Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Checklist tehokkaaseen mainontaan

UUTTA! Voit myös kuunnella artikkelin. Mainonta, moni sitä tekee, mutta harva sitä aidosti osaa. Parhaimmillaan mainonta vaikuttaa yrityksen liiketoimintaan ja tuo lisää euroja kassaan. Pahimmillaan se on pelkkä tukitoiminto täysin erillään yrityksen strategiasta ja tavoitteista.
checklist_tehokkaaseen_mainontaan
6.10.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Kuuntele artikkeli tästä!

Moni tuskaileekin yrittäessään selvittää, kuinka mainoskampanjasta saa kaiken hyödyn irti. Mainonnan keinoja on runsaasti, mutta niiden toimivuus on riippuvainen monesta eri tekijästä. Siksi kampanjaa rakentaessa ei pidä hötkyillä, vaan ymmärtää mitkä asiat vaikuttavat tuloksiiin ja mitä kaikkea suunnitteluvaiheessa täytyy ottaa huomioon.

Sanoman Myyntiryhmän päällikkö Tomi Jäppinen kokosi kahdeksan kohdan checklistin, joka auttaa mainoskampanjan rakentamisessa. Näitä askelia noudattamalla pääset liikkeelle oikeista lähtökohdista ja opit luomaan entistä toimivampia mainoksia!

1. Määritä kampanjan tavoitteet 

Tavoitteiden määrittäminen on tärkein vaihe koko prosessissa, sillä se vaikuttaa jokaiseen seuraavaan valintaan, jota kampanjaa rakentaessa tehdään. Päätä siis heti alussa, haluatko että mainoskampanjasi lisää brändin tunnettuutta, vai yritätkö myydä sen avulla tiettyä tuotetta tai palvelua. Lukitse päätöksesi ennen kuin siirryt seuraaviin vaiheisiin.

2. Kartoita kohderyhmä

Kohderyhmän määrittäminen ja ymmärtäminen on äärimmäisen tärkeää. Usein mainonta kompastuu siihen, ettei kohderyhmää tunneta riittävän hyvin.

Kysy siis itseltäsi, millaisia nykyiset asiakkaasi ovat ja missä ja miten he ostavat yrityksesi tuotoksia? Pyri tunnistamaan erilaisia asiakasryhmiä ja käyttäytymismalleja: esimerkiksi verkossa ja kivijalkaliikkeissä asioivien henkilöiden profiilit saattavat erota toisistaan hyvinkin merkittävästi. Kun ymmärrät asiakkaitasi, tiedät millaisia ostajia sinun kannattaa tavoitella jatkossakin. 

Muista myös linjata kohderyhmä kampanjan tavoitteisiin. Jos tavoittelet brändin tunnettuutta, rajaus voi olla verrattain laaja. Käytännössä se voi kattaa kaikki, jotka voisivat olla kiinnostuneita yrityksesi tuotteista tai palveluista. Jos taas haluat myydä tiettyä tuotetta tai palvelua, kannattaa kohderyhmä rajata tiukemmin. Vain harva tuote tai palvelu sopii “kaikille” eli  mitä fiksummin rajaat, sitä todennäköisemmin teet kauppaa.

3. Valitse kanavat ja keinot kohderyhmän tavoittamiseksi

Kun kohderyhmä on kasassa, selvitä missä kanavissa ja millä keinoin heidät tavoittaa parhaiten. Voit nojata jo olemassa olevaan dataan tai tehdä kevyttä asiakastutkimusta.

Entä tiedätkö jo, mihin ostopolun vaiheeseen kampanjasi on suunnattu? Oikean vaiheen tunnistaminen auttaa valitsemaan parhaat keinot. Esimerkiksi bannerimainonta toimii usein tehokkaimmin ostopolun alkuvaiheessa, remarketing puolestaan kuljettaa asiakasta lähemmäs ostoa ja vastaavasti Googlen kautta yrityksen verkkosivuille päätyvät ovat jo todella potentiaalisia ostajaehdokkaita.

Muista myös, että kohdentamisessa on lupa olla luova. Tutustu neljään toisenlaiseen tapaan tavoittaa kohderyhmäsi.

