case-tampereen-sahkolaitos-hero.jpg

Case Tampereen Sähkölaitos

Pitkäjänteinen sisältömarkkinointi tukee liiketoiminnan tavoitteita ja vahvistaa brändiä

Tampereen Sähkölaitos tekee jatkuvaa sisältömarkkinointia Aamulehdessä.

Kun Suomi alkoi koronatilanteen seurauksena sulkea oviaan vuoden 2020 alussa, oli Tampereen Sähkölaitoksen markkinoinnista ja viestinnästä vastaava johtaja Pertti Suuripää ulkomailla. Suomeen palattua oli edessä markkinoinnin askelmerkkien uusiminen kotisohvalta pakkokaranteenista käsin.

”Kaikki mitä nyt kevään aikana olemme markkinoinnissa tehneet, on sellaista, mitä ei oltu helmikuussa vielä ollenkaan suunniteltu. Näkökulmat ja viestit ovat vaihtuneet, mutta markkinointi on jatkunut koko kevään. Tulossa on jopa isompia toimenpiteitä, mitä olimme aiemmin suunnitelleet.”

Pertti Suuripää, johtaja, markkinointi ja viestintä
Tampereen Sähkölaitos

Tavoite

Case_6

Tampereen Sähkölaitoksella on neljä pääteemaa, joiden ympärille yrityksen markkinointiviestintä rakentuu: vastuullisuus, vuorovaikutteisuus, tuotteet ja palvelut sekä Sähkölaitos työpaikkana. Markkinointi toimii niin brändin, tuotemyynnin kuin yritysviestinnän työkaluna.

Sähkölaitos aikoo vähentää hiilidioksidipäästöjään vuosina 2010-2030 95 prosenttia sekä nostaa uusiutuvien energianlähteiden käyttöasteen 90 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Markkinoinnilla halutaan tuoda avoimesti esiin, miten liiketoiminnan tavoitteiden saavuttaminen etenee konkreettisina tekoina.

Toteutus

Brändimarkkinoinnin tukipilarina toimivat säännöllisesti tuotetut sisältömarkkinointiartikkelit

Sähkölaitos on tehnyt sisältömarkkinointia Aamulehdessä parin vuoden ajan. Uutisvirrassa julkaistavien kaupallisen yhteistyön artikkeleiden ja videoiden kautta yritys voi aidosti näyttää, miten se on läsnä ihmisten elämässä.

”Ideoimme yhdessä Aamulehden sisältömarkkinoinnin tuottajien kanssa, miten nostamme haluamiamme faktoja esille tarinan keinoin”, Suuripää kertoo.

Sähkölaitoksella on Aamulehti.fissä oma minisaitti, josta löytyvät kootusti kaikki yrityksen artikkelit vuoden 2019 alusta alkaen. Keväällä 2020 tuotettiin kolme sisältömarkkinointiartikkelia ja uutta sisältöä on suunnitteilla kesään ja syksyyn. Artikkelit julkaistaan myös painetussa Aamulehdessä.

Tutustu Sähkölaitoksen sisältömarkkinointiartikkeleihin:

Aurinkopuisto laajeni jälleen Tampereella – näin kätevästi voit vuokrata oman aurinkopaneelisi

Näillä ammattilaisilla ei päätä huimaa – Sähkötolppien uusijat Hervannassa keikkuvat kymmenien metrien korkeudessa

Case-Tampereen-Sahkolaitos-sisaltomarkkinointi.png

Tuotteet ja palvelut pirkanmaalaisten tietoisuuteen digi- ja printtimainonnalla

Sähkölaitoksen kohderyhmää ovat pitkälti kaikki asukkaat Tampereella ja sen lähialueilla. Tuotemarkkinointi esimerkiksi lähi- ja tuulisähköstä tavoittaa pirkanmaalaiset Aamulehden kaikissa kanavissa eli verkkosivustolla, sovelluksessa ja printissä.

”Kun Pirkanmaasta puhutaan, Aamulehden printti on meille tärkein mediakanava. Myös digiratkaisut ovat tulleet koko ajan vahvemmin ja paremmin esiin”, kertoo Suuripää.

Case-al-sahkolaitos-paraati-ja-boksi.png

Suuripäälle on tärkeää, että Tampereen Sähkölaitoksen brändi esiintyy vain luotettavassa mainosympäristössä eikä muu sisältö valituissa kanavissa ole brändille haitallista.

”Aamulehden brändi on niin vahva, että kun esiinnyt siellä, se ei varmasti vahingoita omaa brändiäsi” hän kokee.

Tulokset

Liiketoiminnan tavoitteista ja yritykselle merkityksellisistä teemoista kumpuava pitkäjänteinen markkinointi vahvistaa Sähkölaitoksen brändiä ja tuo yritystä lähemmäs asiakasta. Jatkuva tekeminen pitää yrityksen asiakkaiden mielessä poikkeuksellisinakin aikoina.

”Meillä toimivat erityisen hyvin toimituksellista sisältöä muistuttavat sisältömarkkinoinnin artikkelit. Saamme niistä aina palautetta. Olemme hyvillämme, kun kuulemme, että ”olipas mielenkiintoinen juttu” tai ”enpäs tuota tiennytkään”. Silloin olemme onnistuneet, sillä se on sitä avoimuutta, josta haluamme sisältöjemme kautta viestiä”, Suuripää sanoo.

Sähkölaitoksen markkinoinnin teemat ovat olleet usean vuoden samat. Matkan varrella on opittu hiomaan sisältöä kohderyhmää yhä puhuttelevammaksi.

”Viime aikoina olemme suoraviivaistaneet viestiemme sanomaa. Tyylikkäästä ja syventymistä vaativasta sisällöstä on siirrytty lähemmäs ihmistä. Esimerkiksi lyhyt video, jossa katsoja päästetään mielenkiintoisesta näkökulmasta lähelle tekemistämme, herättää mielenkiinnon.”

Tampereen Sähkölaitoksen huhtikuussa 2020 julkaistu sisältömarkkinointivideo kymmenien metrien korkeudessa keikkuvista sähkötolppien uusijoista on yksi Aamulehden historian katsotuimmista videoista. Videota klikattiin lähes 50 000 kertaa, mikä toi yhteensä noin 43 400 minuuttia brändin sisällön parissa vietettyä aikaa.

Videon on tuottanut Aamulehden sisältömarkkinoinnin videotiimi.

Paikallista kumppanuutta

”Tampereen Sähkölaitoksella on hyvät raamit vuosisuunnitelman muodossa niin brändiviestinnän kuin muun markkinoinnin suhteen. Koronakevät osoitti, että Sähkölaitokselta löytyy juurinkin sitä ketteryyttä ja näkemystä, jota uudessa yllättävässä tilanteessa vaaditaan. Uusia avauksia päädyttiin tekemään jopa enemmän kuin oli suunniteltu, koska se koettiin tässä ajassa mielekkääksi.

Kumppanuudessamme luottamus, mutkattomuus ja keskustelu mahdollistavat sen, että voimme yhdessä miettiä heille parhaita ratkaisuja, Tampere ja Pirkanmaa keskiössä. ”

Leena Tiitola, yhteyspäällikkö, Aamulehti