Kysyvä ei post-koronatieltä eksy

Kirsi Laakso
Onneksi korona tuli kylään nyt eikä 20 vuotta sitten. Markkinoinnin, myynnin, asiakaspalvelun, IT:n ja tuotekehityksen kriisivalmius on nyt huomattavasti aiempaa parempi, Dagmarin Kirsi Laakso kirjoittaa.

Ehdimme jo tottua elämään jatkuvien muutosten keskellä, joten siirtyminen rankempaa järistykseen kävi helpommin. Meillä on hyviä digitaalisia työkaluja ja uusia kehitetään solkenaan. Meillä on keinoja ja osaamista saada virtuaalinen yhteys niin toisiimme kuin asiakkaisiimme. Meillä on rohkeutta ja ketteryyttä tarttua eteen tupsahtaviin mahdollisuuksiin ja uudistaa toimintaamme aiempaa nopeammin.

Yksin puurtamisella ei ylpeillä, eikä kaikkitietäviä kumarreta. Osaamme ratkaista asioita yhdessä.

Vastuullisuutta osoittavat yritykset palkitaan

Poikkeustilan kuluttajabarometrin mukaan 70 % suomalaisista kertoo suosivansa ympäristöstä ja yhteiskunnasta aktiivisesti huolehtivia yrityksiä. Kansainvälisissä tutkimuksissa on havaittu vastaava ilmiö: brändien odotetaan nyt tukevan tavalla tai toisella yhteiskuntaa elpymisen tielle.

Nyt jos koskaan on aika tehdä merkityksellisiä, arvoista nousevia tekoja. Vaikka pieniäkin. Suomalaiset ovat lojaalia kansaa, joka ei unohda auttajaansa.

Meistä yhä useampi haluaa myös itse tehdä merkityksellistä ja omiin arvoihinsa perustuvaa työtä. Huhtikuun alun mittauksen mukaan jo 87 % suomalaisista peilaa työtään sen kautta.

Suuntaus, joka ei ehkä juuri nyt nouse huomiopinon päällimmäiseksi, mutta jonka työnantajamielikuvasta vastaavat saavat vielä myöhemminkin eteensä.

Kuluttajan pulssilla kohti post-koronaa

Tämä aika opettaa meitä kaikkia kuuntelemaan herkemmällä korvalla asiakkaita, nykyisiä ja tulevia. Mitä he ajattelevat ja tuntevat? Millaisia pelkoja tai toiveita heillä on? Millainen viesti auttaa tai ilahduttaa heitä, mitä he paheksuvat?

Miten he suhtautuvat eri toimialoihin nyt? Miten ostokäyttäytyminen on muuttunut? Tuntuuko muutos niin hyvältä, että se jää pysyväksi? Missä tahdissa paluu entiseen alkaa?

Milloin markkinoinnin kannattaa painaa lisää kaasua?

Viestien sisältöjä ja sävyjä on syytä puntaroida tarkasti. Tässäkin asiassa on parempi kysyä vastaanottajilta kuin arvuutella lähettäjän päässä.

Tärkeintä on jatkaa viestimistä kuin pyyhkiytyä mielestä kaikessa hiljaisuudessa.

Markkinoinnin koulutie kulkee verkkokaupan kautta

Poikkeustila on vauhdittanut monia digitaalisia muutosprosesseja niin suomalaisissa kodeissa kuin yritysmaailmassa. Poikkeustilan kuluttajabarometrin mukaan yli puolet suomalaisista kertoo lisänneensä netissä viettämäänsä aikaa. Verkkokauppakäyntejään kasvattaneiden osuus yli tuplaantui parissa viikossa, maaliskuun lopulta huhtikuun alkuun.

Verkosta ei pidä vain löytyä, siellä pitää myös vastata kysyntään. Ja mitä paremmin vastaa, sitä enemmän kysytään. Digipalvelujen, verkkokauppojen ja ylipäänsä koko digitaalisen markkinoinnin kehittäminen on yhtä elinikäistä oppimista. Useimmiten ilon kautta.

Opitaan toinen toisiltamme. Etsitään tietoa, jaetaan näkemyksiä. Kuunnellaan vaikka asiantuntijoiden webinaarisarjaa uuden ajan markkinoinnista ja luetaan miten tasoitetaan tietä koronan jälkeiseen aikaan.

Yhdessä oppien kuljemme tämänkin kivisen tien läpi – ja jatkamme entistä vahvempina kohti seuraavia koitoksia.

Kirjoittaja on Kirsi Laakso, markkinointitoimisto Dagmarin Consumer Insight Director. Hänen erikoisalaansa on kuluttajaymmärryksen hyödyntäminen johtamisen välineenä.

Vinkkejä ja sisältöjä markkinoijille kriisin aikana