Valio hiilijalanjälki case herokuva

Case Valio

Älyartikkeli maidon hiilijalanjäljestä erottui ja kiinnosti

Valio halusi viestiä kuluttajille maidon hiilijalanjäljen nollaamisesta vuoteen 2035 mennessä. Keinoksi valikoitu HS:n monikanavaisen etusivun ja IS:n digikokosivun lisäksi älyartikkeli, joka kiinnosti todella laajasti ja jonka parissa vietettiin runsaasti aikaa. 

Kampanjan tavoite

Case_6

Kampanja kertoi Valion kehityshankkeesta, joka tähtää hiilijalanjäljen nollaamiseen vuoteen 2035 mennessä. Kohderyhmänä olivat Sanoman mediankäyttösegmentoinnin ennakkoluulottomat verkostoitujat ja kiireiset tasapainon etsijät.

Toteutus

Voiko maidon hiilijalanjäljen nollata? Älyartikkeli kertoo, miten se tapahtuu  -artikkeli HS.fi:ssä ja IS.fi:ssä.  

Ohjaukset artikkeliin:

  • 2 päivän nosto IS.fi:n etusivulla ja 14 päivän IS Ruokala -osiossa
  • 6 päivän nosto HS.fi:n etusivulla ja 21 päivän HS Ruoka & reseptit -osiossa
  • CPM-natiivi Sanoman verkostossa, kohdennus 25−34-vuotiaille

Cross-screen paraati, re-targeting

Helsingin Sanomien monikanavainen etusivu ja IS digikokosivu.

 

Tulokset

valio hiilijalanjälki case

Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan älyartikkelin lukuarvo oli 92 %. Artikkelia pidettiin kiinnostavana ja tietoa antavana. Mainostaja jäi hyvin lukijoiden mieleen.

Yhdeksän kymmenestä Valion artikkeliin päätyneistä vähintään silmäili sisällön läpi. Kaksi kolmesta koki mielikuviensa Valiosta parantuneen ja myös kiinnostus kasvoi yli puolella vastaajista. Mainonnan perusteella kaksi kolmasosaa vastaajasta ilmoitti ostavansa Valion tuotteita melko tai hyvin todennäköisesti.

Kampanjalla tavoitettiin reilusti yli 82 000 kävijää ja sivulatauksia kertyi yli 123 000. Luvut ovat huomattavasti keskimääräistä korkeammat. Myös lukuaika oli pitkä, keskimäärin 6,05 minuuttia, eli sisällön parissa on vietetty aikaa. Artikkelilla tavoitettiin melko tasaisesti sekä nais- että mieslukijoita. Artikkelin aihe kiinnosti erityisesti 25–44-vuotiaita lukijoita, mutta myös muut ikäryhmät tavoitettiin.

HS monikanavaisen etusivun ja IS digikokosivun huomioarvo oli mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan 85 %. Luovan toteutuksen valttina oli informatiivisuus ja mainonnan selkeys, minkä ansiosta myös pääviesti hiilijalanjäljen nollauksesta on ymmärretty hyvin. Toimialan muuhun mainontaan verrattuna keskivertoa useampi mielsi Valion verkkomainoksen erottuvaksi ja kiinnostavaksi.

Case asiakkaan kommentti

"Tämä oli todella onnistunut juttu. Valtava kävijämäärä ja pitkä lukuaika kertovat, että aihe kiinnostaa ja siihen haluttiin perehtyä."

Outi Lindberg, markkinointipäällikkö, Valio

Lue myös: 

Voiko maidon hiilijalanjäljen nollata? Valion älyartikkeli kertoi, miten se tapahtuu