K-Supermarket - Superkauppiaat TV-sarja kehitti positiivisesti brändimielikuvaa
”Meillä on todella paljon kiinnostavaa kerrottavaa. Mainosfilmissä sanomiset pitää puristaa 30 sekuntiin, joten oma tv-sarja kuulosti kiinnostavalta vaihtoehdolta”, kertoo K-Supermarketin markkinointijohtaja Jenni Kujala.
Superkauppiaat-sarjan tavoitteena oli kertoa kuluttajille vähittäiskaupan ja kauppiaiden arjesta, avata ”Tavallista parempi ruokakauppa” -asiakaslupausta ja kehittää K-Supermarket-ketjun ja -kauppojen brändimielikuvaa.
”Sloganimme lupaa paljon, joten siitä pitää pystyä kertomaan niin, että se aukeaa ymmärrettävästi ja aidosti. Meille se tarkoittaa asiakkaan odotusten ylittämistä ja asioiden tekemistä parhaalla mahdollisella tavalla. Brändikonseptissamme on tarkkaan mietityt kilpailutekijät. Haluamme erottua muista olemalla inspiroivia, vastuullisia ja asiakkaamme huomioivia. Konkreettisia esimerkkejä vastuullisuudesta ovat kotimaisuus ja lähiruoka, joista sarjassa kerrottiin esimerkiksi vierailemalla tuottajien luona”, Jenni Kujala kertoo.
Oma ohjelma toimii brändiviestien välittäjänä
Superkauppiaat-ohjelmasarja Nelosella ja Ruudussa. Ohjelman pariin ohjattiin TV:n katkotunnisteiden, digimainonnan, Radio Suomipopin ohjelmayhteistyön, natiiviartikkeleiden ja HS:n monikanavaisen etusivun välityksellä.
Sarjasta saatu palaute on ollut päänsääntöisesti pelkästään positiivista.
”Kauppiaita ja meitä Keskolla kiitettiin rohkeudesta, että uskalsimme lähteä mukaan omaan tv-ohjelmaan. Tutkimustulosten perusteella saimme brändiviestimme hyvin läpi. Kun vielä pääsimme hyviin katsojalukuihin, olemme erittäin tyytyväisiä”, kommentoi K-Supermarketin markkinointipäällikkö Taru Tuusa.
”Brändiviestien läpimenoprosentit olivat huikeat, etenkin kun katsoo Ruudussa tehdyn kyselyn tuloksia. Ratkaisevaa oli kerronnan tapa ja minuuttien määrä. Ohjelman kautta viestit menevät paremmin läpi”, Jenni Kujala komppaa.
Ohjelma erottui edukseen
Superkauppiaat-sarja oli menestys. Koko ohjelmakausi tavoitti lähes 2 miljoonaa katsojaa (maalis-toukokuu 4+, AdEdge).
Mielikuvatutkimuksen tulosten perusteella ohjelma oli toimiva tapa kertoa ruokakauppiaiden elämästä. Ohjelman koettiin olevan sopiva K-Supermarketille, ja se kertoi edukseen erottuvalla tavalla K-Supermarkettien kauppiaiden arjesta. 36 prosentin mielestä ohjelma paransi K-Supermarketin brändimielikuvaa. Ohjelmaa pidettiin rentona, viihdyttävänä ja kiinnostavana.
Perinteiseen mainontaan verrattuna oma ohjelma koettiin erottuvammaksi ja kunnianhimoisemmaksi. Mielikuva monipuolisesta valikoimasta ja paikallisen ruokatuotannon roolista korostui ohjelmaa seuranneiden parissa. K-Supermarkettien koettiin myös panostavan asiakaspalveluun.
”Mielestäni antaa mielenkiintoista perspektiiviä kauppiaan ja hänen johtamansa kaupan arkeen.”
”Hauska ja elämänmakuinen sarja.”
”Näkee, miten paljon asiakkaan hyväksi tehdään.”
”Tekee K-Supermarketeista lähestyttävämpiä ja läheisempiä. Ihan kuin kauppiaat olisivat tuttuja.”
Ruutu-palvelussa toteutetussa, Superkauppiaita seuranneille kohdennetussa pop-up-kyselyssä 75 prosenttia vastanneista totesi ohjelman parantaneen heidän mielikuvaansa K-Supermarketista. Kyselyn kärkeen nousivat positiiviset mielikuvat paikalliseen ruokatuotantoon, lähiruokaan sekä ruuan laatuun panostamisesta.
Sarja oli varsin pidetty sitä säännöllisesti seuraavien vastaajien parissa. Sarjan toista kautta seuraisi hyvin todennäköisesti tai melko todennäköisesti 93 prosenttia vastaajista.
Sanoma tarjosi osaamista brändätyistä ohjelmista
Superkauppiaat tuotti Yellow Film, ja Sanoma liittyi mukaan ohjelman tekoon varhaisessa vaiheessa.
”Sanomalla on paljon osaamista brändätyistä ohjelmista. Meille itsellemme tilanne oli uusi, sillä emme olleet tehneet tämäntyyppistä aiemmin. Oli iso apu, että saimme olla sellaisessa seurassa, jossa kaikki muut tiesivät mitä ollaan tekemässä”, Jenni Kujala naurahtaa.
Yhteistyö Sanoman kanssa oli sujuvaa. Viikoittaisten palaverien ansiosta pystyttiin reagoimaan nopeasti.
Yhteistyö oli rakentavaa ja avointa, ja luottamus oli sataprosenttista molemmin puolin. Kaikki toivoivat samaa, eli tämän sarjan onnistumista