Taksiyhtiö Menevän rekrytointikampanja sai vauhtia natiiviartikkelista
”Kasvupiikki hakijoissa tuli heti 3. joulukuuta, kun natiivi oli julkaistu. Itsenäisyyspäivän pitkän viikonlopun aikana saimme lähemmäs sata hakemusta, joista iso osa taitaa mennä tämän kampanjan piikkiin. Profiililtaan hakijat olivat myös täysin erilaisia kuin olemme saaneet mistään muusta kanavasta”, kertoo Menevän myynti- ja markkinointijohtaja Arto Peisa.
Peisan mukaan taksialan rekrytointitilanne on ollut jo useamman vuoden ajan haasteellinen.
”Siihen nähden kampanja oli todella onnistunut. Saimme tehtyä alan kiinnostavaksi ihmisille, joita ei ole viime vuosina kovin isosti näkynyt hakijoidemme joukossa. Joukossa on alanvaihtajia hyvin erilaisilla taustoilla”, Peisa kertoo.
Menevä kokeili natiivikampanjaa ensimmäistä kertaa.
”Sanoman tiimi esitteli monta hyvää vaihtoehtoa, ja natiivi nousi mielenkiintoisena ehdotuksena esiin. Natiivissa saa avattua aihetta perinteistä mainoksesta poikkeavalla tavalla.”
Menevän natiivikampanja oli IS.fi:ssä 3.12.–9.12.2021. Nosto oli yhden päivän ajan IS.fi-etusivulla ja yläpaikka 7 päivän ajan IS Autot -osiossa.
Natiiviartikkeli toi suoraan 120 hakemusta
Menevä on aiemmin käyttänyt rekrytoinneissa somekanavia.
”Someviestintä on usein hyvin kohdennettua. Meillä heräsi ajastus siitä, miten viestiminen laajemmalle porukalle vaikuttaisi hakijaprofiiliin. Arviomme on, että saimme suoraan natiivin ansiosta 120 hakemusta. Ensimmäisten kanssa on allekirjoitettu jo työsopimuksetkin. Kampanja oli monin tavoin onnistunut.”
Vaikka kyseessä oli rekrytointiviesti, se toimi samalla myös brändimainontana.
”Se selkeästi resonoi mainoksena, kun olemme starttaamassa uudentyyppistä palvelua. Ihmiset ovat noteeranneet jutun, ja kiinnostus palvelua kohtaan on herätetty.”
Tarve rekrytointeihin Menevässä heräsi poikkeuksellisen tiukalla aikataululla.
”Tarpeen kartoituksesta olimme hyvin nopeasti tuotannossa. Jo samalla viikolla olimme toimittajan haastateltavana artikkelia varten, ja jo seuraavalla viikolla saatiin se julki.”
Mitä jos lähtisit sähköauton kuljettajaksi? Saat 2500 euron takuupalkan ja mahdollisuuden rakastua -artikkelin sivulataus- ja kävijämäärät nousivat selkeästi keskimääräisiä vertailulukuja korkeammiksi. Myös lukuajat olivat todella pitkät, eli lukijat ovat kokeneet sisällön kiinnostavaksi ja viihtyneet sen parissa.
Sivunäyttöjä artikkelilla oli 29 465 ja kävijöitä 26 287.
Artikkelin lukijoista enemmistö oli miehiä. Sisällöllä tavoitettiin erityisesti 45–54-vuotiaita lukijoita, mutta myös 25-34-vuotiaat korostuivat median yleisestä profiilista.
”Natiivi IS.fi:ssä oli ilmiselvä valinta asiakkaan rekrykampanjaan. Päivä- ja viikkotavoittavuudeltaan Suomen suurin uutismedia soveltuu laajan massan tavoittamiseen. Sen lukijat ovat sitoutuneita ja käyvät sivustolla useita kertoja viikossa, mutta ennen kaikkea he lukevat paljon juttuja käynneillään. Otsikon imua ei voi aliarvioida, vaan juuri siinä onnistuttiin erottuvalla, selkeällä ja konkreettisella tavalla. Sanoman sisällöntuotannon ammattilaiset tietävät, mikä IS.fi:ssä vetää. Tässä natiivissa brändillisyys ja taktisuus yhdistyivät hienosti”, kertoo Client Manager Katja Himanen Sanomalta.
Natiivissa saa avattua aihetta perinteistä mainoksesta poikkeavalla tavalla. Arviomme on, että saimme suoraan natiivin ansiosta 120 hakemusta. Kampanja oli monin tavoin onnistunut.