Arjen supersankarit

Anna ja viihteen supersankarit
Onnistunut kampanja vaatii huolellista taustatyötä, Anna Schoschkoff kirjoittaa.

Toimin Sanoman B2B-markkinoinnissa category marketing managerina. Tavoitteenani on vahvistaa mediakategorioidemme − digin, printin, tv:n ja audion − mielikuvaa ja kiinnostavuutta eri keinoin B2B-asiakkaittemme parissa.

Kuluttajilla on vahva suhde medioihimme.  Tavoitamme käytännössä kaikki suomalaiset, joten pystymme räätälöimään hyvin erilaisia ratkaisuja suomalaisten markkinoijien pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteisiin. Minua motivoivat työssäni lahjakkaat ja kannustavat kollegat ja esimies, dynaaminen työympäristö sekä tilaisuus käyttää luovuuttani ja mediaosaamistani.

Aloitin tässä tehtävässä vuoden alussa. On ollut silmiä avaavaa kokea, kuinka paljon taustatyötä yksi kampanja vaatii ennen kuin se on valmis konsepti, ilmoitus tai banneri. Kampanjoidemme tulee herättää kiinnostusta ja tarjota aitoa arvoa asiakkaillemme. Asiakaslähtöisyys, viimeisin data ja fakta sekä puhuttelevan viestikulman löytäminen ovat avainasemassa onnistuneen kampanjan tekemisessä.

Kategoriakampanjat toteutetaan läheisessä yhteistyössä eri osastojen kanssa. Kampanjan sisältö ja tavoitteet määritellään yhdessä mediakategorioista vastaavien category headien kanssa. Sisältöön saamme tarvitut faktat asiantuntijoiltamme esim. insight-tiimistä. Konseptisuunnittelu, kampanjasaitti ja luovat aineistot toteutetaan design-tiimissä. B2B-markkinoinnissa teemme mediasuunnittelun, uutiskirjeen ja somekampanjat.   

Jokaisen B2B-kampanjan kohdalla määrittelen vähintään seuraavat asiat, jotta suunta ei unohdu ja lopputuloksesta tulee oikeanlainen:

  • Kampanjan tavoite ja mittarit
  • Kampanjan asiakashyödyt 
  • Ydinviesti: mikä asiakkaille pitäisi päällimmäisenä jäädä mieleen kampanjasta

Yksi innostavimmista projekteistani on ollut TV-kategorian mielikuvallinen kampanja Viihteen supersankarit, joka lanseerattiin juuri. Olemme TV:n markkinajohtaja ja ylpeitä tähdistämme. Kampanjan pääosissa ovat Jaajo Linnonmaa, Sami Kuronen, Anni Hautala, Heikki Paasonen, Juuso Mäkilähde ja Elina Kottonen. Liikkuva kuva on kampanjan sydän, mutta konsepti jalkautuu myös printtiin, digiin ja someen. Kampanjan keskeiset viestit ovat: Sanoman TV-kanavat ja upeat sisältömme kiinnostavat ja tavoittavat. Ymmärrämme asiakkaidemme toimialat, tavoitteet ja pystymme auttaman heitä menestymään.  

Tavoitteenamme on tehdä Suomen parasta B2B-markkinointia. Siinä junassa on hienoa olla mukana!

Anna Schoschkoff 

Tutustu Viihteen supersankarit -kampanjaan: 

Viihteen supersankarit tarjoavat brändillesi Suomen vaikuttavimmat yleisöt