Valion kakkugeneraattori - Älyartikkeli innosti leipomisen pariin
Valio halusi nostaa kampanjalla esiin leivontaan liittyvää uudistettua palvelukokonaisuuttaan.
”Uudistimme leivontastrategiamme tämän vuoden aikana. Siinä on kolme kivijalkaa: tuotteiden lisäksi Valio koekeittiön reseptit ja palvelullinen ulottuvuus. Haluamme tarjota leipojille uusia ja leipomaan innostavia palveluja. Kakkugeneraattorissa yhdistyvät nämä kaikki. Pelillisyys ja viihteellisyys ovat uusia tapoja inspiroida leivonnan parissa viihtyviä”, markkinointipäällikkö Marianne Manninen Valiolta kertoo.
Kohderyhmänä olivat ensisijaisesti perheelliset naiset alle kolmikymppisistä yli kuusikymppisiin. Tavoitteena oli ohjata kävijöitä Valion reseptiikan pariin. Samalla lanseerattiin täysin uudentyyppiset, monikäyttöiset kermatuotteet.
”Halusimme tarjota leipojille innostavan palvelullisen sisällön, sitouttaa kohderyhmäämme ja herättää heidän kiinnostuksensa. Toivoimme, että sitoutuminen näkyisi lukuajassa, ja niin tulosten perusteella todella kävi. Artikkelin sisältö koettiin informatiivisena ja viihdyttävänä”, Manninen kiittää.
Kakkugeneraattorissa lukija sai personoida oman kakkureseptin valintojensa mukaan.
”Monesti valmiin reseptin täyte ei miellytä tai leipoja haluaisi kakkuun erilaisen pohjan tai kuorrutuksen. Valio koekeittiön ruoka-asiantuntijat loivat reseptit ja niiden yhdistelmät, joista leipoja voi rakentaa oman unelmiensa kakun. On hienoa, että saimme Sanoman avulla toteutettua tällaisen teknisen ratkaisun. Kakkugeneraattorin idea oli kiinnostava ja toteutus toimiva.”
Artikkelin keskimääräinen lukuaika oli poikkeuksellisen pitkä, yli 8 minuuttia, joten sisältö todella kiinnosti lukijoita ja tulokset olivat erinomaisia. Valion reseptit saivat uusia kokeilijoita ja uutuuskermat tunnettuutta.
”Kakkureseptit kiinnostavat suuresti leivonnan puolella ja niihin etsitään inspiraatiota. Vaikka kesän juhlakausi oli tänä vuonna aiempaa hiljaisempi, olemme huomanneet, että kiinnostus leivontaa kohtaa on koronan myötä lisääntynyt”, Manninen kertoo.
”Kakkugeneraattori on hyvä esimerkki siitä, miten toimivalla kumppanuudella saadaan aikaiseksi luovia ja erottuvia ratkaisuja. Tällöin myös kampanjan tulokset ylittävät odotukset”, Valion asiakkuudesta Sanomalla vastaava Client Manager Merja Klemola summaa.
Tavoite
Kakkugeneraattorin tavoitteena oli saada kohderyhmää leipomaan enemmän, tutustumaan Valion reseptiikkaan ja uutuustuoteisiin sekä rakentaa mielikuvaa Valiosta leivonnan mielikuvallisena markkinajohtajana.
Artikkeli tarjosi inspiraatioita leipomista harrastaville sekä uusia ideoita niille, joille leipominen ei ole helppoa tai luontevaa.
Toteutus
Löydä unelmiesi kakkuresepti älyartikkelitoteutus IS.fi:ssä.
Kakkugeneraattoriin ohjattiin 2 päivän nostolla IS.fi:n etusivulta ja 14 päivän nostolla IS Ruokala -osiosta. Käytössä oli natiiviartikkelin nostopaikan lisäksi cross-screen paraati.
Tulokset
Lukuaika oli poikkeuksellisen pitkä (08:56), eli artikkelin parissa viihdyttiin erittäin hyvin.
Noin joka neljäs artikkelin lukenut loi oman kakkureseptinsä. Osallistujamäärä oli siis todella hyvä. Aloittaneista kakkureseptin teki loppuun saakka 92 %.
Kakkugeneraattori tavoitti lukijat erinomaisesti, sillä lähes yhdeksän kymmenestä artikkelin pariin päätyneestä vähintään silmäili sen läpi ja koki kuuluvansa mainonnan kohderyhmään.
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan toteutusta pidettiin kiinnostavana, hauskana, viihdyttävänä, erottuvana ja selkeänä. Mainostaja tunnistettiin hyvin.
Sisällön lisäksi kiitosta sai kaunis ja houkutteleva visuaalinen ilme. Luova toteutus sai hyvän arvosanan ja lisäsi myös myönteisiä mielikuvia Valiosta.
Toteutus onnistui myös aktivoimaan kuluttajia erityisen hyvin: yhdeksän kymmenestä kiinnostui sekä ostamaan tuotteita että vierailemaan Valion sivustolla.
Artikkelin lukeneista selvä enemmistö (73 %) ilmoitti todennäköisesti hakevansa resepti-ideoita leivontaan Valion sivustolta, kun mainonnalle altistumattomista näin teki vain 38 %.
On hienoa, että saimme Sanoman avulla toteutettua tällaisen teknisen ratkaisun. Kakkugeneraattorin idea oli kiinnostava ja toteutus toimiva. Saimme juuri sellaisen kokonaisuuden, jota lähdimme hakemaan.