Rock-asennetta Kontioihin – kesän kampanja tavoitteli onnistuneesti uutta kohderyhmää

Jone ja Kontiot
Nokian Jalkineiden Kontio halusi kesän kampanjassaan vahvistaa laatumielikuvaansa, aitoutta ja suomalaista designia. Kolmen suomalaisen klassikon, Kontion, Radio Rockin ja Jone Nikulan, yhdistelmällä lähdettiin tavoittelemaan nuorempia miehiä.

Kampanjaan kuvattiin kokeneen eränkävijä-Jonen kanssa kolme videota saappaiden käyttötilanteesta. Kampanjasivun kilpailussa kuulijat pääsivät valitsemaan suosikkivideonsa ja osallistumaan Kontioiden arvontaan.

Jone ohjasi radiolähetyksissä kuulijoita arvonnan pariin. Lisäksi kokonaisuuteen kuului katkotunnisteita ja aktivointispotteja Radio Rockilla ja Suplassa sekä digimainontaa Sanoman verkostossa. Radio Rockin FB:ssa ja Instagramissa olleet somepostaukset toimivat hienosti, ja kampanjasivulla kävi yli 5 000 yksilöityä kävijää. Kisaosallistujia oli yli 4 500. Kampanja kesti vain 2 viikkoa, joten tuloksiin voi olla erittäin tyytyväinen.

”Nokian Jalkineiden kumisaappaissa yhdistyy yli satavuotinen käsityöosaaminen ja tinkimätön suomalainen design. Kontio on suomalaisille ikoninen brändi. Se on ollut suomalaisten luotettava elämänkumppari jo vuodesta 1973. Jokaisella suomalaisella on Kontioista muistoja tai vähintään mielikuva”, Marketing Campaign Manager Katriina Lehtonen Berneriltä toteaa.

Ajattoman designinsa ansiosta Kontiot sopivat suomalaisiin asukokonaisuuksiin niin mökille kuin festareillekin.

”Tätä ajatusta peilaten halusimme herätellä myös rouheampaa mieskohderyhmää, jonka keulakuvaksi Jone Nikula sopii täydellisesti. Jonessa yhdistyy rock, suomalainen periksiantamattomuus ja ronskius. Sama maailma, jota haluamme Kontio-brändin kautta tuoda esille”, Lehtonen toteaa.

Kampanjan tavoitteena oli Kontion brändimielikuvan vahvistaminen ja freesaus sekä uusien kohderyhmien löytäminen nuorempien miesten keskuudesta.

”Kokonaisuus oli monipuolinen ja kampanja onnistui loistavasti: pystyimme kertomaan Kontio-brändistä uudella tavalla ja tavoitimme haluamamme kohderyhmän”, Lehtonen kertoo.

”Tuotantoprosessi Sanoman kanssa sujui erittäin jouhevasti. Starttipalaverin jälkeen oli selvät sävelet siitä, mitä minulta asiakkaana odotetaan, ja mikä yhteinen aikataulu meillä on tuotantoa varten. Aikatauluista pidettiin hyvin kiinni ja pystyin luottamaan siihen, että materiaalit valmistuvat ajallaan. Muutokset tehtiin toivomallamme tavalla, mutta arvostan myös sitä, että Sanoman puolelta annettiin apua siihen, mikä juuri heidän kohderyhmäänsä iskee. Saimme rakennettua kampanjasivun, johon olimme itse tyytyväisiä, emmekä joutuneet tekemään kompromisseja. Myös radiospoteista tuli juuri sellaiset, miltä niiden pitääkin Radio Rockilla kuulostaa. Olimme niihin enemmän kuin tyytyväisiä.”

Kampanjan tuotanto sujui mutkattomasti myös Sanoman näkökulmasta.  

”Kampanja oli kivuton tuottaa, koska brandmatch oli niin hyvä. Kolme kovaa eli Kontio, Radio Rock ja Jone Nikula toimivat loistavasti yhdessä, eikä minun tarvinnut lähteä kikkailemaan, jotta sain tuotteen sopimaan Rockille. Kanavan kohderyhmä ja puhetyyli ovat myös tuttuja, joten sekin auttoi asiaa. Myös yhteistyö Jonen kanssa sujui suoraviivaisen tehokkaasti. Tätä keissiä oli hauska tehdä!”, luova tuottaja Suvi Laine Sanomalta toteaa.