Brändiviihdeohjelma Tankkaustarinat kertoo maailman onnellisimman maan ihmisiä ABC:lla
Suomessa on paljon hienoja paikkoja ja ihmisiä, joiden tarinat halutaan kuuluviin. Tämän ajatuksen pohjalta ABC:n ja Aitomedia-tuotantoyhtiön kanssa tuotettiin Nelosella ja Jimillä nähty Tankkaustarinat-sarja.
Ennen ohjelman alkua ilmiötä rakennettiin natiivin ja printin voimalla Ilta-Sanomissa. Suomipopilla tarinaa jatkettiin radiopromootiolla.
”Tankkaustarinat oli erityisen onnistunut siksi, että kyseessä ei ollut vain TV-ohjelma, vaan ohjelman ympärille rakennettiin asiakkaan tavoitteiden mukaisesti monimediallinen kampanjakokonaisuus”, ABC:n asiakkuudesta Sanomalla vastaava Client Manager Ville Rantanen toteaa.
Brändiviihteen ohjelmasisällöt hoidetaan Nelonen Medialla ihan samanlaisen prosessin läpi kuin mikä tahansa muu ohjelmahankinta.
”Ohjelmalinjamme vastaava tuottaja ja tuotantoyhtiö vastaavat kanavan profiilin sopivasta ja mielenkiintoisen sisällön kehittämisestä. Nelonen tarjosi prime time -kanavapaikan hyvälle sisällölle ja Nelosen ohjelmamarkkinointi vastasi ohjelman lanseerauksesta”, Sanoman luova strategi Mia Kantakoski kertoo.
Tankkaustarinoille saatiin ohjelmamarkkinoinnin ja monikanavaisen kampanjakokonaisuuden avulla iso yleisö.
”Tunnemme yleisömme, tiedämme mikä heihin vetoaa ja miten heitä kannattaa puhutella”, Mia Kantakoski toteaa.
Monikanavainen kampanjakokonaisuus toteutettiin todella tiukalla aikataululla kesäkuun aikana.
”Projekti oli erittäin monitahoinen. Yhteistyön elementit ja velvoitteet muun muassa ohjelman tuotantoon, ohjelmayhteistyöhön, tuotenäkyvyyteen sekä Tankkaustarinoiden ilmiöittämiseen ja mainontaan tuli synkronoida sopimusteknisellä tasolla Nelosen, tuotantoyhtiön ja ABC:n välillä. Sitten kun sävelet saatiin selviksi, olimme erittäin tyytyväisiä Sanoman tiimin toteutuksiin niin laadun kuin tehokkaan ja ripeän toteutusprosessinkin osalta”, ABC:n Head of Marketing Operations Timo Jalo kertoo.
"ABC toimii Tankkaustarinoissa luontevana kohtaamispaikkana ja alustana ihmisten tarinoille sekä asiakkaiden että oman henkilökunnan näkökulmasta. Haluamme omalta osaltamme vahvistaa ABC-brändiä lämminhenkisenä ja meille kaikille suomalaisille tärkeänä palveluinfrana."
Tavoite
Suomi on täynnä upeita ihmisiä ja kiinnostavia tarinoita. Tankkaustarinat on teko, jolla on tarkoitus: ihmisten tarinat haluttiin tuoda hyväntahtoisella sävyllä kuulluiksi. Tavoitteena oli vahvistaa mielikuvaa elinvoimaisesta Suomesta murtamalla turhaa vastakkainasettelua kaupunkilaisten ja maaseudulla asuvien välillä. ABC-brändiä haluttiin vahvistaa lämminhenkisenä ja kaikille suomalaisille tärkeänä palveluinfrana.
Toteutus
ABC:n Tankkaustarinat-sarja nähtiin Nelosella ja Ruudulla kesällä. Ohjelman uusinnat pyörähtivät käyntiin Jimillä syksyllä. Ennen ohjelman alkua ilmiötä rakennettiin natiivin ja printin voimalla Ilta-Sanomissa. Suomipopilla tarinaa jatkettiin radiopromootiolla.
Natiiviosuus
- Tankkaustarinat -kumppaniosio IS.fi:ssä
- Kuusi natiiviartikkelia kumppaniosiossa
- Yhden päivän nosto IS.fi:n etusivulla ja neljän päivän nosto IS Viihde -osiossa / artikkeli
- CPM-natiiviohjaus jokaiseen artikkeliin
- Cross-screen paraati, re-targeting
TV ja Radio
- tunnisteet Nelosella, Jimillä ja Ruudussa
- promootiospotit ja ohjelmayhteistyötunnisteet Radio Suomipopilla
- Bannerit onlinessa
- Somepostaukset Suomipopin Facebookissa
- Kampanjasivu
Promootiospotit Suomipopilla, viikot 33−35
Ohjelmayhteistyö-tunnisteet Juuso ja Tinni Showssa, viikot 34−35.
Radio Suomipopin Tinni Wikström ohjasi kuuntelijoita kampanjasivulle ja nosti lähetyksessä arvontaan osallistujien vastauksia sekä ABC-lahjakorttien voittajia.
Promootionostobanneri Radio Suomipopin sivuilla kiinteänä koko kampanjan ajan.
Cross screen -paraatibanneri Sanoma RONissa lapsiperheet-datakohdennuksella.
20 sekunnin Supla-spotti.
Kampanjasivulla kuluttajat saivat kertoa mitkä asiat tekevät heidät onnelliseksi ja osallistuivat samalla ABC:n lahjakortin arvontaan.
Tulokset
Tankkaustarinat-ohjelman ensiesitykset keräsivät Nelosella keskimäärin 654 000 katsojaa (4+) viikoittain (Lähde: Finnpanel / 10+) Ruudussa Tankkaustarinoiden jaksoilla on 219 000 käynnistystä. Sarjan uusinnat nähtiin Jimillä syksyllä.
Kampanjasivu sai yli 3 090 yksilöityä kävijää.
Artikkelit saivat yhteensä lähes 246 000 sivulatausta, joten kampanjaan voidaan olla erittäin tyytyväisiä.
Artikkelit tavoittivat koko ajan enemmän kampanjan edetessä, mutta kaikkien artikkelien sivulataus- ja kävijämäärät olivat keskimääräistä korkeammat heti alusta saakka. Ensimmäinen artikkeli kertoi Suomitutkan kautta tehdystä tutkimuksesta siitä, mitkä asiat tekevät suomalaiset onnelliseksi. Muissa artikkeleissa kerrottiin ABC:n merkityksestä henkilöiden kautta.
Myös artikkeleiden lukuajat olivat hyvät ja keskiarvoja pidemmät sekä verkko- että sovelluspuolella, eli sisältöjen parissa viihdyttiin hyvin.
Artikkeleihin ohjanneet CPM-natiivit toimivat hyvin ja keräsivät yhteensä reilusti yli 6 000 klikkiä.
Olimme erittäin tyytyväisiä Sanoman tiimin toteutuksiin niin laadun kuin tehokkaan ja ripeän toteutusprosessinkin osalta.