WSOY:n Kustantamossa-videohaastattelusarja toi kirjailijat lähelle lukijaa
Kampanjan tavoitteena oli viestiä kiinnostavan sisällön avulla Werner Söderström Osakeyhtiön kiinnostavista kirjailijoista ja heidän ajankohtaisista teoksistaan. Kampanjan tavoitteena oli kirjailijakohtaamisen takaamisen lisäksi kirjailijoiden ja uutuuskirjojen tunnettuuden lisääminen sekä kirjamyynnin ja kuunteluiden kasvattaminen.
”Kustantamossa-projekti oli meille uusi kokeilu. Jenni Alexandrova, Laura Friman, Krista Kosonen ja Harri Moisio haastattelivat mielenkiintoisia kirjailijoitamme. Saimme laadukasta sisältöä, ja tuotanto oli helppoa, ammattitaitoista ja kivaa Sanoman väen kanssa”, Werner Söderström osakeyhtiön markkinointi- ja viestintäjohtaja Reetta Miettinen kiittää.
Kustantamossa-haastattelusarjaa markkinointiin Sanoman kanavissa laajasti.
”Uskon, että kuluttajia kiinnostaa yhä laadukkaampi markkinointiviestinnällinen sisältö kirjoista jatkossakin. Kirjoja luetaan, kuunnellaan ja niistä halutaan keskustella ja jakaa mielipiteitä ja tunnelmia.”
IS.fi:n kumppaniosiossa julkaistiin 32 natiiviartikkelia. Kampanjassa toteutettiin 30 videohaastattelua, yksi äänihaastattelu sekä Testaa, mikä syksyn uutuuskirjoista sopii sinun makuusi -artikkeli.
Osioon ajettiin liikennettä IS.fi-etusivu- ja osionostojen sekä digimainonnan avulla.
Tavoitteena oli inspiroida laajasti suomalaisia lukemisen pariin.
Kampanja kasvatti ostoaikomusta
Kampanjalla tavoitettiin iso joukko kuluttajia. Artikkeleilla oli yhteensä lähes 150 000 sivunäyttöä ja yli 120 000 kävijää. Kampanja tavoitti tasaisesti kaikkien ikäryhmien edustajia. Suurin tavoittavuus oli 55−64-vuotiaiden kohderyhmässä.
Juuri kuumimpaan joululahjasesonkiin ajoitettu testi tavoitti eniten kävijöitä. Testin teki loppuun asti 25 000 henkilöä ja sitä jaettiin 2630 kertaa.
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksessa selvitettiin mainonnan tehoa sekä vaikutusta mainostettavaan tuotteeseen.
Katso parhaat kirjavinkit -mainoksen brändivaikutukset todennettiin vertaamalla tuloksia sisältöjä lukeneiden vastaajien ja mainonnalle altistumattomien vastaajien välillä.
Mainonnan brand lift:
+ 141 %
Mainonnan muistaminen
+ 68 %
Tunnettuus
+ 48 %
Harkinta
+ 290 %
Ostoaikomus
Mainos tavoitti lukijansa varsin hyvin – 85 % sisällön pariin päätyneistä vähintään silmäili sisältöä ja kolme neljästä heistä myös koki kuuluvansa mainonnan kohderyhmään.
Mainosta pidettiin kiinnostavana ja tietoa antavana. Se myös paransi mielikuvia mainostajasta, kasvatti kiinnostusta Werner Söderström osakeyhtiön kirjoja kohtaan ja lisäsi oston todennäköisyyttä kahdella kolmasosalla kuluttajista.
Tuotanto oli helppoa, ammattitaitoista ja kivaa Sanoman väen kanssa. Werner Söderström osakeyhtiön kustantamoiden eli WSOY:n, Tammen, Bazarin, Johnny Knigan, Kosmoksen ja Readmen vuosi 2020 oli myynnillisesti ja tuloksellisesti erittäin menestynyt, ja varmasti tämä laaja Kustantamossa-näkyvyys oli myös osatekijä siihen.
Tutustu myös: