Case Fiksuruoka – tutkimuspalvelut ja brändimarkkinointi osana kasvutarinaa

Fiksuruoka.fi:n missiona on ruokahävikin vähentäminen. Yritys myy kuluttajille edullisesti elintarvikevalmistajien, maahantuojien ja tukkuketjujen poisto- tai hävikkieriä.
Neljässä vuodessa liikevaihtonsa 12 miljoonaan euroon kasvattaneen Fiksuruoka.fi:n toiminnassa yhdistyvät megatrendit: ruokakaupan siirtyminen verkkoon ja vastuullisuus. Fiksuruoka.fi on kiertotalouden ytimessä.
Sanoman ja Fiksuruoka.fi:n yhteistyö alkoi vuoden 2019 alussa.
”Olimme silloin ihan lilliputtifirma, ja yllätyimme, miten vakavissaan Sanoma otti yhteistyömme jo silloin”, kertoo Fiksuruoka.fi:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu. Sanoma järjesti työpajoja, joissa pohdittiin yhdessä, miten Fiksuruoka.fi:n kannattaa tehdä brändimainontaa.
”Sanoma uskoi selvästi tekemiseemme ja asiakkuutemme pidemmällä aikavälillä. Opimme matkan varrella, että meidän kannattaa panostaa brändimainontaan, koska se nostaa myös digimainontamme tehoa.”
Sanoma on ollut Fiksuruoka.fi:n brändin rakentamisessa vahvasti mukana. Järvensivu arvostaa erityisesti Sanoman tarjoamaa sparrausapua brändimarkkinoinnissa.
”Jos he ovat kokeneet, että jokin asia ei toimi, he sanovat sen meille suoraan. He oikeasti ajattelevat asiakkaan etua”, Järvensivu kiittää yhteyshenkilöitään Sanomalla.
Fiksuruoka.fi on tutkinut säännöllisesti tunnettuuttaan yhteistyössä Sanoman kanssa. Yritys on halunnut mitata, miten sen brändi ja tunnettuus kehittyvät.
”Olemme myös halunneet ymmärtää paremmin, miten eri markkinointikanavat toimivat. Tutkimusten avulla saamme dataa ja ymmärrystä siitä, miten markkinointieurot kääntyvät tulokseksi. Sanoma on tässä tärkeä kumppani."
Järvensivu pitää itsestään selvänä, että Sanoma on Fiksuruoka.fi:lle tärkeä mediakumppani.
”Investoimme markkinointiin merkittäviä summia, joten on tosi tärkeää, että saamme parhaat mahdolliset tulokset. Siinä Sanoma pystyy meitä sparraamaan.”
Juhani Järvensivu haluaa rohkaista kasvavia yrityksiä markkinoimaan.
”Hakekaa nälkäisesti kasvua, siitä kaikki on kiinni. Kun mainonta on toiminut, olemme investoineet siihen lisää. Tavoitteemme on skaalata aktiivisesti markkinointia ja asiakashankintaa.”
Seuraavaksi Fiksuruoka.fi:llä on edessään laajentuminen kansainväliseksi toimijaksi. 19 miljoonan euron sijoitus auttaa yritystä kasvamaan sekä kotimaassa että ulkomailla. Pääsijoittajana toimi pääomasijoitusyhtiö Verdane, joka on erikoistunut teknologiavetoisten pohjoiseurooppalaisten yritysten kansainväliseen kasvuun.
Haluatko ymmärtää miten mainontasi toimii?
Sanomalla on ainutlaatuinen kuluttajaote, jonka ansiosta meillä on valtavasti tietoa suomalaisista. Kuluttajaymmärryspalveluilla voimme tutkia ja analysoida kohderyhmiäsi.
Entä miten markkinointiviestintäsi toimii? Miten mainonta rakentaa brändiäsi? Me tutkimme myös mainontasi vaikuttavuutta sekä tarjoamme työkaluja brändisi kehittämiseen.
Vai haluatko tietää paljonko markkinointiin kannattaa investoida? Mitkä kanavat, kärkituotteet ja viestit tuottavat suurimman hyödyn? Sanoma Analytics Managerin ROMI-mallinnus auttaa muuttamaan markkinoinnin kulusta liiketoiminnan investoinneiksi.