Pikavoittojen asemasta pitkäjänteistä kumppanuutta

Tuija Palonen
Kunta-alalla tehdään paljon hyvää markkinointia, mutta medianäkyvyys usein unohtuu, Client Manager Tuija Palonen toteaa.

Kun Tuija Palonen aloitti 10 vuotta sitten työskentelyn Sanoman kunta-alan asiakkuuksien parissa, alalla puhuttiin markkinoinnin sijaan viestinnästä.

”Tuohon aikaan tuli hyvin nopeasti syytöksiä siitä, että mainontaan hukataan veronmaksajien rahoja. Sittemmin veronmaksajatkin ovat viisastuneet. Nykyään ymmärretään, että kunnan hyvinvointi on myös asukkaiden etu. Kuntalaisten kautta tulee painetta siitä, että kunta saisi näkyvyyttä”, Palonen toteaa.  

Kunta-alan toimijoilta Palonen kaipaisi pitkäjänteisyyttä markkinointitoimenpiteisiin. 

”Markkinoinnin hyödyllisyys on alettu ymmärtää, mutta siihen tulisi satsata vieläkin enemmän. Usein tämä kaatuu siihen, että budjetti on pieni eikä markkinointia nähdä pitkäjänteisenä tekemisenä. Markkinoinnin pitäisi olla sellaista, että se näkyy ja tuntuu.”

Kunta-alan haasteet ovat aika tavalla samanlaisia kunnan tai kaupungin sijainnista riippumatta.

”Tarjoamme Sanomalla pikavoittojen asemasta pitkäjänteistä kumppanuutta. Meillä on hyvä näkemys kunta-alan tarpeista sekä erityispiirteistä. Laajasta tarjoomastamme löytyy ratkaisu asiakkaan kulloiseenkin tarpeeseen: olipa kyseessä sitten asuminen, yritysten sijoittuminen, rekrytointi, matkailu tai vaikka brändin vahvistaminen. Joskus kampanjaan tarvitaan vahvaa geokohdennusta omalle alueelle, ja toisinaan vahvaa valtakunnallista näkyvyyttä.”

Kunta-alalla tehdään Palosen mukaan paljon hyvää markkinointia, mutta medianäkyvyys usein unohtuu.

”On aivan huikeita toteutuksia ja upeita kampanjasivuja, jotka jäävät vaille ansaitsemaansa huomiota leijumaan jonnekin netin syövereihin. Hyötysuhde on aika huono, jos hieno kampanja ei näy missään. Kampanjan näkyvyydelle kannattaa asettaa mittarit. Sanoman avulla kampanja saadaan näkymään siellä, minne se on tarkoitettu.”   

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei – tuloksia vuosien yhteistyöllä

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei on käyttänyt vuosia menestykkäästi Hesarin etusivua ja Kuukausiliitettä Visit Saimaan ja Visit Mikkelin ilmoituksilleen.

”Miksei on pärjännyt vuodesta toiseen todella hyvin. Tuntuma tulosten valossa on, että kampanjoita oikein odotetaan ja ne kuuluvat kesään”, Palonen sanoo.

Miksei on ollut uranuurtajana siinä, että kampanjoissa on mukana paikallisia yrittäjiä.

”llmoituksiamme on ollut Hesarin etusivulla 1990-luvulta saakka. Olemme olleet tyytyväisiä tuloksiin ja myös yrittäjät ovat olleet”, Miksein matkailujohtaja Maisa Häkkinen kertoo.

Yrittäjät maksavat puolet ilmoitusten kustannuksista.

”Imago ja palvelutarjonta yhdistyvät ilmoituksissa hyvällä tavalla. Kampanjatutkimusten tulokset osoittavat, että mainontamme toimii jopa yllättävän hyvin”, Häkkinen toteaa.  

Viime kesänä mukana oli lisäksi kahden viikon ohjelmayhteistyö Jenni Alexandrovan juontamassa Radio Aallon Iltapäivässä ja Milla Mattilan juontamassa Radio Suomipopin viikonlopuissa.  

”Kesän kampanja oli meille ensimmäinen radiotuotanto. Saatiin tehdä töitä aivan huipputiimin kanssa! Tuotantotiimillä oli esittää erittäin tarkkoja demografioita ja saatiin myös hurjasti ideoita luovalle puolelle. Yhteistyö oli tehokasta, saumatonta ja erittäin miellyttävää. Tulokset olivat odotettuja parempia. Esimerkiksi markkinointilupia saatiin huima määrä enemmän kuin olisin uskaltanut toivoa. Sisällöt olivat ilmiselvästi kohdeyleisöä kiinnostavia ja siinäkin Sanoman tiimin ohjaus ja apu oli merkittävässä roolissa. Suunnittelemme jo ensi vuoden kampanjoita ja ehdottomasti teemme uuden radiokampanjan printtikampanjoiden lisäksi”, projektipäällikkö Minna Gurney Mikseistä kertoo. 

Myös Sanoman näkökulmasta yhteistyö sujui mutkattomasti. 

”Saimme kampanjan eri mediaelementteihin tarvittavat materiaalit koostetusti ja ajallaan. Myöskään päätöksiä avoinna olevista tuotannollisista kysymyksistä ei tarvinnut kauan odottaa", luova tuottaja Hanna Eräkangas Sanomalta kiittää.   

Tutustu tarkemmin: 

 Case Visit Saimaa ja Visit Mikkeli 

Esimerkki kunta-alan rekrytointikampanjasta: 

Case Meillä on töitä - Rauman seudun työantajamielikuvallinen brändikampanja

Lue lisää alueellisesta mainonnasta: 

Niin paikallinen tai valtakunnallinen kuin haluat