Kotipizzan Kotisporttituur - Kun poikkeukselliset ajat vaativat poikkeuksellisia tekoja
Suunnitelmat olivat selvillä jo alkuvuodesta. Tänä vuonna Kotipizzan ja Radio Rockin Korporaation Sporttituur keskittyisi jalkapallon EM-kisojen ympärille ja Kotipizzoihin ympäri maata perustettaisiin maailman suurin kisakatsomo.
Sitten iski korona ja EM-kisat peruttiin. No eipä hätää, Sanomalla ajateltiin. Korporaatio voitaisiin lähettää alkuperäisen Sporttituurin idean mukaisesti turneelle etsimään sporttia, paikallisten sarjojen tai höntsäjoukkueiden pelejä.
Sitten kaikki urheilu peruttiin. No ehkä Korporaatio voisi kuitenkin tehdä jonkun teeman ympäriltä lähetyksiä Kotipizzoista ympäri Suomen?
Ei sittenkään. Seuraavaksi suljettiin Uudenmaan rajat. Ja jos tässä ei vielä ollut tarpeeksi haastetta, saman tien suljettiin kaikki ravintolat.
Seuraavaksi mietinnässä ollut, e-sportin ympärille suunniteltu kokonaisuus osoittautui kalliiksi ja hankalaksi toteuttaa.
”Tässä vaiheessa meinasi loppua usko koko projektin mielekkyyteen. Mutta tuumasimme, että periksi emme anna. Luova strategi Riku Talvitie ideoi väsymättä uusia toteutustapoja”, Kotipizzan asiakkuudesta Sanomalla vastaava Heidi Isohanni toteaa.
Idea Kotisporttituurista syntyi, kun Heidi törmäsi somessa t-paita-haasteeseen, jossa paita tuli pukea päälle käsillä seisten.
Kotisporttituurissa lukijat saivat lähettää Korporaatioon sporttihenkisiä haastevideoita. Korporaation juontajat Harri Moisio ja Kim Sainio valitsivat videoista yhden, jonka he yrittivät toteuttaa. Valitun videon tekijä sai Kotipizzan lahjakortin. Lahjakortin arvo tuplattiin, jos juontajat epäonnistuivat haasteen suorittamisessa.
Kotipizzan ja Korporaation yhteistyö on jatkunut jo vuosia
”Korporaatio on ollut Kotipizzalle mieluisa kumppani. Kohderyhmä on oikea, ja Korporaatio on ottanut kampanjat omakseen. Iso kiitos sekä Kotipizzalle ja Korporaatiolle, jotka lähtivät pelottomasti tähänkin hullukseen mukaan”, Heidi Isohanni sanoo.
”Radio Rockin Korporaation kanssa on tehty jo monena keväänä yhteistyötä Sporttituurin muodossa. Joka kerta olemme onnistuneet yhdessä luomaan uutta kulmaa mediayhteistyöhön. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä niin yhteistyön sujuvuuteen kuin myös kaupallisiin tuloksiin. Nyt poikkeuksellinen kevät pisti monta suunnitelmaa uusiksi, eikä Korporaatio-yhteistyökään siltä säästynyt. Mutta notkean toiminnan tuloksena löysimme Sanoman tiimin kanssa Sporttituuriin uutta kulmaa, joka teki mediayhteistyöstä rajoitusten aikana vielä relevantimman sisältökokonaisuuden kuin normaalissa tilanteessa”, Kotipizza Groupin markkinointijohtaja Rainer Lindqvist kiittää.
Kevään myynnin kehitys on ollut Kotipizzassa positiivista edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
”Yhtenä syynä tähän on se, että olemme pystyneet jatkamaan markkinoinnin toimenpiteitä lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä. Markkinoinnin rooli on ollut äärimmäisen tärkeä muun muassa myynnin ajurina poikkeuksellisina aikoina”, Rainer Lindqvist sanoo.
Kampanjan tavoite
Kampanjan tavoitteena oli tehdä hyvää sisältöä Kotipizzan ja Radio Rockin kanaviin. Kampanjan aikana markkinoitiin Kotipizzan kotiinkuljetuspalveluita ja ennakkotilausmahdollisuutta.
Toteutus
Radio Rockin Korporaatio otti kolme viikkoa erilaisia kotisporttihaasteita vastaan. Korporaation juontajat ohjasivat kuulijoita päivittäin kampanjasivulle ja kehottivat lähetyksissään kuulijoita haastamaan heidät erilaisilla kotisporttivideoilla. He myös tilasivat Kotipizzan pizzaa ennakkotilauksena ennen perjantain Kotisporttituurin haastevideon suorittamista.
Kampanjasivulla kävijää kannustettiin haastamaan Korporaatio omalla Kotisporttituur-tempullaan ja näyttämään, mitä kaikkea poikkeusolot saavat meidät tekemään. Päivähaasteeksi nousseet temput palkittiin Kotipizzan lahjakorteilla. Perjantaiksi valitun haasteen jättänyt kuuntelija voitti lahjakortin tuplana.
Kampanjaan kuului promootiospotti Radio Rockilla ja ohjelmayhteistyötunnisteet Radio Rockin Korporaatio-ohjelmassa, digimainontaa Sanoman verkostossa postauksia Radio Rockin somekanavilla.
Tulokset
Teimme sen, poikkeusoloissakin! Kotisporttituur-kampanja otettiin hyvin vastaan. Korporaation sitoutuminen ja intohimo poikkeusajan kotisporttaamiselle ja Kotipizzan nostettaville teemoille, kuten kotiinkuljetukselle ja ennakkotilaukselle, antoivat hyvät ainekset kampanjan läpivientiin. Kotipizzasta puhuttiin päivittäin ja kuulijat ottivat osaa lähetyksiin. Kuulijat lähettivät oivaltavia temppuvideoitaan antaumuksella ja haastoivat Korporaatiota temppuja suorittamaan.
Kampanjasivu tavoitti noin 3000 kävijää, ja sporttihaastevideoita tuli yhteensä 94 kappaletta. Somepostausten tavoittavuus oli hurjat 240 000.
Notkean toiminnan tuloksena löysimme Sanoman tiimin kanssa Sporttituuriin uutta kulmaa, joka teki mediayhteistyöstä rajoitusten aikana vielä relevantimman sisältökokonaisuuden kuin normaalissa tilanteessa.
Kuva: Rainer Lindqvist ja Heidi Isohanni