Yhteistyöllä ilmiöksi

Lidl kesälaif ajankohtaista
Lidlin kesäbiisin video syntyi tänä vuonna yhteistyössä yleisön kanssa. Radiokampanja innosti kuuntelijat tekemään lähes 2000 tanssivideota. Kesälaif-musavideo otti haltuun kokonaisia mainoskatkoja.

Poikkeustila pani lähes jokaisen markkinoijan suunnitelmat uusiksi. Niin kävi myös Lidlille.

Lidlin kesäbiisi alkaa olla jo käsite. Kun tämän vuoden kesäbiisin musavideon kuvaukset peruuntuivat, piti keksiä nopeasti jotain uutta.

”Kimmoke yhteistyöhön Sanoman kanssa syntyi joustavuudesta ja aktiivisuudesta meidän suuntaamme. Ratkaisuja löytyi heti nopealla aikataululla. Kun olemme itsekin kohtuullisen dynaaminen toimija, arvostamme sitä, että kumppani pystyy nopeisiin liikkeisiin. Markkinoinnissa pitää kuunnella tilannetta herkällä korvalla, eivätkä aikaisemmat suunnitelmat välttämättä edes sovellu tähän hetkeen”, kertoo Lidl Suomen markkinointipäällikkö Laura Siltanen.

Laura SIltanen Lidl

Lidlin kesäbiisiä lähdettiin tiiseröimään Sanoman radiokanavilla, Radio Suomipopilla, Loopilla ja HitMixillä. Kanavien juontajat ohjasivat kuuntelijoita osallistumaan biisin musavideon tekemiseen ja heittäytyivät itsekin haasteeseen jakamalla somessa omia tanssivideoitaan.

Ilmiö oli luotu ja radiokampanja täytti kaikki odotukset. Kansalaiset lähettivät Lidlille lähes 2000 videota.

”En yhtään osannut arvioida, miten ihmiset lähtevät tähän mukaan. Kesäbiisimme löytyi sanoitettuna YouTubesta ja somevaikuttaja Leevi Lehtonen oli tehnyt siihen tanssin. Meillä oli aika paljon toiveita kuulijakunnan suuntaan: toivoimme että ihmiset tanssivat, lipsynkkaavat biisiä ja kenties heillä on vielä päällään sinistä, punaista ja keltaista. Oli positiivinen yllätys, että videoiden eteen oli nähty tosi paljon vaivaa. Lopputulos on upea, ja olen siitä superylpeä.”

Nyt Lidl on ottanut kolmeminuuttisella Kesälaif-musavideollaan haltuun kokonaisia mainoskatkoja Nelosella, Jimillä ja Livillä.

”Sanomalle kiitos siitä, että päädyimme näin ketterään ratkaisuun. Sanomalta pidetään meihin aktiivisesti yhteyttä, tarjotaan mahdollisuuksia sekä reagoidaan nopeasti muuttuneisiin tilanteisiin. Olemme mielellämme eturintamassa kokeilemassa uusia juttuja. On kiva, että kumppani ajattelee samalla tavalla.”

Poikkeustilanne on näkynyt Lidlin markkinoinnissa myös Operaatio yllätyksenä, jossa on muistettu erityisesti ihmisryhmiä, jotka ovat koronakaranteenin vuoksi joutuneet erilleen muista. Lidl on toimittanut esimerkiksi kukkia palvelutalon asukkaille ja ruoka-apua vähävaraisille. Operaatio yllätyksen käynnistymisestä viestittiin näyttävästi Hesarin etusivulla, ja yllätyksiä on saanut ehdottaa Lidlin omissa somekanavissa.

”Operaatio yllätys syntyi tarpeesta ja halusta reagoida muuttuneeseen tilanteeseen. Halusimme myötäelää ihmisten uutta arkea. Poikkeustilanteeseen liittyy moninaisia tunteita ja suorastaan pelkoa. Halusimme tuoda yllätysten kautta pieniä valonpilkkuja ihmisten elämään”, Siltanen kertoo.  

Lue lisää Kesälaif-kampanjasta

Katso Lidlin Kesälaif-musavideo: 

 

Kesälaif-biisin sanoituksen ja sovituksen on tehnyt Kikan Mä haluun viihdyttää -biisin pohjalle muun muassa Antti Tuiskun taustajoukoista tuttu tuottaja Jurek Reunamäki.