Kotisivujen määräaikaishuolto – milloin teit sen viimeksi?

Yritysten kotisivujen käyttö on asiakkaille arkipäivää kaikkialla Suomessa. Kotisivut ovat yrityksen näyteikkuna ja käyntikortti, joka luo tärkeän ensivaikutelman etenkin aivan uusille asiakkaille. Siksi onkin äärimmäisen tärkeää, että kotisivut ovat niin visuaalisuutensa kuin sisältöjensäkin puolesta ajan tasalla.
Kun palveluita tarvitaan, ne haetaan Googlesta. Hakukoneessa yrityksen menestyksen ratkaisee se, miten teknologiajättiläinen niitä arvostaa – tärkeimpiä tekijöitä ovat sivujen käytettävyys eri laitteilla, latausnopeus, tietoturva ja helppo selailtavuus. Ja luonnollisesti tekstit, joiden avainsanoja hakukone lukee löytääkseen asiakkaan hakuun sopivat sivustot.
Milloin viimeksi tarkistit, missä kunnossa yrityksesi sivusto on sekä asiakkaan että teknologian näkökulmasta?
Tarkista verkkosivujesi kunto näillä mittareilla
Kotisivut on syytä käydä säännöllisesti läpi eri laitteilla, etenkin puhelimen selaimella, ja tarkistaa, että yrityksesi tärkeimmät tiedot löytyvät helposti ja ovat ajan tasalla. Aukioloajat, tarjoamatiedot, palveluiden saatavuus kuten esim. kotiinkuljetus tai verkko-ostaminen, mahdolliset poikkeusoloja koskevat ohjeet. Etenkin poikkeusaikoina asiakkaat hoitavat tiedonhaun verkosta välttääkseen hukkareissuja ostoksille tai palveluiden ääreen.
Eikä kotisivujen perinpohjaisempi vuosihuoltokaan ole huono idea. Sivustot kilpailevat hakukonesijoituksista keskenään ja parhaiten pärjäävät ne yritykset, jotka pitävät sivustonsa peruskunnon hyvänä päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen.
Mitä sivuston peruskunnossapitoon sitten kuuluu? Ainakin nämä asiat on syytä tarkistaa:
- Sivusto latautuu nopeasti ja sen sisältö ilmestyy näkyviin noin sekunnissa
- Sivut ovat responsiiviset eli sisältö näkyy sujuvasti kaiken kokoisilla näytöillä
- Sivuston navigaatio on yksinkertainen ja tärkeimmät sisällöt ovat aina vain parin klikkauksen päässä
- Sivuston visuaalinen ilme on nykyaikainen ja se kuvastaa yrityksen brändiä.
Olemme koonneet avuksesi kattavan checkilistin, jonka avulla voit maksutta ja sitoumuksetta tarkistaa sivustosi kunnon. Kun käyt listan läpi, saat hyvän kuvan siitä, miten sivustosi pärjää.
Miten kotisivut voi uudistaa?
Kotisivujen uudistustyö kannattaa antaa ammattilaisten käsiin – ihan jo tietoturvan ja hakukoneiden asettamien teknisten edellytysten takia. Vaikka erilaisia sivustotyökaluja onkin helposti saatavilla, vaatii hyvän yrityssivuston suunnittelu ja toteutus tekijältään aina visuaalista silmää, käsitystä siitä, miten asiakkaat toimivat erilaisilla sivustoilla ja teknistä osaamista.
Moni yritys tarjoaakin yrittäjille erilaisia avaimet käteen -palvelupaketteja, ja usein myös sivuston ylläpitoon on helppoa ostaa jatkuvaa, selkeästi paketoitua apua.
Jos kotisivujen kuntotarkistus kiinnostaa, tai tiedät sivustosi kaipaavan ammattitaitoista, asiantuntevaa ja aikataulussa pysyvää vuosihuoltoa, tutustu kotisivupalveluihimme ja ota meihin rohkeasti yhteyttä.
Olethan jo hyödyntänyt UTM-parametreja kampanjoissasi? Mitä nämä parametrit on ja miten ne saa käyttöön? Entä miten ne liittyy sivustoosi?