XXL:n mainosartikkelisarja vaikutti mielikuviin ja toi liikennettä verkkokauppaan
Artikkeleilla liikennettä verkkokauppaan
Natiivimainonnan tavoitteena oli inspiroida kuluttajia viihdyttävän sisällön avulla sekä tarjota uutta tietoa yhdistettynä kiinnostaviin tarinoihin, hyödyllisiin vinkkeihin ja tuoteinformaatioon.
”Halusimme tuoda enemmän brändiä esiin ja kertoa tuotteistamme asiantuntijoidemme äänellä. Kun artikkeleissa on ollut haastateltavana meidän omia työntekijöitämme, se on tuonut yritystä läheisemmäksi asiakkaille”, Marketing Manager Krista Patronen XXL:stä sanoo.
Vuoden 2019 aikana julkaistiin 12 natiiviartikkelia IS.fi:ssä Liiku ja harrasta -kumppaniosiossa. Artikkeleissa oli lisärikasteena tuotekaruselli, jonka alta ohjattiin XXL:n sivulle tuotteiden pariin.
Kampanjan kohderyhmänä oli kaikki hyvinvoinnista, liikunnasta ja aktiivisesta elämästä kiinnostuneet.
Kiinnostavien artikkelien parissa viettiin paljon aikaa
Artikkelit toivat liikennettä verkkokauppaan.
”Artikkeleilla on saatu suoraa kauppaa ja trafiikkia. Yhteistyömme Sanoman kanssa on ollut todella hyvää ja vuorovaikutteista. Olemme saaneet valmiiksi pureksittuja ideoita siitä, mitä artikkelit voisivat sisältää. Ja jos meillä on ollut heittää ideoita, niihin on tartuttu todella hyvin”, E-Commerce Manager Henri Eskelinen XXL:stä toteaa.
XXL:ssä tehdään paljon sisältöä myös konsernitasolla.
”Lokaalin, Suomessa tehdyn sisällön etu on uskottavuus ja helppo samaistuttavuus. Artikkeleissa käytetyt kuvat eivät ole Norjan vuorilta, vaan suomalaisille tutusta ulkoiluympäristöstä”, Eskelinen sanoo.
Juttusarjan poikkeuksellisen hyvät lukuajat kertovat, että artikkelit kiinnostivat ja tavoittivat hyvin kohderyhmänsä. Jokainen juttu oli ajankohtaan sidottu. Talvella tarjottiin esimerkiksi vinkkejä hiihtolomalle, keväällä pyöräilyyn, kesällä patikointiin ja syksyllä kotijumppaan.
Kampanjat tulokset käytiin läpi neljännesvuosittain.
”Tulokset oli kiteytetty selkeään muotoon. Pääsimme keskustelemaan ja kommentoimaan. Tulevien kampanjoiden suunnitteluun jäi hyödyllistä tietoa takataskuun”, Patronen kiittää.
Lukijat ovat olleet aidosti kiinnostuneita XXL:n aiheista ja viettäneet niiden parissa aikaa.
Eniten lukijoita kiinnosti ”Älä turhaan palele ulkona – tämä materiaali lämmittää varmasti ” -artikkeli, joka keräsi erittäin korkeat sivulataus- ja kävijäluvut: 116 917 sivulatausta ja 102 352 kävijää.
Patikka-aiheisen artikkelin testin teki noin 19 500 lukijaa, mikä on myös erittäin hyvä määrä.
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan artikkeleja pidettiin tietoa antavina ja kiinnostavina. Lisäksi vastaajat kokivat, että mainonta erottui hyvin muusta digimainonnasta. Mainosartikkelit toimivat erinomaisesti muuhun toimialan mainontaan verrattuna. Parhaimmillaan yli 70 prosenttia vastaajista koki XXL:n kampanjan parantaneen mielikuvia mainostajasta, ja 66 prosentilla se lisäsi kiinnostusta XXL:n verkkosivustolla vierailuun.
Yhteistyömme Sanoman kanssa on ollut todella hyvää ja vuorovaikutteista. Olemme saaneet valmiiksi pureksittuja ideoita siitä, mitä artikkelit voisivat sisältää. Ja jos meillä on ollut heittää ideoita, niihin on tartuttu todella hyvin.