Ruutu Live Treenikämpällä - Yhteistyö paransi DNAn brändimielikuvaa
Kun koronaepidemia mullisti tapahtumien järjestämisen, tapahtumien kaupallisista kumppanuuksista Sanomalla vastaava Jari Rask sai idean.
Vanhana musadiggarina Jarilla oli suuri hätä siitä, että nyt ei pääse keikalle näkemään artisteja.
Nelosen liiketoimintajohtaja Kari Laaksolle lähti perjantai-iltana Jarin puhelimesta viesti: miltä kuulostaisi idea siitä, että tuotaisiin artisteja livekeikoille Ruutuun?
Viikonlopun aikana ideaa kehiteltiin Nelonen Median musiikkijohtaja Mikko Koivusipilän kanssa ja vaihdettiin aika monta viestiä vielä isomman porukan kanssa. Maanantaiaamuna oli konsepti Ruutu Live Treenikämpällä -formaatille valmiina. Kun ohjelma löysi vielä saman tien kaupallisia kumppaneita, seuraavan viikon torstaina oli jo ensimmäinen keikka.
”Artistit ja fanit on tykänneet Treenikämppälivestä todella paljon. Oli hieno huomata, että isossakin yrityksessä onnistuu nopea reagointi”, Rask toteaa.
Pääyhteistyökumppanina Treenikämpällä-liveissä on ollut DNA.
”Meillä on Sanoman kanssa pitkä ja luottamuksellinen yhteistyö, joten oli helppoa lähteä tähän mukaan. Heti alusta saakka etenimme nopealla aikataululla: suunnittelusta ketterästi tuotantoon”, DNAn jakelutiemarkkinoinnista vastaava Riikka Pellosniemi kertoo.
DNA halusi tarttua vastuullisesti ajankohtaiseen teemaan, kun perinteisten tapahtumien kohtalo oli vaakalaudalla.
”DNAn yhteyksien avulla mahdollistetaan paljon niin etäpiknikkejä, etätoimistoja kuin tällaisia treenikämppälivejäkin. Yhteyksillä on merkitystä, varsinkin nyt.”
DNAn tavoitteena oli tarjota hyvien yhteyksien avulla uniikki musiikkielämys kotisohvalle. Treenikämppäliven ajoitus sopi hyvin DNAn 5G-kampanjan Kun nopeus on suuri, maailma on pieni ajoitukseen.
Pellosniemi on tyytyväinen DNAn saamaan näkyvyyteen, mutta kokonaisuutta olisi vahvistanut tarinat siitä, mitä yhteydet tarjoavat. ”Tämän toteuttaminen oli tietysti aikataulullisesti ja tilanteesta johtuen hankalaa”, Pellosniemi sanoo.
Yhteistyössä ilahdutti Treenikämppäliven monipuolinen artistikattaus.
”Kyseessä on erittäin joustava yhteistuotanto. DNA:n ja Sanoman välillä pidettiin vahva viestintä koko projektin ajan. Jokainen keikka oli omanlaisensa, ja niiden jälkeen reagoitiin aina ketterästi. Yhteistyötä rikasti myös mahdollisuus omien asiakkaiden ja oman henkilökunnan palkitsemiseen Ruutu+ -palkintokoodeilla.”
Treenikämppälive on perinteiseen ohjelmayhteistyöhön verrattava toimenpide, mutta täysin uudenlaista tekemistä.
”Oli hienoa huomata, että yhteistyö vaikutti brändimielikuvallisiin mittareihin. Yhteistyö tarinoitti hyvin, mitä mahdollisuuksia tarjoamme yhteyksien avulla, ja miten voimme poikkeusaikanakin tarttua ajankohtaisiin teemoihin”, Pellosniemi summaa.
Kampanjan tavoite
Kun perinteisten tapahtumien kohtalo oli vaakalaudalla, DNA halusi toimia vastuullisesti ja tarttua ajankohtaiseen teemaan. DNA yhteyksien avulla mahdollistetaan niin etäpiknikkejä, etätoimistoja kuin treenikämppälivejäkin.
Toteutus
DNA toimi Ruutu+ -palvelussa nähtävän Ruutu Live Treenikämpällä -ohjelman yhteistyökumppanina.
Katsojia houkuteltiin ohjelman pariin artistikohtaisesti vaihtuvilla promootiospoteilla Radio Suomipopilla ja Radio Rockilla. Spotteja ajettiin kauden aikana yhteensä 550 kappaletta. Ohjelman pariin ohjattiin myös digimainonnalla Sanoman verkostossa.
DNA oli mukana tunnisteella Ruutu-spoteissa ja layerilla Ruutu Live Treenikämpällä -tapahtuman aikana.
Ohjelman pariin ohjattiin myös Radio Suomipopin ja Radio Rockin somekanavissa.
Tulokset
Artistista riippuen Treenikämppällä-live keräsi 4600 –10 000 starttia.
Pääosa tutkimukseen osallistuneista Ruutu Liven Treenikämpällä -ohjelman katsojista (90 %) oli katsonut yhden tai pari jaksoa. Aktiivikatsojia oli vastaajien joukossa 10 % (katsonut kaikki / miltei kaikki jaksot). Innostus vastaavanlaisen sisällön katsomiseen oli poikkeuksellisen suurta. Vastaajista jopa 94 % ilmoitti olevansa kiinnostuneita jatkossakin seuraamaan vastaavaa sisältöä.
Treenikämpällä-jaksot olivat todella pidettyjä, sillä 92 % vastaajista piti sisällöstä erittäin tai melko paljon. Rentoudesta sekä ajankohtaan sopivasta hyvästä toteutustavasta tuli erityisesti kehuja.
”Live oli hyvin toteutettu ja loistava korvike livekeikoille näin korona-aikana. Hyvä musiikki piristää aina.”
”Tilanteen aitous, rentous ja tunnelma viehättivät ja veivät mukanaan.”
”Loistavaa musiikkia tykkäämiltäni artisteilta ja lisää katsottavaa on tulossa :) KIITOS! Hyvä idea! Ja esiintyjille tiedoksi: kova palo keikoille herää myös katsojille!”
”Erilainen näkökulma, näkee myös ’kulissien’ taakse.”
DNAn Treenikämpällä-yhteistyökumppanuuden muisti spontaanisti 8 % vastaajista. Autetusti mainontaa huomasi 38 % vastaajista. Viidesosa vastaajista koki yhteistyökumppanuuden vaikuttaneen positiivisesti DNAn brändimielikuvaan. DNAn koettiin olevan ajan hermolla, nuorekas mahdollistaja ja hyväntekijä.
38 % vastaajista huomasi DNAn yhteistyömainontaa. 20 % oli sitä mieltä, että ohjelman kumppanuus parantaa mielikuvaa DNAsta.
”DNA tukemassa hienoa toimintaa. On ilo kuunnella hyvää musiikkia ja artistitkin saavat keikkailla. DNA tuo ankeaan korona synkkyyteen valoa ja iloa.”
”Yritykset, jotka lähtevät innovatiivisesti kehittämään uutta, jäävät positiivisesti mieleen.”
”Dna mahdollistaa poikkeuksellisena aikana keikkaelämyksiä ihmisille. Tämä vaikuttaa varmasti siihen, että jatkossakin pidän liittymäni heillä.”
Kysely lähetettiin Ruutu+ -tilaajalle, mutta ainoastaan Treenikämpällä-jaksoja katselleet tilaajat valikoituivat lopulta mukaan varsinaiseen tutkimukseen. Tutkimuksen kokonaisvastaajamääräksi muodostui 1249. Tiedonkeruu toteutettiin 11.5. – 18.5.2020.
Meillä on Sanoman kanssa pitkä ja luottamuksellinen yhteistyö, joten oli helppoa lähteä tähän mukaan. Heti alusta saakka etenimme nopealla aikataululla: suunnittelusta ketterästi tuotantoon. Oli hienoa huomata, että yhteistyö vaikutti brändimielikuvallisiin mittareihin. Yhteistyö tarinoitti hyvin, mitä mahdollisuuksia tarjoamme yhteyksien avulla, ja miten voimme poikkeusaikanakin tarttua ajankohtaisiin teemoihin.