Kriisi on myös mahdollisuus

Stinde Mäkinen
Luovuuden ja sinnikkyyden lisäksi tarvitaan myös asennetta, Sanoman myyntijohtaja Stinde Mäkinen kirjoittaa.

Korona iski Suomeen 7 viikkoa sitten. Näiden viikkojen aikana olemme tiimini kanssa tavanneet Teamsin välityksellä lukuisia suomalaisia markkinoijia. Uskon, että olemme näiden tapaamisten ansiosta pystyneet määrittämään aika hyvän kokonaiskuvan siitä, mitä suomalaisten markkinoijien mielessä liikkuu. Tilanne, johon yllättäen jouduimme, on kaikille uusi. Huoli terveydestä, taloudesta sekä omasta ja läheisten tulevaisuudesta täytti ajatuksemme ja epävarmuus valtasi mielemme. Miten tästä selviämme vai selviämmekö? Kriisin suorat ja välilliset vaikutukset ovat tuntuvat. Jotkut yritykset tulevat tästä ulos vahvoina ja toiset heikkoina. Jouduin itsekin omassa työssäni Sanoman myyntijohtajana ensimmäistä kertaa tilanteisiin, joissa itselläni ei ollut mitään hajua, mitä kannattaisi tehdä.  Ensimmäiset viikot menivät suoraan sanoen sumussa.  

Opimme kuitenkin nopeasti, että kriisi on samalla myös mahdollisuus. Toiveikkuus ja sisukkuus nousivat pintaan ja tunnelin päässä alkoi näkyä valoa. Kriisi pakotti luovuuteen, kun vanha malli ei enää toiminut. Yhteistä lähes jokaiselle asiakkaallemme on tavoitteiden uudelleen määrittely. Siinä missä vielä pari kuukautta sitten haettiin kasvua, nyt haetaan keinoa selviytyä. Hasan&partners Groupin toimitusjohtaja Eka Ruolan jo ennen koronaepidemiaa lausumat sanat ”luovuus pelastaa tämän maan” saivat uutta syvyyttä ja uuden merkityksen. Jo tässä vaiheessa on selvää, että yritykset, jotka pystyvät poikkeustilan aikana osoittamaan luovuutta ja sinnikkyyttä menestyvät kriisin jälkeen. Kuka tahansa lamaantuu, jos ei osaa päästää irti ja jää jumiin vanhoihin toimintatapoihin – oli kyse sitten markkinoinnista tai muusta liiketoiminnan osa-alueesta. Sitä Suomea, joka oli aikana ennen koronaa, ei tule olemaan. Siirrymme uuteen aikaan. Uskon, että koronaepidemian vaikutus arvo- ja asennemaailmaamme on merkittävä.  Lamaantumista en soisi kenellekään. Rohkaisen nyt viimeistään avaamaan silmät ja toteamaan, että vanhat lainalaisuudet eivät tässä hetkessä toimi. Luovuuden ja sinnikkyyden lisäksi tarvitaan myös asennetta.  

Olemme varmasti jokainen oppineet hieman enemmän itsestämme. Muutoksen suuruus jää nähtäväksi. Itse toivoisin, että toisistamme välittäminen niin yksilö- kuin yritystasolla jäisi ohjaamaan toimintaamme pysyvästi. Tämä välittäminen näkyy nyt arjessamme. Pienet sankariteot jäävät muistoihimme, isoista puhumattakaan. Sama tapahtuu myös kuluttajien sydämissä. Ne yritykset, jotka nyt osoittavat välittävänsä kuluttajista, saavat nostetta brändilleen. Monella toimialalla on nyt kyse arvojohtajuudesta.   

Tämän kriisin erottaa aikaisemmista kriiseistä epätietoisuus sen kestosta. Emme tiedä, kuinka kauan joudumme elämään poikkeustilassa. Tarvitsemme sydämen lisäksi myös hermoja. Toimenpiteiden priorisoiminen on hankalaa, kun näkymä edes kuukauden päähän on epäselvä. Kaikkea ei ole pakko muuttaa, mutta aika paljon pitää. Kriisin keskellä kumppanuuden arvo punnitaan. Tunnen kiitollisuutta tiedostaessani, että olemme pystyneet auttamaan jo nyt monia yrityksiä. Tätä työtä jatkamme. Jo aikana ennen koronaa tärkein tehtävämme oli auttaa suomalaisia yrityksiä menestymään. Samalla tiellä olemme edelleen. Suunta on lähemmäs asiakasta. Tiedämme jo, että yhdellekään markkinoijalle koronan kasvattamat medianseurantaluvut eivät ole syy mainostaa. Niinpä pohdimme yhdessä, mitä ja ennen kaikkea miten kunkin markkinoijan olisi tässä hetkessä hyvä viestiä asiakkailleen.  Asiakkailleen, jotka haluaisivat nyt auttaa yrityksiä. Jos vaan tietäisivät miten.   

Emme myöskään tiedä, miten rajoitusten purkaminen vaikuttaa kuluttajiin. Ryntäävätkö he baareihin ja shoppailemaan kuin varsat kevätlaitumelle vai ovatko varovaisuus ja fyysisen etäisyyden pitäminen tulleet jäädäkseen? Jotain siltä väliltä varmaan. Itse kaipaan kovasti aitoja tapaamisia. Teamsissa hoidetuissa duunipalavereissa asiat tulee hoidettua, mutta jotain jää puuttumaan. Fiilis ei vaan ole sama kuin silloin, kun ollaan samassa tilassa fyysisesti.  

Tulevaisuutemme ratkaisee se, miten nyt reagoimme. Pitäkäämme talouden pyörät pyörimässä markkinoinnilla, sillä kysynnän luominen on markkinoinnin tärkein tehtävä. Voimme pelastaa tämän maan vain pitämällä kysyntää yllä. Nyt on nähty mitä taloudelle merkitsee, kun sekä kysyntä että tarjonta loppuvat samaan aikaan. Se näky ei ole kaunis kenenkään silmin. Olkaamme siis rohkeita. Olkaamme siis luovia. Turvaudutaan toisiimme ja rakennetaan yhdessä parempi tulevaisuus. Tästä noustaan vain yhteistyöllä.