4 asiaa, jotka markkinoijan pitäisi tietää hyvinvoinnista
Nämä neljä trendiä korostuvat tällä hetkellä terveydestään kiinnostuneiden keskuudessa.
Kohti tasapainoa
Ei enää pelkkää mittaamista ja kehon trimmausta. Vaikka terveystrendien kärjessä on edelleen halu optimoida hyvinvointia, kiireisessä elämänrytmissä korostuu tarve jaksaa paremmin, palautua, nukkua tehokkaasti. Huoli aivojen terveydestä, muistista ja mielen hyvinvoinnista pysäyttää yhä useamman. Jatkuvan suorittamisen sijaan tavoitteenamme on löytää tasapaino.
Viestinnässä visuaalisuuden merkitys kasvaa entisestään, samastumista ja mielihyvää etsitään myös kuvamaailmasta. Photoshopatun keinomaailman sijaan todellisuus itsessään nähdään kauniina. Onnellisuuden ytimessä piilee itsensä hyväksyminen.
Pikakeinot koukuttavat
Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kaipuu raivaa tilaa ilmiöille, jotka eivät paranna vain mitattavaa terveyttä vaan koettua hyvää oloa. Hyvinvointia pidetään toisaalta elämäntapana mutta usein myös keinona kompensoida huonoja valintoja. Koska innostuminen on helppoa ja pysyvä muutos vaatii ponnistelua, koukutumme pikakeinoihin: jos tässä olisi vihdoin helppo ratkaisu, joka toimii juuri minulle! Noustakseen isoksi ilmiöksi uudessa asiassa pitää kuitenkin olla jotain tuttua, mikä kiinnittyy arkeen ja ratkaisee jo olemassa olevia haasteita.
Elämyksiä ja nautintoa
Tasapainottelu nauttimisen ja terveellisyyden välillä tekee tilaa elämyksille. Olemme valmiimpia parempiin valintoihin, kun emme joudu tinkimään liikaa. Terveellinen saa olla herkullista, houkuttelevaa, kaunista ja aitoa. Paluu juurille, luonnollisuus ja kotimaiset raaka-aineet, aidot materiaalit ja puhtaat maut vetoavat. Kaupunkilaisille luonto tulee lähelle kuluttamisen ja mielikuvien kautta. Luonnosta haetaan hyvinvointia sekä hakeutumalla sen äärelle että etsimällä sieltä elvyttäviä ja rauhoittavia hoitokeinoja.
Ympäristö mielessä
Huoli luonnon säilymisestä pakottaa hyvinvoinnista kiinnostuneet miettimään entistä enemmän elämäntavan eettisiä ja ekologisia vaikutuksia. Yhä useampi pysähtyykin erilaisia ostopäätöksiä tehdessään pohtimaan, miten kulutusvalinnat vaikuttavat paitsi omaan ja läheisten terveyteen myös ympäristöön.
Uuden vuosikymmenen kovin juttu ei olekaan mikään lehtikaalin korvike vaan näkökulman muutos. Hyvinvointi on megatrendi, joka ulottaa lonkeronsa joka suuntaan. Liian pelottelun sijaan viehätymme siitä, miten voimme tehdä hyvää sekä itsellemme että ilmastolle. Kaipaamme iloa, kannustusta ja yhteisöllisyyttä. Yhä useammalle hyvinvointi on asenne, joka tekee hyvää itselle, läheisille ja ympäristölle.
Päivi Virkkunen huolehtii hyvinvoinnistaan pitämällä sitkeästi kiinni kahdesta asiasta: joka päivä kasvis- tai kalaruokaa työpaikkaruokalassa ja säännölliset pilatestunnit.
Hyvä terveys
Suomen suosituin ja luotetuin hyvinvointimedia auttaa voimaan paremmin ja antaa energiaa elämään. Hyvä terveys tarjoaa taatusti tutkittua tietoa terveydestä, vertaistukea ja tarinoita, motivaatiota elämänmuutoksiin ja apua arjessa jaksamiseen. Lehti tehdään yhteistyössä Suomalaisen Lääkäriseura Duodecimin kanssa. Hyvän terveyden ostovoimaiset ja laatutietoiset lukijat panostavat omaan ja läheisten hyvinvointiin ja arvostavat terveyttä, perhettä, parisuhdetta, hyvää elämää, ruokaa ja matkustamista.