Seitsemän suositusta markkinointiin juuri nyt

Koronan jälkeen artikkeli
Ajat ovat nyt ankarat, mutta nyt ei ole mahdollisuutta jäädä voivottelemaan tilannetta. On toimittava. ToinenPHD tarjoaa ammattilaistensa näkemyksiä ja toimintavinkkejä koronan muuttamasta markkinoinnista Suomessa.

1.    Panosta digiin. Yritykset, joilla on heikko online-presenssi kärsivät eniten. Nyt on viimeinen hetki panostaa digitaaliseen asiakaskokemukseen ja digimarkkinointiin.

2.    Uusi mediasuunnitelmasi. Harkitse markkinointibudjetin uudelleen allokoimista niihin kanaviin, joiden kulutus kasvaa. Niitä ovat mm. televisio ja online.

3.    Tarkista viestisi. Tuplatsekkaa viestisi ja kohdennuksen relevanttius kaikissa kanavissa. Ole valmis viestin nopeaan muuttamiseen. Ota käyttöön mainosten dynaamiset tuotantovälineet. Niitä kutsutaan myös feedipohjaisiksi työkaluiksi. 

4.    Johda skenaariosuunnittelua tiedolla. Näkymä on nyt arvaamaton ja juuri siksi kannattaa rakentaa isoihin datamääriin pohjautuvia tulevaisuusmallinnoksia. Miten vaikkapa brändin tunnettuudelle tai myynnille käy, jos markkinointibudjettiamuutetaan tai mediavalikkoa muutetaan.  

5.    Luo uudenlaisia sisältöjä. Mieti voiko brändisi tuottaa jollakin uudella tavalla helpotusta ihmisten arkeen, tylsistymiseen, tuottavuuteen tai viihtymiseen. Mieti brändisi sosiaalista vastuuta. Tämä lähestyminen voi rakentaa brändipääomaasi merkittävästi. 

6.    Älä leikkaa. Radikaalia markkinointibudjettien leikkaamista tulisi välttää, sillä tämän seurauksena markkinaosuudet saatetaan jakaa uusiksi, kun haastajabrändit hakevat vahvemmilla panostuksilla vaikuttavuutta juuri nyt.

7.    Jos kuitenkin leikkaat, niin kiinnitä erityistä huomiota seuraaviin asioihin:

  • Panosta jatkuvaan analytiikkaan ja mittaamiseen saadaksesi dataa perusteluidesi tueksi
  • Panosta brändiin ja erityisesti yrityksesi vahvimpiin brändeihin, jolla voit vallata eniten markkinaosuutta
  • Mieti hinnoittelua ja mahdollisuutta alennuksiin
  • Kiinnitä huomiota asiakkaittesi kontekstuaalisiin haluihin ja tarpeisiin.

Vinkkejä ja sisältöä markkinoijalle kriisin aikana