Jo miljoona suomalaista kuuntelee podcasteja  

podcast audio
Radiomedian teettämän tuoreen Podcast-tutkimuksen mukaan 15–64-vuotiaista suomalaista jo lähes kolmannes kuuntelee podcast-äänituotantoja kuukauden aikana. Podcastit elävät vahvasti mukana suomalaisten arjessa täydentäen radiokuuntelijoiden audiopäivää.

Tutkimuksen mukaan 15-29-vuotiaista nuorista 40 % on kuunnellut podcasteja kuukauden aikana, vastaava luku  30-44-vuotiaista  on 35 % .  Podcasteja kuunnellaan keskimäärin 82 minuuttia viikossa ja joka neljännes suomalaisista aikoo lisätä lähitulevaisuudessa podcastien kuuntelua.

Merkittävää podcastien kuuntelutottumusten suhteen on se, että podcastit vahvistavat audiosisältöjen kuuntelua erityisesti radion prime timen ulkopuolella.  Suoria radiolähetyksiä kuunnellaan aamusta iltapäivään, podcastien kuuntelu kasvaa iltapäivästä alkaen ja se on korkeimmillaan illalla, johon podcast-kuuntelulle on syntynyt jopa kokonaan oma prime time. 

Podcastit täydentävät radiokuuntelijan audiopäivää
podcast radio vrk


Tutkimme  suomalaisten audiopalveluiden käyttöä viime keväänä. Radiolla on edelleen vahva rooli kuluttajien arjessa, vaikka audion kuuntelutavat monipuolistuvat. Audion kokonaiskuuntelu tulee kasvamaan kovaa vauhtia. Suurinta kasvua ennustamme nimenomaan podcast-palveluille, joiden kasvutrendi on havaittavissa myös maailmalla.

Seuraamme Supla-palvelumme kiinnostuksen ja käyttäjämäärien kehitystä jatkuvasti. Suplan tavoittavuus on käytännössä kolminkertaistunut viimeisen vuoden aikana. Tämä  kertoo erittäin nopeasta kasvun kehityksestä. Suomen tavoittavin kaupallinen podcast-palvelu Supla tavoittaa viikossa jo 170 000 käyttäjää, joille kertyy yli miljoona sisältöstarttia viikossa.  Yhden session keskimääräinen kuunteluaika yltää peräti 48 minuuttiin.

Suplan mainosmahdollisuudet

Kuuntelijan itse valitseman sisällön, kuunteluajankohdan sekä paikan myötä on kuunteluhetki myös keskittyneempää ja näin ollen mainonnan saama huomioarvo suurempi. Supla-palvelua on tällä hetkellä mahdollista hyödyntää kaupallisesti kolmella eri tavalla: pre-roll-kampanjalla, sisältöyhteistyöllä ja natiivimainonnalla.

  • Pre-roll-kampanjan yhdistäminen radion spottikampanjaan kasvattaa kampanjan kasvattaa toistoa sekä huomioarvoa. Pre-roll-aineistot voivat olla joko täysin yhtenäiset radiospotin kanssa tai erikseen räätälöityjä.
     
  • Sisältöyhteistyö tarjoaa mahdollisuuden viestiä yksinoikeudella tietystä aihepiiristä kiinnostuneelle yleisölle podcast-sarjan sisällöissä.  
     
  • Audionatiivilla rakennetaan omaa ohjelmallista sisältöä Suplaan sisältömarkkinoinnin keinoin. Tuotannon voi tehdä itse tai autamme houkuttelevan sisällön tuottamisessa.

Tutustu tarkemmin podcast-tutkimuksen tuloksiin (pdf)  >

Lue lisää podcastien kuuntelutottumuksista >

Lähde: Radiomedia ry (Podcast-tutkimuksen toteutti Norstat  elo-syyskuussa 2018, N =1081)