Pinnan alta löytyy voittajia

Tuomas Airisto
Vajaa vuosi sitten kirjoitin kiinalaisen kalenterin mukaan alkaneesta sian vuodesta. Kirjoitin siitä, miten voisimme tehdä vuosista 2019 ja 2020 onnellisuuden ja vaurauden vuosia. Vauraus sai ainakin omalta kohdaltani vielä hieman odottaa, mutta onnellisuus − se on usein paljolti omissa käsissä, Tuomas Airisto kirjottaa. 

Kotimainen mediamainosmarkkina oli jälleen 2019 hyvin epävakainen ja päätyi pienoiseen vajaan prosentin laskuun edelliseen vuoteen verrattuna. Suomalaisten markkinoijien mediapanostukset kuitenkin kasvoivat kokonaisuutena, kun mukaan lasketaan ulkomaille valuvat kansainvälisten digijättien osuudet mediainvestoinneista. Positiivista tässä on se, että investoinnit kasvuun median avulla ovat siis olleet nousujohteisia. Meidän tehtävämme on yhä parantaa omaa juoksuamme, jotta mediamainonnan kotimaisuusaste voi nousta.

Harva mediavalinta ennen tai tulevaisuudessa yksistään täyttää markkinoijan tarpeita, vaan liiketoiminnallisesta tavoitteesta käsin rakennettu kokonaisuus ratkaisee. Kansainvälisillä digijäteillä on nyt ja tulevaisuudessa rooli kotimaisten medioiden rinnalla. Kotimaisten medioiden tulee kuitenkin pyrkiä jatkuvasti parantamaan kilpailukykyään ja voisi todeta onnenpotkuksikin sen, että harvalla liiketoiminnalla on maailman TOP15 brändistä kolmea kirittäjää (lähde: Interbrand).

Sitä ostetaan, mistä puhutaan, sanoivat konversiomittarit mitä tahansa. Konversiomittarit kertovat tästä hetkestä, puheet petaavat myös tulevaisuutta. Näky on katsojan silmissä, mutta luulen olevani oikeassa todetessani, että yhdestäkään Google-mainoksesta ei puhuttu useissa suomalaisissa medioissa. Helsingin Sanomien etusivun mainoksista keskusteltiin useasti ja ne innostivat myös brändit leikkisästi nokittelemaan toisilleen. Ei Helsingin Sanomat kaikkeen toimi, mutta tietyissä tilanteissa kenties parhaiten. Ja vaikka printistä aika joskus jättäisi, niin Helsingin Sanomien tavoittavuus säilyy lukijamäärien jatkuneen kasvun myötä.

Kotimaisessa mediakentässä suunnitellaan valmiuksia digitaalisen mainonnan vaikuttavuutta parantaviin tunnistautumisratkaisuihin. Sanomalla olemme vuoden 2019 aikana ladanneet kehitysputkeemme joukon uusia digitaalisen markkinoinnin ratkaisuja, joiden uskomme olevan yhä relevantimpia vaihtoehtoja kansainvälisten digijättien kyvykkyyksille. Olemme investoimassa merkittävästi asioinnin helppouteen ja tavoittelemme vuoden 2020 aikana saavuttavamme helppouden asteen, jolloin medianostamisen vaikkapa kasvumarkkinointiin voi tehdä minuuteissa tai ehkä jopa nanosekunneissa algoritmien ja robotiikan avulla.

Suomen paras viihdetarjonta voi hyvin ja vuodesta 2020 tulee taas viihteen vuosi. Nelonen Median viihde tulee iholle festareilla,  lähelle alueradiossa ja valtakunnallisesti kaikille liikkuvan kuvan ja äänen voimalla.

Jotta olisi relevantti myös tulevaisuudessa, on syytä pysyä jäntevänä tänään. Sanoman B2B:n kaupallisessa organisaatiossa käynnistimme loppukesällä 2019 treenaamisen. Voisi puhua ketteröittämisestä, mutta mieluummin puhumme asiakkaillemme tuottamamme arvon jatkuvasta parantamisesta. Filosofiaa ammennetaan lean-metodologiasta ja muista retroista kehittämisen opeista. Siksi retroista, että erilaisten ismien sijaan keskitymme siihen, miten oikeasti teemme työtä yhdessä, miten asioista puhumme ja miten toisiamme kohtaamme. Treeni näkyy pian sujuvimpina prosesseina, läpinäkyvämpänä tapana toimia sekä toivoakseni ennen kaikkea myös yhä iloisempana kumppanina asiakkaillemme sekä onnellisempana työyhteisönä.

Toivotan sinulle hyvä asiakkaamme, hyvä kumppanimme ja hyvä kollegani menestystä kaikkien aikojen markkinointivuotena 2020. Itsestään se ei tule, mutta yhdessä tekemällä todennäköisyytemme kasvavat.

Tuomas Airisto
Kaupallinen johtaja, Sanoma B2B

P.S. Markkinointipäättäjä, jos haluat inspiroivan hetken arkeesi, pyydä minut ja valitsemani lifestyle-aikakausilehtemme päätoimittaja kylään kahville. Slowmedia tarjoaa yhä parhaita hetkiä.

Kirjoittaja aloitti 15.1.2019 Sanoman B2B-organisaation johdossa ja sai kokea koko vuoden paloletkusta mediamarkkinan ja 130-vuotiaan mediayhtiön oppia. Harvoin on oppimiskäyrä ollut näin pystysuora. Yksin ei ole tarvinnut tarpoa, vaan kanssa on kulkenut Suomen paras kaupallinen mediaorganisaatio ja sen ammattitaitoinen 200 hengen porukka  sekä pikkusiskomme Routa Markkinointi (markkinointirouta.fi), joka palvelee kaikkialla Suomessa pieniä ja keskisuuria markkinoijia.

Katso myös:

Tehdään vuodesta 2020 kaikkien aikojen markkinointivuosi