4. Määritä mittarit

Kirkasta konkreettisella tasolla, mitä haluat kampanjasta irti: numeraaliset tavoitteet ohjaavat tekemistä ja kertovat, milloin kampanja on ollut menestyksekäs. Valitse siis mittarit, jotka kertovat sinulle milloin olet onnistunut. Muista suhteuttaa nämä käytettävissä olevaan budjettiin. 

Yrityksen tunnettuutta ja brändiä voidaan mitata esimerkiksi seuraamalla myynnin ja brändin kasvua pitkällä aikavälillä. Toinen vaihtoehto on tarkkailla verkkosivujen liikennettä ja sitä, mihin suuntaan se kehittyy puolen vuoden sisällä. Muista, että tunnettuuden kasvattaminen vie aikaa ja sen tulokset eivät näy heti.

Puhtaasti myynnillisessä kampanjassa mittarina voi olla esimerkiksi konversiot, mutta nekään eivät istu kaikkeen. Esimerkiksi bannereiden kautta tuleva harvoin konvertoi suoraan, joten varmista että mittarit istuvat valitsemiisi keinoihin. 

5. Luo asiakkaalle luonteva polku

Asiakkaan polku ei pääty mainoksen näkemiseen. Suunnittele siis tarkkaan, minne haluat heidät kampanjallasi ohjata. Jos mainostat tiettyä tuotetta tai palvelua, kannattaa ohjaus tehdä suoraan tuotesivuille, ei yrityksen etusivulle. 

Mitä helpommaksi teet potentiaaliselle asiakkaalle seuraavan askeleen ottamisen, sitä todennäköisemmin hän päätyy ostamaan sinulta. Varmista siis ennen kampanjan alkua, että verkkosivusi ovat kunnossa ja ne eivät vahingossa ohjaa umpikujaan. 

6. Muotoile terävä viestikärki

Mainos voi olla erinomainen, mutta jos viesti ei pure tavoiteltuun kohderyhmään, ei se myöskään tuo toivottuja tuloksia. Astu siis hetkeksi asiakkaasi saappaisiin: mistä asioista he haluaisivat kuulla ja millaisin sanoin? Pyri löytämään mahdollisimman kohdennettu viesti ja muista, että liian geneerinen sanoma ei uppoa kehenkään. 

Pidä myös mielessä kampanjan tavoite. Haluatko, että jäät viestilläsi potentiaalisten ostajien mieleen, vai haluatko että he ostavat tuotteesi? Voit ohjata asiakasta oikeaan suuntaan esimerkiksi erilaisilla toimintakehotteilla.

7. Testaa ja hienosäädä

Mainonta ei ole tarkkaa tiedettä, vaan se vaatii jatkuvaa vertailua ja hienosäätöä. Kampanja menee harvoin ykkösellä nappiin, eli tulosten tarkkailu ja jatkuva optimointi on äärimmäisen tärkeää. Esimerkiksi A/B-testaamalla kahta erilaista banneria, näet suhteellisen nopeasti, kumpi niistä toimii paremmin. Mitä enemmän testaat, sitä paremmin opit ennustamaan, millainen mainonta tepsii juuri sinun kohderyhmääsi.

8. Analysoi huolellisesti

Oliko kampanja onnistunut, eli johtiko se haluttuihin tuloksiin? Älä palaa tähän kysymykseen vasta lopuksi, vaan seuraa tuloksia jatkuvasti.

Jos näyttää siltä, että tuloksia ei tule, palaa takaisin alkuun. Olivatko tavoitteet realistiset, oliko kohderyhmä riittävän tarkasti määritelty ja niin edelleen. Vaikka et saisikaan tilannetta korjattua meneillään olevan kampanjan aikana, selvitä aina huolellisesti missä mentiin pieleen. Näin voit aloittaa seuraavan kampanjan jo huomattavasti paremmista lähtökohdista.

Kuten varmasti olet jo tähän mennessä huomannut, mainoskampanjan rakentaminen ei ole mikään läpihuutojuttu. Ole siis armollinen itsellesi ja uskalla rohkeasti kokeilla erilaisia lähestymistapoja myös epäonnistumisen jälkeen.

