Suomalaiset tv-talot satsaavat sisältöihin

Anna Lujanen
Keskiviikkona 21. marraskuuta vietetään Maailman Televisiopäivää (World Television Day). Teemana on tänä vuonna television laadukkaat premium-sisällöt. World TV Day -video tuo esiin television roolin laadukkaana sisällön tuottajana eri puolilla maailmaa.

Juuri sisältö erottaa televisiotoiminnan muista videopalveluista. Suomessakin investoidaan isolla kädellä sisältöihin, erityisesti kotimainen sisältö tuo jatkuvasti puheenaiheita lööppeihin asti. 

Olen monesti miettinyt, miten hurjasti aikaa ja rahaa tv-tuotantoihin menee. Tuotantotiimeissä on paljon näkymättömiä mutta hurjan taitavia persoonia, jotka työskentelevät piilossa tähtisateen takana. 

Sisällöt tuovat suomalaisen väestön tv:n äärelle noin kolmen tunnin ajaksi päivittäin. Isot kotimaiset ohjelmaformaatit tavoittavat parhaimmillaan yli miljoona silmäparia illassa, puhumattakaan miten moni on mukana somen keskusteluissa. 

Julkisuudessa en ole koskaan nähnyt lukuja investoinneista, mutta nyt saimme ennakkotietona Digital Media Finlandilta seuraavan herkkupalan: Suomessa tv-kanavat hankkivat sekä kotimaisia että ulkomaisia esitysoikeuksia yhteensä noin 190 miljoonan euron arvosta (poislukien urheiluoikeudet, sisältäen Ylen).

Suomessa on todella laadukas, ilmainen TV -kanavapaketti kaikkien saatavilla. Monessa maassa näin laadukasta sisältöä saa ainoastaan maksamalla, olkaamme siitä siis onnellisia! Televisio kiinnittää maailman huomion asioihin, joilla on oikeasti merkitystä. Toimituksellinen vastuu, rehellinen uutisointi, laadukas sisältö, turvallinen ympäristö ja luotettavat, riippumattomat tv-katsojamittaukset muodostavat koko televisiotoiminnan perustan. Ne tekevät televisiosta ainutlaatuisen välineen laadukkaalle sisällölle ja bränditurvalliselle markkinointiympäristölle – laitteesta riippumatta.

Rakasta sinäkin TV:tä kanssamme käyttämällä hashtagia #WeloveTV sosiaalisessa mediassa.

Anna Lujanen
Screenforce Finland    

Twitter: @ScreenforceFIN
Facebook: @screenforcefinland