Hymynokat-liite välitti hammasterveyden ilosanomaa

Aku Ankka Hymynokat artikkelikuva
Cloettan Jenkki-purukumille tuotettiin oma räätälöity Aku Ankka -liite, joka käsitteli ankkamaisella otteella Jenkki-brändille tärkeitä asioita ja arvoja.

Hammashoidon, ksylitolipurukumin ja hymyilyn ilosanomaa tuotiin esille 16-sivuisella info-, tehtävä- ja viihdeliitteellä suoraan Aku Ankan kohderyhmään. Kampanja jatkui myös digin ja somen puolella. Hymynokat-liite jaettiin lehden välissä kaikille Aku Ankan tilaajille ja Cloetta tilasi siitä myös lisäpainoksen omaan käyttöönsä.

”Haluamme puhua Jenkin kanssa hammasterveyden puolesta sekä muistuttaa ihmisiä ksylitolin käytön hyödyistä. Yksi tärkeä kohderyhmämme on lapsiperheet. Koska Aku Ankka on tosi suosittu lehti lapsiperheiden keskuudessa, Aku Ankan liite sopii tähän tarkoitukseen erittäin hyvin. Halusimme tuoda esiin hammasterveyden asiaa viihdyttävällä ja hauskalla tavalla”, Jenkki-brändistä Cloettalla vastaava Sanna Teräväinen kertoo.

Terveysalan ammattilaiset ovat tilanneet paljon Hymynokat-liitettä, ja se on saanut runsaasti positiivista palautetta.

”Lapsiperheiden lisäksi toinen kohderyhmämme on terveysalan ammattilaiset, ennen kaikkea suuhygienistit, hammashoitajat, hammaslääkärit ja terveydenhoitajat. He ovat ottaneet tämän liitteen todella hyvin vastaan ja jakaneet sitä lapsiperheille. Aku Ankan sivuillakin ollutta digitestiä on tehty ihan mukavasti, ja olen käyttänyt sitä luentojen yhteydessä kevennyksenä. Ammattilaiset ovat voineet itsekin testata, ovatko he hampaiden hoitajina Mikki Hiiri vai kenties Iines Ankka”, ksylitolitiedottaja Milla Vihanto Cloettalta kertoo.

Kampanjatutkimuksen mukaan kampanjan pääviesti, eli hampaiden hoito ksylitolipurukumilla, oli otettu oikein hyvin vastaan ja ymmärretty.

”Kokonaisuutta oli tekemässä tosi hyvä porukka. Oli kiva tehdä, kun oli hyvä henki ja meininki. Toiminta oli joustavaa ja tehokasta ja olimme yhtä tiimiä kaikki. Yhteinen tavoite ymmärrettiin hyvin”, Vihanto kiittää.

Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen perusteella liitteen huomioarvo oli merkittävästi keskiarvoa korkeampi.

”Olimme oikein tyytyväisiä. Sanomalta välittyi avoin toimintatapa ja kulttuuri sekä innostusta aiheeseen. Saimme paljon ideoita ja apuja luovaan prosessiin. Hymynokat-liite on toimivan yhteistyön tulos”, Teräväinen toteaa. ”Aku Ankka lehtenä ja brändinä on suosittu Suomessa, ja Jenkki on suomalaisten rakastama purukumibrändi. Kahden ikonisen brändin yhteistyö on tässä kiinnostavaa. Aku Ankka lehtenä ja hahmona on todella hyvä yhteistyökumppani ajamaan meille tärkeitä hammasterveysteemoja.”

Liitteen piirrokset ovat originelleja tuotoksia Aku Ankan piirtäjä Kari Korhosen kynästä.

Tuottajan näkökulmasta projekti oli innostava. 

"Kaikki sujui todella hyvin.  Pääsimme aina nopeasti yhteisymmärrykseen ja sain kysymyksiini vastaukset cloettalaisilta saman tien – siitä kiitos heille! Tämä tuotanto oli tosi hauska myös siksi, että pääsin kirjoittajana vaihtamaan hetkeksi maisemaa, eli sukeltamaan ankkamaailmaan ja miettimään miten kukin hahmo puhuu ja käyttäytyy", luova tuottaja Suvi Laine kertoo.

Tutustu caseen tarkemmin täällä

Hymynokat-liite:

Kiinnostaako yhteistyö Aku Ankan kanssa?

Lataa opas ankkamaisiin yhteistöihin

 

Kampanjan toteuttamisessa olivat mukana:

Cloetta

Sanna Teräväinen, brand manager
Milla Vihanto, ksylitolitiedottaja

Sanoma Media Finland

Meri Kotamäki, client manager
Annika Green, luova strategi
Suvi Laine, luova tuottaja (printin sisällöt)
Juuso Puranen, tuotepäällikkö (Aku Ankka)
Sanna Lintunen, kaupallinen AD (Aku Ankka)

Toinen Phd

Miia Sirviö, Senior Account Manager
Paula Seppälä , Senior Media Planner, PRIO