AKL:n Pekka Rissa: Epätietoisuutta tulisi purkaa selkeällä viestinnällä

”Suurimmat oston esteet alkavat olla voitettuja. Niistä merkittävin oli viime syksyn päästömittaustavan muutos WLTP, joka tuli voimaan Suomessa 1. syyskuuta 2018. Vanha päästömittaustapa kalibroitiin uuteen, tarkempaan mittaustapaan. Tässä muutoksessa kalibrointi ei heti onnistunut, joka johti siihen, että useiden autojen hinnat nousivat syksyllä merkittävästi. Tämä sekoitti pahasti markkinoita. Kuluttajat olivat epätietoisia, jonka vuoksi he eivät uskaltaneet tilata uusia autoja. Valtiovarainministeriö korjasi 3. joulukuuta 2018 alkaen taulukot oikealle tasolle, jonka jälkeen tilanne rauhoittui heti vuoden vaihteen jälkeen. Seuraavan hämmingin markkinoilla aiheuttivat useat poliitikoiden ulostulot eri moottoritekniikoiden tulevaisuudesta. Pahimmat heitot olivat polttomoottoriautojen kieltäminen tai dieseleiden kieltäminen, joka jarrutti helmi- maaliskuussa uusien autojen kauppaa selvästi. Nyt kun vaalit on käyty, puheisiin käyttövoimien tulevaisuudesta on löytynyt järki ja realismi. Kun samaan aikaan kevätaurinko on alkanut lämmittää, autokuume on lähtenyt nousuun. Viime viikkoina uusien autojen tilaukset ovat lähteneet vihdoin selvään kasvuun.
Teimme AKL:ssä juuri laajan tutkimuksen, jossa 4000 suomalaista haastateltiin heidän tämänhetkisistä liikenteen ja autoilun tunnelmistaan. Yksi kysymyksistä koski täyssähköauton hankintaa. Sähköauton ostoa jarruttaviksi tekijöiksi nousi puutteellinen latausinfra: julkisia latauspisteitä on liian vähän ja monessa taloyhtiöissä sähköauton latausta ei ole vielä mietitty. Täyssähköautoa pidettiin myös kalliina, ja sen pelättiin menettävän arvoaan muita autoja nopeammin.”
Tarvitaanko markkinointiin muutoksia? Kannattaisiko yritysten tehdä enemmän viestintää, jolla vastattaisiin oston esteisiin?
”Ehdottomasti. Epätietoisuus on merkittävä oston este, jota tulisi purkaa selkeällä viestinnällä eri tekniikoiden hyvistä puolista. Kuluttajat kaipaavat nykyään yksilöllistä tietoa esimerkiksi omien ajojen vaikutuksista päästöihin. Mikä tekniikkavaihtoehto olisi juuri minulle nyt sopivin, kun mietin ajotarvettani, päästöjen vaikutusta sekä auton kokoa ja tilaa? Tarvitsenko autoa asuntovaunun tai peräkärryn vetoon, tai haluanko ostaa auton omaksi vai ehkä vuokrata?
Automainonnassa painotetaan edelleen vahvasti brändiä ja rautaa. Ihmiset haluavat yhä enemmän helppoja ja luotettavia palveluratkaisuja, joita tuodaan esille mainonnassa vielä kovin vähän. CO2-päästöjen pitäisi olla tänä päivänä tärkeitä, mutta nekin näkyvät mainonnassa usein vain pienellä.
Volvon turvallisuuskampanja on hieno avaus uudenlaiseen automarkkinointiin. Volvo on tehnyt 40 vuotta turvallisuustutkimusta, ja he nyt vapauttivat datan kaikkien autotehtaiden käyttöön. Kuluttajille syntyy varmasti vahvoja mielikuvia turvallisuushakuisesta valmistajasta.”
Minkälaisista asioista puhutte tällä hetkellä omien asiakkaidenne, sidosryhmienne ja jäsenyritystenne kanssa? Mitä haasteita nousee esiin?
”Autoalalla puhuttavat tällä hetkellä digitalisaatio, kestävä kehitys sekä ne keinot, joilla autokantaa saataisiin uudistumaan vähäpäästöisemmäksi ja turvallisemmaksi. Auton käyttövoimaan liittyvät keskustelut jatkuvat. Autoala on luonut oman tiekarttansa ennustamaan eri käyttövoimien suosiota aina 2040-luvulle saakka. Kuluttajilla on myös uudenlaisia odotuksia auton käyttöön liittyviä odotuksia, kuten ostamisen sijasta auton pitkäaikainen vuokraaminen. Autojen huiman teknisen kehityksen lisäksi mietityttää se, mistä alalle saadaan lisää osaavaa työvoimaa.”
Kuluttajan ostopolku on murroksessa. Koeajoja tai käyntejä autoliikkeisiin tehdään entistä vähemmän. Millainen arvo on asiakasymmärryksellä?
”Autoja ei enää tulla välttämättä ostamaan myyntinäyttelyyn, vaan ennakkovalinta tapahtuu 60−70 prosenttisesti netissä. Auton ostaminen tai vuokraaminen on iso investointi. Mitä kuluttaja todella haluaa ja löytääkö hän itselleen sopivimman käyttövoimaratkaisun? Haluaako kuluttaja auton koeajolle kotipihalta? Uusi autokin voitaisiin toimittaa kotiin. Monia muita uudenlaisia palveluita on jo tarjolla, mutta tunnistammeko ne autoalalla ja osaammeko tarjota niitä aina oikeaan aikaan niistä kiinnostuneille kuluttajille? Autoliikkeiden olisi tärkeää havainnoida kuluttajien toiveet ja muuttaa toimintaprosessejaan näiden toiveiden mukaisesti.”
Mitä asioita jäsenyrityksenne odottavat tulevaisuudessa kumppaneiltaan?
”Autoalan toimijat odottavat kumppaneiltaan uusia innovatiivisia digitaalisia ratkaisuja. Tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet ovat nousseet uutena tärkeänä asiana viimeisen vuoden aikana. Ketkä kumppanit osaavat parhaiten opastaa autoliikkeet kuvaamaan prosesseja ja automatisoimaan ne tekoälyn avulla? Palvelumuotoilun merkitys on kasvanut kuluttajien toiveiden takia paljon. Kuka kumppani tukisi parhaiten alan palvelumuotoilua?”