Valion älyartikkeli maidon hiilijalanjäljestä erottui ja kiinnosti
Valion tavoitteena on nollata maidon hiilijalanjälki vuoteen 2035 mennessä.
”Vastuullisuus on meille tärkeä teema. Älyartikkeli on osa laajempaa kampanjakokonaisuutta, joka sisälsi Valion omien kanavien lisäksi Hesarin monikanavaisen etusivun, IS digikokosivun ja ulkomainontaa”, Valion markkinointipäällikkö Outi Lindberg kertoo.
”Olemme todella tyytyväisiä kampanjan tuloksiin. Tavoitimme hyvin nuoria aikuisia, joille halusimmekin viestiä. Heitä selvästi kiinnosti Valion työ ja teot aiheen parissa”, Lindberg jatkaa.
Valiolle ehdotettiin älyartikkelitoteutusta, sillä lukijat haluttiin osallistaa tähän kiinnostavaan teemaan. Se onnistui erinomaisesti, sillä artikkelin keskimääräinen lukuaika oli yli 6 minuuttia, kun yleensä natiiviartikkeleiden parissa viihdytään noin 1,5 minuuttia. Artikkeli toimi poikkeuksellisen hyvin HS.fi:ssä, jossa jokaisella nostolla tavoitettiin lukijoita reippaasti yli mediaanin.
Outi Lindbergin mukaan Sanoman tarjoama osaaminen älyartikkelin kirjoittamisessa ja koostamisessa oli arvokasta.
”Meillä oli hyvää taustamateriaalia, josta Sanoman tiimi ammattitaitoisesti koosti ja rytmitti sisällön, joka todella kiinnosti lukijoita. Toteutimme artikkelin nopealla aikataululla, mutta hyvällä yhteistyöllä ja nopealla kommentoinnilla sekin sujui mallikkaasti”, Outi Lindberg kiittää.
Kampanjan tavoite
Kampanja kertoi Valion kehityshankkeesta, joka tähtää hiilijalanjäljen nollaamiseen vuoteen 2035 mennessä. Kohderyhmänä olivat Sanoman mediankäyttösegmentoinnin ennakkoluulottomat verkostoitujat ja kiireiset tasapainon etsijät.
Toteutus
Voiko maidon hiilijalanjäljen nollata? Älyartikkeli kertoo, miten se tapahtuu -artikkeli HS.fi:ssä ja IS.fi:ssä.
Ohjaukset artikkeliin:
- 2 päivän nosto IS.fi:n etusivulla ja 14 päivän IS Ruokala -osiossa
- 6 päivän nosto HS.fi:n etusivulla ja 21 päivän HS Ruoka & reseptit -osiossa
- CPM-natiivi Sanoman verkostossa, kohdennus 25−34-vuotiaille
Cross-screen paraati, re-targeting
Helsingin Sanomien monikanavainen etusivu ja IS digikokosivu.
Tulokset
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan älyartikkelin lukuarvo oli 92 %. Artikkelia pidettiin kiinnostavana ja tietoa antavana. Mainostaja jäi hyvin lukijoiden mieleen.
Yhdeksän kymmenestä Valion artikkeliin päätyneistä vähintään silmäili sisällön läpi. Kaksi kolmesta koki mielikuviensa Valiosta parantuneen ja myös kiinnostus kasvoi yli puolella vastaajista. Mainonnan perusteella kaksi kolmasosaa vastaajasta ilmoitti ostavansa Valion tuotteita melko tai hyvin todennäköisesti.
Kampanjalla tavoitettiin reilusti yli 82 000 kävijää ja sivulatauksia kertyi yli 123 000. Luvut ovat huomattavasti keskimääräistä korkeammat. Myös lukuaika oli pitkä, keskimäärin 6,05 minuuttia, eli sisällön parissa on vietetty aikaa. Artikkelilla tavoitettiin melko tasaisesti sekä nais- että mieslukijoita. Artikkelin aihe kiinnosti erityisesti 25–44-vuotiaita lukijoita, mutta myös muut ikäryhmät tavoitettiin.
HS monikanavaisen etusivun ja IS digikokosivun huomioarvo oli mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan 85 %. Luovan toteutuksen valttina oli informatiivisuus ja mainonnan selkeys, minkä ansiosta myös pääviesti hiilijalanjäljen nollauksesta on ymmärretty hyvin. Toimialan muuhun mainontaan verrattuna keskivertoa useampi mielsi Valion verkkomainoksen erottuvaksi ja kiinnostavaksi.
Tämä oli todella onnistunut juttu. Valtava kävijämäärä ja pitkä lukuaika kertovat, että aihe kiinnostaa ja siihen haluttiin perehtyä.