KMT 2019: 95 % suomalaisista lukee viikoittain sanoma- tai aikakauslehtiä

KMT 2019
Suomalaiset ovat edelleen lukijakansaa. Kansallisen mediatutkimuksen (KMT) tuoreet tulokset kertoivat, että 95 % suomalaisista lukee viikoittain sanoma- tai aikakauslehtiä. Sanomalehtiä luetaan enemmän digitaalisesti, kun taas aikakauslehdissä painettu lehti on yhä digisisältöä suositumpi.

Sanoman uutismediat tavoittavat yhteensä 3,3 miljoonaa suomalaista ja Sanoman aikakausmediat 2,5 miljoonaa.

KMT:n mukaan Helsingin Sanomien yhteislukijamäärä (painettu ja näköislehti) on 780 000 ja Kuukausiliitteen 870 000. Ilta-Sanomat on edelleen ylivoimainen Iltalehteen nähden. Ilta-Sanomat on yhteislukijamäärällään 387 000 kilpailijaansa luetumpi kaikissa ikäryhmissä. Suomen suurin viikkotavoittavuus* on Ilta-Sanomilla, 2,6 miljoonaa. Helsingin Sanomat tavoittaa viikossa 2 miljoonaa lukijaa.

Sanoman aikakauslehdet ovat kärkisijalla useassa kategoriassa, kuten kotiin keskittyvissä lehdissä, hyvinvointilehdissä sekä ruokalehdissä. 

Me Naiset on kokonaistavoittavuudellaan** (906 000) lifestylemedioiden ykkönen.

KMT on uudistettu vastaamaan kuluttajien lukemis- ja mediakäyttäytymisen muutoksia. Merkittävimpänä uudistuksena on digitaalisen lukemisen nostaminen samanarvoiseksi painetun lehden lukemisen kanssa kaikissa lukemiseen liittyvissä kysymyksissä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli nyt 15 vuotta (ennen 12+) täyttänyt väestö. Tiedonkeruun, kohderyhmän, menetelmän ja datan tuottamisen uudistusten myötä mitään KMT 2019 -tutkimuksen lukuja ei voi verrata aiempien vuosien KMT-lukuihin.

* Valtakunnallisille sanomalehdille laskettu viikkotavoittavuus  muodostetaan kunkin lehden viikon aikana ilmestyvien painettujen lehtien tavoittavuuden  sekä keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita lukeneiden nettomäärällä.

**Kokonaistavoittavuusluku on lehden keskimääräisen painetun numeron lukijamäärä lisättynä keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita lukeneiden nettomäärällä.