 

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty! Ota avuksesi markkinoinnin suunnittelupohja, johon voit hahmotella toimenpiteesi yhteen näkymään.

Lataa vuosikellopohja

Tagit

Näkemyksiä Kotisivut Audio & radio Digiratkaisut Luovat ratkaisut Natiivimainonta Sisältömarkkinointi TV & video Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Brändin arvo punnitaan epävarmuudessa

    Pandemia-aikana brändeiltä kaivattiin läsnäoloa, nyt keskeistä on hinta. Kuluttajakäyttäytymisen vuonna 2023 voisi kiteyttää sanoin ”Price, not presence”, mutta tämä olisi liian suuri yksinkertaistus. Kyse on pikemminkin arvon luomisesta ja sen ymmärtämisestä, mikä lopulta tuottaa arvoa, kirjoittaa Sanoman B2B-yksikön myynnin kehitysjohtaja Paula Hernetkoski.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    31.5.2023
    Lue lisää
  • Syyskauden HS Teemat syventyvät Eliel Saariseen, metsään ja kuninkaallisiin

    HS Teema on kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä aikakauslehti tietoa ja sivistystä rakastaville. Teema syventyy yksi aihe kerrallaan yhteiskuntaan, kulttuuriin, tieteeseen ja historiaan.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    26.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoman tuottama Yhteishyvä palkittiin vuoden asiakasmediana Editgaalassa

    Sanoman ja S-ryhmän välillä on tiivis strateginen kumppanuus, josta Yhteishyvän menestys on ollut tärkeä osa kokonaisuutta.

    Tagit

    Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    26.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma TV:n syksyn 2023 ohjelmistossa on monipuolinen kattaus uutuuksia ja tuttuja suosikkeja

    Pitkä odotus palkitaan, kun fanien vuosia odottama Amazing Race Suomi nähdään syksyllä Nelosella ja Ruudussa. Yksi syksyn kiinnostavimmista uutuuksista on ympäri maailmaa supersuosituksi noussut uutuusformaatti, tosielämän murhamysteeripeli Petolliset.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.5.2023
    Lue lisää
  • Vaikuttavuutta instream-pystyvideolla

    IS.fi:n, HS.fi:n, Aamulehden ja Satakunnan Kansan sekä Sanoman paikallismedioiden toimituksellisten videosisältöjen yhteydessä näkyvä instream-pystyvideo on loistava tapa saada lisäpeittoa ja keskittynyttä katselua esimerkiksi muun videokampanjoinnin tueksi.

    Tagit

    Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    23.5.2023
    Lue lisää
  • Mainonnan ostoalusta Sanoma Ad Manager uudistuu

    Uudistuksen myötä Ad Managerin tuotevalikoima laajenee, kohdentamisessa voi jatkossa hyödyntää myös omaa asiakasdataa ja käyttökokemus sujuvoituu entisestään, kertovat Aapi von Creutlein ja Tuomas Waris.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut
    Julkaistu
    17.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Tekoälyn ja audiomainonnan liitto − Kaalimadon mainos valtasi Sanoman radiokanavat

    Viisulauantaina tehtiin myös suomalaista radiohistoriaa: tekoälyn avulla tuotettu Kaalimadon spotti valtasi Sanoman radiokanavat.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    15.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Mitalisadetta Native Advertising Awards -kilpailusta

    Kansainvälisen natiivimainonnan kilpailun Native Advertising Awardsin ehdokaslistalla oli kuusi työtä Sanomalta. Näistä viisi pokkasi palkinnon Kööpenhaminassa järjestetyssä tilaisuudessa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    11.5.2023
    Lue lisää
  • Kansainvälistä huomiota Sanoman sisältömarkkinoinnille

    Sanoman sisältömarkkinoinnin UPM:lle toteuttamat sisällöt ovat yltäneet arvostetun Digiday Content Marketing Awards -kilpailun shortlistalle kahdessa kategoriassa.

    Tagit

    Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    5.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland