Mikä oli vuoden markkinointiteko, mikä kampanja ansaitsee kehut?
Muji tarttui jonottamisen trendiin
Ämpärimarkkinoinnin ja massaliikuttamisen suurena ystävänä haluaisin nostaa Mujin ämpärikassilanseerauksen yhtenä mieleen jääneistä teoista. Suomalaiset rakastavat jonottamista, ja siihen osataan usein hienosti tarttua.
Vaikka Muji ei jostain syystä oikeita ämpäreitä jakanutkaan, he lokalisoivat oman juttunsa silti hauskalla tavalla kassien muodossa, joissa luki “kannellinen ämpäri”.
Pienenä mutta tärkeänä hienosäätönä olisin itse jakanut Muji-logolla varustettuja oikeita ämpäreitä ja jopa alkanut myymään niitä Suomen liikkeessä designämpäreinä.
Ale Lauraéus, Head of Content Studio 358
Makea Moka yhdistää monta modernin markkinoinnin piirrettä
Mielestäni Fazerin Makea Moka on yksi vuoden parhaista markkinointiteoista. Makea Moka -karkkipusseihin oli kerätty muutoin hävikiksi päätyneet karkit; muotopuolet ja muilta osin virheelliset yksilöt.
Siinä yhdistyy monta modernin markkinoinnin piirrettä. Se on teko puheiden (eli perinteisen mainonnan) sijaan, se toimii esimerkkinä muille (mm. ruokateollisuudelle), se on reaktiivinen (lanseerattiin hävikkiviikolla), se on parhaimmillaan tapa toimia, eikä vain kampanja. Ja kaikkein tärkeimpänä asiana se on esimerkillinen teko kestävän kehityksen edistämiseksi isolta brändiltä, jonka toiminnalla on merkittävä ympäristövaikutus.
Jyrki Poutanen, Chief Creative Officer, Partner, TBWA Helsinki
Fazerin Makea Moka -karkkipussi
Finlaysonin nostaa yhteiskunnallisia epäkohtia mainonnan keskiöön
Vuoden paras teko on mielestäni 9.12.2019 julkaistu Hesarin kansi, jossa on Finlaysonin vastuullinen ja vastuuton lakana.
Selitän miksi: Vastuullisuus on ympäripyöreä käsite, jota on vaikea ymmärtää tai todistaa. Tässä vastuullisuuden arvo selviää euroina ja laatuna.
Vastuullisuus maksaa. Kuluttaja saa itse valita, onko valmis maksamaan siitä.
Mainos ei mollaa kilpailijoita eikä viherpese. Heillä on myynnissä myös vastuuton lakanasetti. Se on ollut rohkea päätös.
Brändin rakennuksen näkökulmasta kiinnostaa, mikä on molempien settien kateprosentti. Vaikka Finlayson nostaa vähän väliä erilaisia yhteiskunnallisia epäkohtia mainonnan keskiöön, se on aina kaupallista ja linkitetty tuotteeseen. Se on esimerkillistä brändimarkkinointia.
En tiedä kuka mainoksen on suunnitellut ja tehnyt, mutta onnittelut. Olen kateellinen.
Tommi Laiho, toimitusjohtaja, Folk Finland
Järvenpään K-Citymarket tekee teoista markkinointia
Markkinoinnin vuodesta 2019 jäi päällimmäisenä mieleeni Järvenpään K-Citymarketin valinta maailman parhaaksi ruokakaupaksi. Pidän sitä Suomen mittakaavassa melko ylivertaisena markkinointitekona.
Järvenpään K-Citymarket pyrkii systemaattisesti saamaan asiakkaistaan faneja sanan varsinaisessa merkityksessä – kaikki tehdään asiakkaita varten. Ollaan vähän hulluja ja erilaisia, mutta aina asiakkaiden ehdoilla.
Järvenpään K-Citymarketin menestyksessä piilee tärkeä opetus kaikille suomalaisille markkinoijille: kuunnellaan asiakkaita, lopetetaan pelkääminen ja ryhdytään ajattelemaan isosti. Eikä pelkästään ajatella, vaan myös tehdään. Ja synnytetään teoista markkinointia. Tapauksessa viehättää lisäksi yhteisen hyvän hakeminen. Kauppias Hautala ei omien sanojensa mukaan ole kiinnostunut kehittämään vain omaa kauppaansa. Hän aikoo tehdä Suomen vähittäiskaupasta maailman parhaan (HS 30.6.2018) luennoimalla yrityksissä ja yliopistoissa asiakaskokemuksesta ja yritysstrategiasta.
Sari Heinilä, CEO, McCann Helsinki
HS.fi: Järvenpään K-Citymarket valittiin maailman parhaaksi ruokakaupaksi: ”Aivan huippujuttu!”
Hyvää mainoskäsikirjoittamista löytyy vielä
En kyllä osaa nimetä yhtä yksittäistä markkinointitapausta, mutta voisin näin vuoden pimeimpänä aikana nostaa esiin pari konseptia, jotka ovat tuoneet valoa vetoamalla allekirjoittaneen vitsihuumorikäsitykseen. Tärkeintä kuitenkin on, että molemmat suoritukset ovat ilahduttava osoitus siitä, että uhanalaista, hyvää mainoskäsikirjoittamista vielä löytyy.
Ensimmäinen on Pohjola Vakuutuksen Markku ja Johannes -sarja. Terävästä insightista on johdettu ratkiriemukas reinkarnaatio-sekoilu, jonka tuotanto on ratkaistu nerokkaasti. Ammattitaidolla käsikirjoitettua dialogia, joka pysyy juuri oikealla lakonisuuden tasolla.
Toisena mainitsen Verkkokauppa.comin Vänkääjät-sarjan. Hyvin ja irtonaisesti käsikirjoitettua ns. ”Jalka potassa” -huumoria. Minua naurattaa joka kerta. Tiedän, ettei kaikkia.
Otan tonttulakin päästä ja kumarran näille käsikirjoittajille.
Miska Rajasuo, CEO, Bob the Robot
Tehdään vuodesta 2020 kaikkien aikojen markkinointivuosi