Kääk! Aku Ankkaa lukee yli puoli miljoonaa suomalaista
Lasten ja nuorten mediankäyttöä ja vapaa-aikaa valottavan Yippee-tutkimuksen mukaan Aku Ankan lukijamäärä on säilynyt lähes ennallaan. Lataa tiivistelmä tutkimuksesta.
Aku Ankka tavoittaa lukijoita nuorista vanhempiin
3–16-vuotiaiden mediankäyttöä tutkivan Yippee-tutkimuksen mukaan Aku Ankan lukijamäärä on pysynyt samalla tasolla kuin vuoden 2019 tutkimuksessa. Yhteensä Aku Ankan lukijamäärä on 562 000, johon lasketaan yhdistämällä 3–16-vuotiaiden lukemista ja mediankäyttöä mittaavan Yippee-tutkimuksen (N:1041) ja Kansallisen Mediatutkimuksen KMT:n luvut.
Videot ja liikkuva kuva kuuluvat tiiviisti lasten ja nuorten mediapäivään
Videot ja liikkuva kuva kuuluvat lasten ja nuorten päivään. Aamun ja aamupäivän käytetyin media on some, päivän videot ja illan televisio.
Mediapäivässä on ikäryhmittäin selviä eroja. 3–7-vuotiailla tv ja videot ovat kärkisijoilla kaikkina päivän ajankohtina, kun puolestaan 13–16-vuotiailla sosiaalinen media, musiikki ja videot pitävät kärkisijoja. Kirja nousee kärkikolmikkoon illan medioissa tytöillä, 3–7-vuotiailla sekä 8–12-vuotiailla. Pelaaminen kiinnostaa poikia enemmän kuin tyttöjä.
Älypuhelin hankitaan useimmiten lapsille kouluun menon yhteydessä. 8–15-vuotiaista yli 70 %:lla on oma älypuhelin, mutta 3–7-vuotiaista vasta 25 %:lla. Nuorimmat lapset käyttävät tyypillisesti perheen yhteistä tablettia tai älypuhelinta.
Lapset ja nuoret käyttävät useimmiten rahaa herkkuihin, kuten jäätelöön ja makeisiin. Edellisiin vuosiin verrattuna nousussa ovat erityisesti kännykkään liittyvät hankinnat, elokuvat, kirjat ja musiikki.
Katso esimerkki siitä, miten Aku Ankkaa voi hyödyntää markkinoinnissa: