Sanoma tutki: digimarkkinointi tuo vaikuttavuutta ostopolun jokaiseen vaiheeseen

Digisaitti_somejakokuva.jpg
Digikampanjoiden vaikuttavuus tehostuu, kun otetaan huomioon brändin tunnettuus, kampanja kohdennetaan oikein ja toistomäärä suunnitellaan tavoitteiden mukaiseksi. Sanoman tekemä tutkimus vaikuttavasta digimarkkinoinnista on yksi Pohjoismaiden suurimpia.

Sanoma Media Finland tutki, miten vahva vaikutus digimarkkinoinnilla on kuluttajan ja brändin suhteeseen, eli tunnettuuteen, harkintaan, preferenssiin ja ostoaikeeseen. Sanoman verkostossa on tutkittu yli 300 markkinointikampanjaa yhteistyössä ruotsalaisen tutkimustoimisto Brand Metricsin kanssa. Kolmatta vuotta toistuvassa tutkimuksessa selvitettiin uusina asioina kampanjan optimaalista toistoa ostopolulla sekä videon spottipituuksien vaikutusta. 

Yksi tutkimuksen päälöydöksistä oli, että brändimarkkinointi tuo vaikuttavuutta ostopolun jokaiseen vaiheeseen. Kampanjan optimaalinen toistotaso riippuu tavoitteesta, kohderyhmästä, budjetista, ja kampanjan tuottamista tuloksista. Kohdennetut kampanjat menestyvät 10 % paremmin kuin kohdentamattomat.

”Tarjoamme suomalaisille markkinoijille tutkittua tietoa digitaalisen markkinoinnin vaikuttavuudesta. Tutkimuksen oppeja ja johtopäätöksiä hyödyntämällä markkinoijat pystyvät suunnittelemaan kampanjoistaan entistäkin tehokkaampia. Sanomalla on tarjolla digitaalisia ratkaisuja ostopolun kaikkiin vaiheisiin mielikuvien rakentamisesta eurojen kotiuttamiseen”, toteaa Sanoma Media Finlandin Head of Digital Tero Tiainen.

Sanoma jatkaa tutkimushanketta myös tänä vuonna.

Tutkimuksessa oli mukana sekä brändi- että taktisia kampanjoita tunnetuilta brändeiltä ja uusilta markkinoijilta. Jokainen kampanjamittaus perustuu 250−600 vastaukseen.

Lataa tutkimuksen päätulokset ja johtopäätökset