Mediaympäristöllä on merkitystä – natiivikampanja HS Visiossa lisäsi kiinnostusta Netvisoria kohtaan
Tavoite
Kampanjan tavoitteena oli tavoitella uutta B2B-kohderyhmää ja kasvattaa Visma Netvisor taloushallinto -ohjelmiston tunnettuutta valitussa kohderyhmässä.
”Vuosi sitten kokeilimme natiivia ensimmäisen kerran. Vastaanotto oli hyvä, joten päätimme ottaa sen mukaan kokonaisuuteen tänäkin vuonna”, kertoo Product Marketing Speacialist Monica Andersson Visma Solutionsista.
Ratkaisu
HS Vision sisältöihin kohdennettu natiivikampanja oli osa laajempaa brändillistä kampanjakokonaisuutta.
Monikanavainen kampanja sisälsi natiivin lisäksi HS etusivun, radiomainontaa, videomainontaa Ruudussa, TV-mainontaa ja kohdennetun display-kampanjan.
”Mediaympäristöllä on merkitystä, kun tavoittelemme uutta kohderyhmää. B2B-kohderyhmä on kuitenkin hieman erilainen kuluttajiin verrattuna. Lukija ei välttämättä koe sisältöjämme itselleen suunnatulta, jos hän ei esimerkiksi ole yrittäjä tai työskentele taloushallintoon liittyvien asioiden parissa.”
Tulokset
Vaikka kampanjalla ei varsinaisesti haettu liidejä, niitä kuitenkin saatiin.
”Olemme tosi tyytyväisiä tuloksiin. Lukijamäärä yllätti positiivisesti, kun kohderyhmä on kuitenkin rajattu.”
Natiivikampanja sisälsi kolme artikkelia, joista yksi oli uusi.
”Hyödynsimme jo olemassa olevia sisältöjä, ja ne toimivat paremmin kuin viime vuonna. Saimme Sanomalta vinkkejä siitä, minkälaiset asiat toimivat otsikossa ja ingressissä. Tuloksia saatiin aikaan pienillä muokkauksilla.”
Natiiviartikkelien kautta tuotteen hyötyjä tuodaan lähemmäs käyttäjää asiakastarinoiden kautta. Uudessa artikkelissa on haastateltavana hyvinvointivalmentaja Jutta Larm.
”Olemme tehneet koko vuoden ajan Jutan kanssa vaikuttajayhteistyötä, joten oli luonnollinen jatkumo, että hänet nostettiin myös artikkeliin. Jutta käyttää Netvisoria yritystensä taloushallinnossa. Haluamme tarjota aitoja asiakaskokemuksia.”
Yhteistyö Sanoman kanssa on ollut helppoa ja sujuvaa.
”Vahvuutena on nopea ja joustava yhteistyö. Kampanjat saadaan nopeasti käyntiin, ja kokonaisuuden rakentaminen on helppoa, kun eri mediat ovat saatavilla samasta talosta ja mietitty kohderyhmämme mukaisesti”, Andersson kiittää.
Natiiviartikkelit tavoittivat erittäin hyvin lukijoita ja keräsivät yhteensä lähes 45 000 sivunäyttöä ja 31 000 kävijää.
Erityisesti yrittäjä Jutta Larmista kertova artikkeli kiinnosti lukijoita ja keräsi huomattavasti keskimääräistä korkeammat tavoittavuusluvut. Myös lukuajat olivat erittäin hyvät, eli sisällön parissa vietettiin hyvin aikaa.
Artikkelien lukijoista enemmistö oli miehiä, mutta sisältö kiinnosti myös naislukijoita. Kampanjalla tavoitettiin erityisesti 35–44-vuotiaat.
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen tulosten mukaan noin kuusi kymmenestä vastaajasta luki artikkelin ainakin osittain ja neljännes koki kuuluvansa mainonnan kohderyhmään.
Artikkeleita pidettiin etenkin tietoa antavina ja selkeinä. Mainostaja tuli hyvin esille artikkeleista.
Mainosartikkelit onnistuivat vahvistamaan myönteistä mielikuvaa ja lisäämään kiinnostusta Netvisoria kohtaan.
Harkinta lisääntyi mainonnan ansiosta huikeat 558 %.
Vahvuutena on nopea ja joustava yhteistyö. Kampanjat saadaan nopeasti käyntiin, ja kokonaisuuden rakentaminen on helppoa, kun eri mediat ovat saatavilla samasta talosta ja mietitty kohderyhmämme mukaisesti. Olemme tosi tyytyväisiä tuloksiin. Lukijamäärä yllätti positiivisesti, kun kohderyhmä on kuitenkin rajattu.