Selviytyjät Suomi ylitti katseluodotuksensa kaikilla alustoilla

Selviytyjät Suomi
Nelonen Media toi vuoden 2018 helmikuussa julkkisversion Selviytyjät Suomi -ohjelmasta Neloselle, ja suuren suosion saanut ohjelma sai jatkoa tänä keväänä. Nelonen Median ohjelmalanseerausten mediastrategia ja -suunnittelu tehdään talon sisällä, kuten myös muut Sanoman medioiden brändikampanjat.

Campaign Strategist Merja Miettinen on ollut mukana Selviytyjien molempien kausien lanseerauksessa. 

”Tästä kampanjasta ja sen tuloksista on vain positiivista sanomista. Hyödynnämme mediabrändiemme mainonnassa laajasti Sanoman omaa monipuolista mediavalikkoa, joka tavoittaa viikossa huikeat 97 % suomalaisista. Ohjelmalanseerauksissa tavoitellaan suuria massoja. TV on luonnollisesti päämedia, jolla rakennetaan tunnettuutta ja luodaan tietoisuutta ohjelmasta jo viikkoja ennen ensimmäistä jaksoa. Radiolla, online-mainonnalla, videolla ja printillä on omat tärkeät roolinsa lähempänä ensimmäisen jakson ulostuloa”, Merja Miettinen kertoo.

”Ilmiöohjelmien, kuten Selviytyjien, kampanjoissa käytämme suuria näyttäviä mainospintoja, joilla tuetaan mielikuvaa ohjelman suuruudesta ja saadaan mahdollisimman hyvä huomioarvo. Otamme suunnitteluprosessissa opit aiemmasta tekemisestä ja optimoimme kampanjoiden tehoa. Testaamme uusia mediatuotteita, mainosmuotoja ja datakohdennuksia. Lisäksi tutkimme suurimpien ja merkittävimpien kampanjoiden huomaamista, jotta saamme oppeja eri kanavien vaikuttavuudesta ja mainonnan kiinnostavuudesta”, Miettinen jatkaa.

Ensimmäisen Selviytyjät Suomen kauden kampanjan huomioarvo oli kaikkien aikojen ennätys. Tänä vuonna kampanjan huomasi 75 % kohderyhmästä (15–54-vuotiaat). Huomaamista auttoi ohjelmalle hyvin istuva konsepti, pelikortit. Julkkiskilpailijoiden esittelyt tehtiin korttien avulla ja konsepti soveltuu hyvin ohjelmalle, joka itsessään on peli.

”Kampanja on ollut vahvasti monimediallinen. Mitä useammassa kanavassa mainontaa näkee, sen tehokkaammin se vaikuttaa. Tämänkin kampanjan tutkimustulokset osoittavat sen selvästi. Olen luonnollisesti tosi tyytyväinen tuloksiin ja siihen, miten ohjelma on pysynyt viikosta toiseen puheissa ja koukuttanut valtavan yleisön sekä Nelosella että Ruudussa”, sanoo markkinointipäällikkö Päivi Koivunen Nelonen Mediasta.

Monimediallisuus vetosi myös ohjelman kumppaneihin. Serla, Fiilus ja Lendo yhdistivät kekseliäällä tavalla ja luontevasti brändinsä Selvityjien teemoihin, liittoihin ja selviytymiseen viidakossa.  

Katsojatavoitteet ovat ylittyneet ja ohjelma on ollut katsotuimpien ohjelmien joukossa joka viikko. Selviytyjät Suomen keskikatsojamäärä Nelosella ja Ruudussa on ollut lähes 900 000 (Lähde: Finnpanel, Total-TV-tutkimus, vkot 5-15 2019, 4+). 

Selviytyjät Suomen finaali nähdään Nelosella ja Ruudussa 12. toukokuuta klo 20 alkaen.

Monimediallisuuden vaikutus tuloksiin

Selviytyjät monimediallisuus

Lähde: Selviytyjät Suomi 2019 kampanjatutkimus helmikuu 2019 / IROResearch Oy