TV-mainonta toi ison hyppäyksen Verkkokauppa.comin kävijämääriin
Markkinointi- ja viestintäjohtaja Seppo Niemelä aloitti Verkkokauppa.comissa syksyllä 2018.
”Käynnistimme mietinnän siitä, miten markkinointi voisi tukea muuttunutta liiketoimintaa. Peruselektroniikan rinnalle on tullut paljon uusia tuoteryhmiä, ja kuluttajien mielikuva tarjonnasta ei ehkä ollut pysynyt mukana. Pohdimme mikä olisi paras väline viestiä isoille massoille, että Verkkokauppa.com on tänä päivänä paljon muutakin kuin elektroniikkakauppa. Olin tehnyt paljon tv-mainontaa entisen työnantajani Lidlin palveluksessa, joten tiesin tv:n tavoittavan edelleen paljon suomalaisia”, Niemelä kertoo.
Mainonnan tulokset ovat näkyneet parhaiten verkon kävijämäärässä, joka kasvoi vuoden 2019 aikana lähes 30 prosenttia. Lisäksi Verkkokauppa.com nousi ainoana suomalaisena uutena brändinä Buzz Rankings top 10 -listalle.
”Tv-mainonnalla saatiin iso hyppäys kävijämääriin ja onnistuttiin kehittämään valikoimamielikuvaa. Aikaisempana vuonna verkon kasvu oli vähän yli 10 prosenttia. Brändimainonnan kaikki tulokset eivät näy välittömästi. Ajatuksena ei ole, että teemme tässä vähän kampanjaa ja palaamme takaisin vanhaan, vaan brändimarkkinointi ja brändin pitkäjänteinen kehittäminen on strateginen valinta. Brändimarkkinoinnin tuloksia tullaan näkemään vielä tulevaisuudessa.”
Verkkokauppa.comin markkinoinnin painopiste on tv:ssä ja monipuolisessa digimarkkinoinnissa. Kampanjakohtaisesti käytetään välillä radiomainontaa ja ulkomainontaa. Taktisen tarjousmainonnan tarpeen kattaa tällä hetkellä oma suorajakelu.
Koronaepidemia on näkynyt Verkkokauppa.comissa siten, että kävijämäärät myymälöissä ovat olleet laskusuunnassa. Verkon puolella tilanne on ollut täysin päinvastainen.
”Tässä tilanteessa moni käyttää mahdollisuutta ostaa verkosta. Trendi on näkynyt selkeästi poikkeustilan alusta lähtien. Erityisesti on ollut kysyntää etätyöhön ja kodin viihtyvyyteen liittyvälle laitteistolle. Ensimmäisen kahden viikon aikana selkeä hittituote oli näytöt. Tämän jälkeen hankittiin viihdetuotteita, eli pelikonsoleita ja telkkareita. Viimeisimpinä on alkanut näkyä se, että säiden lämpeneminen on käynnistänyt grillikaupan.”
Kuten varmaan lähes jokaisessa yrityksessä, poikkeustilanne on vaikuttanut myös Verkkokauppa.comin viestintään ja markkinointiin.
”Asiakkaille on viestitty paljon siitä, miten koronaepidemia on vaikuttanut palveluihimme. Onko esimerkiksi myymälässä turvallista asioida”, Niemelä kertoo.
Verkkokauppa.comin nykyinen brändimainonnan konsepti sattuu sopimaan tähän tilanteeseen todella hyvin.
”Luolaihmiset-konseptissa kuvitteelliset hahmot esittelevät omia kämppiään ja intohimon kohteitaan. Olemme tässä tilanteessa hyödyntäneet jo olemassa olevia mainoksia. Markkinoinnin suunnitelmallisuuden osalta mennään tällä hetkellä kädestä suuhun. Etenkin kriisin alussa jokainen päivä toi uutta infoa ja saattoi muuttaa suunnitelmia. Viimeisen kuukauden aikana ei ole aiempaan tapaan suunniteltu tulevien kvartaaleiden tekemisiä, vaan katse on ollut lähiviikoissa ja siinä, miten reagoimme tähän tilanteeseen sopivalla tavalla.”
Niemelä kannustaa kaikkia markkinoijia miettimään millaiseen maailmaan palaamme siinä vaiheessa, kun rajoitukset puretaan.
”Koronakriisi on ollut meidän aikamme mullistavimpia tekijöitä globaalilla tasolla ihmisten arjessa. Kannattaa pohtia, miten se tulee vaikuttamaan kuluttajien käyttäytymiseen pidemmällä aikavälillä, ja miten oma liiketoiminta ja markkinointi on valmistautunut muuttuvaan maailmaan.”