Haluatko olla Neil Armstrong vai Michael Collins?

Jari Rask
Yritysten kannattaa olla mukana kesän kiinnostavimmissa tapahtumissa, vinkkaa Sanoman tapahtumien myynnin tuotteistuksesta vastaava Jari Rask.

Apollo 11 -avaruuslennolla oli mukana kolme astronauttia. Buzz Aldrin ja Neil Armstrong ovat kaikkien huulilla, mutta kuka oli kolmas ja mikä hänet erotti kahdesta muusta?

Kolmas astronautti oli nimeltään Michael Collins. Hänen nimeään ei usein muisteta, koska hän ei ollut mukana lennon keskeisessä tapahtumassa, kävelyssä kuun pinnalla.

Jari Rask kertoo toisinaan Apollo 11 -esimerkin, kun on tarve vakuuttaa markkinoija siitä, että parhaissa tapahtumissa kannattaa olla mukana.

”Yritys voi valita, onko mieluummin Neil Armstrong vai Michael Collins. Tapahtumakumppanuus on erittäin vaikuttava ja henkilökohtainen tapa kommunikoida, saada näkyvyyttä oikeassa kohderyhmässä ja jalkautua ihmisten pariin. Festareihin liittyy tunnelatausta ja usein niistä syntyvät myös kesän parhaat muistot. Ensi vuonna tavoitamme noin puoli miljoonaa tapahtumakävijää. Mikä yritys ei haluaisi olla mukana puolen miljoonan ihmisen parhaissa kesämuistoissa?”

Raskin mukaan on tärkeää miettiä, mitä tapahtumayhteistyöllä tavoitellaan ja millaiset mittarit yhteistyölle asetetaan.

”Kumppanuutta lähdetään aina rakentamaan asiakkaan omista tarpeista. Pyrimme pitämään tapahtumaportfoliomme sellaisena, että se palvelee mahdollisimman kattavasti. Tarpeet voivat liittyä työnantajamielikuvaan, brändin rakentamiseen, top-of-mindin saavuttamiseen tai vaikka yksittäisen tuotteen lanseeraukseen. Me autamme asiakkaitamme valitsemaan keinot, jotka palvelevat tätä tarkoitusta parhaalla mahdollisella tavalla.”

Tapahtumayhteistyö on parhaimmillaan yrityksen arvopohjasta kumpuava strateginen valinta.

”Tapahtumakumppanuutta hyödynnetään parhaiten niin, että suunnitellaan tarkkaan mitä tehdään ennen tapahtumaa, mitä itse tapahtumassa ja mitä sen jälkeen. Mietitään mitä sisältöä tapahtumasta voidaan jakaa tai voidaanko tehdä jotain sellaista, joka aktivoi paikan päällä olevan yleisön jakamaan sitä omissa sosiaalisen median kanavissaan”, Rask kuvaa.

Sanomalla löytyy tapahtumia kesäfestivaaleista Gloria Fashion Show’hun ja vuoden suurimpaan tapahtumaan, eli Olympiastadionin avajaisiin. Stadionation on Suomen suurin viihdespektaakkeli, jossa lavalle nousee kattava joukko Suomen suurimpia tähtiä.  

”Autamme tavassa, jolla tapahtumassa voi olla läsnä. Voimme tarjota kaikissa medioissamme kokonaisvaltaisen tarinankerronnan tulitukea. Itse tapahtuma on tässä kokonaisuudessa yksi, joskin se kaikkein merkittävin osa, joka tulee ihmisten iholle parhaaseen kesäpäivään.”

Tapahtumakumppanuus on aina investointi brändiin.

”Investoinnin ei tarvitse tulla pelkästään markkinointiosaston budjetista, vaan tapahtumayhteistyötä voidaan miettiä esimerkiksi rekrytointien kautta. Festareilla tavoittaa kohderyhmän, joka nauttii parhaasta kesäpäivästä ja jolla ei ole kiire mihinkään. Festareille jalkautuva yritys tuo erilaista kulmaa rekrytointeihin ja erottautuu kilpailijoista.”

Yksi Jari Raskin omista kesän kohokohdista on Tikkurila-festivaali.       

”Se on laadukkaasti tuotettu festivaali. Kiinnostus on aina kova jo paljon ennen esiintyjien julkaisua. Tapahtuman identiteetti ja brändi on itsessään sellainen, että se on mahtavan kesäillan takuu. Festarikävijämme voivat aina luottaa siihen, että luvassa on parasta mahdollista laatua, ja tapahtuma on vastuullisesti tuotettu.”

Kiinnostaako tapahtumakumppanuus?

Soita Jari Raskille (p. 0400 551 112) tai yhteyshenkilöllesi Sanomalla ja kysy lisää!

Lue lisää Sanoman tapahtumista: 

Ole paikalla, kun vuoden parhaat muistot syntyvät