa ja palveluita.
Tulokset
Natiiviartikkeli toteutettiin K-Citymarket Pirkkalan palkitusta juomaosastosta ja sen tarjonnasta. Koko tuotanto toteutettiin Sanoman luovan tiimin ja tuottajan kanssa asiakkaalle valmiiksi.
Natiiviartikkeliin ohjattiin IS.fi:n etusivulta sekö IS.fi:n Ruokala-osiosta. Kampanja toimi erittäin hyvin, ja tavoitteet ylitettiin kirkkaasti.
Artikkeli sai 65 284 kävijää ja 83 798 sivulatausta.
Panimojuomien myynti kampanjan aikana ja sen jälkeen kasvoi +37 %, vaikka vertailuviikonloppu oli palkkapäivä, jolloin juomaosaston myynti on normaalia viikonloppua vilkkaampaa.
Artikkelissa oli pieni maininta Pirkkalassa olevista venäläisistä limonadeista. Kysyntä oli niin suurta, että niitä varten piti juomaosastolle tehdä opasteet. Niitä myytiin enemmän kuin koskaan aiemmin, ja välillä ne jopa loppuivat.
Kuva: Mika Sivonen toimii K-Citymarket Pirkkalan juomaosaston osastonhoitajana.
+15 %
Myynnin kasvu
+28 %
Asiakasmäärän kasvu
+37 %
Panimotuotteiden myynnin kasvu
Olen erityisen innoissani kampanjasta ja alkaneesta yhteistyöstä Sanoman kanssa. Yhteistyötä on hyvä jatkaa tästä eteenpäin.