Lähes kaikkien Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa kasvua – Ilta-Sanomat tavoittaa 2,95 miljoonaa ja painettu Glorian ruoka & viini lisäsi lukijamääräänsä 13 %

Helsingin Sanomat kasvoi 4,8 %, IS 2,5 % ja aikakauslehdistä Glorian ruoka & viini onnistui lisäämään painetun lehden lukijamääräänsä 13 %. Me Naiset on jo toista vuotta peräkkäin kokonaistavoittavuudeltaan Suomen suurin aikakauslehti. Myös aluemedioiden lehtien kokonaistavoittavuudet kasvoivat.
Eniten kasvua HS:n tuotteista sai Helsingin Sanomien digitaalinen näköislehti sekä HS Kuukausiliitteen digitaalinen näköislehti, jossa kasvua oli 7,5 %. Kuukausiliitettä lukee nyt näköislehtenä 72 000 ja painettuna 794 000 (edelliseen vuoteen verrattua –3,5 %). Painettu HS Viikko kasvatti lukijamääräänsä 7,1 % ja lehdellä on nyt 195 000 lukijaa.
Helsingin Sanomien kokonaistavoittavuus kasvoi (painettu 1 päivä + digi 1 viikko) 4,8 %. HS tavoittaa nyt 1 698 000 lukijaa.
”Laadukkaalla uutismedialla on jatkuvasti kysyntää. Hesari on vuosia panostanut uutisten ja laadukkaan syventävän sisällön tekemiseen digitaalisessa muodossa. Nämä luvut osoittavat, että se kiinnostaa lukijoita”, HS:n journalistisesta kehityksestä vastaava johtaja Esa Mäkinen sanoo.
Ilta-Sanomat on Iltalehteä suurempi kaikissa KMT:n mittareissa. Lisäksi Ilta-Sanomat kasvoi Iltalehteä enemmän kaikissa kolmessa mittarissa, joilla mitataan painetun lehden ja digitaalisen palvelun kokonaistavoittavuutta.
Ilta-Sanomien kokonaistavoittavuus kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 2,5 %. IS tavoittaa 2 950 000 lukijaa (painettu 1 numero + digi 1 viikko). Eroa Iltalehteen on 7 000 lukijaa IS:n hyväksi.
”Olemme todella tyytyväisiä, että kunnianhimoinen työmme tärkeiden ja kiinnostavien uutisten raportoimiseksi on kantanut hedelmää. Samalla tunnemme myös vastuun Suomen suurimpana uutismediana. Pyrimme jatkuvasti kehittämään toimintaamme, jotta voimme koko ajan palvella ihmisiä paremmin. Lukijamme tietävät, että vastaamme niin uutisnälkään kuin rentouttavammankin sisällön tarpeeseen”, sanoo Ilta-Sanomien vastaava päätoimittaja Johanna Lahti.
Urheilulehti kasvatti lukijamääränsä 66 000:een ja kasvua kertyi 11,9 %.
Sanoman aluemedioiden lehdistä Aamulehden kokonaistavoittavuus (painettu 1 päivä + digi 1 viikko) on tuoreen mittauksen mukaan 478 000 (+1,3 %) ja Satakunnan Kansan 175 000 (+6,7 %). Paikallislehdistä kokonaistavoittavuuttaan kasvattivat Suur-Keuruu, Nokian Uutiset, Tyrvään Sanomat, Janakkalan Sanomat, Satakunta, Sydän-Satakunta ja Rannikkoseutu.
Aikakauslehdistä kokonaistavoittavuudeltaan suurimpana jatkaa Me Naiset, joka tavoittaa viikossa 1 344 000 lukijaa (painettu 1 numero + digi 1 viikko). Me Naiset on paitsi Sanoman myös Suomen tavoittavin aikakauslehti. Sanoman aikakauslehdistä lukijamääräänsä kasvatti eniten Glorian ruoka & viini, jonka kokonaislukijamäärä kasvoi 5,9 % ja oli 197 000. Vielä kovemman kasvun Glorian ruoka & viini sai painetulla lehdellä, jonka lukijamäärä kasvoi 13 % ja on nyt 143 000. Eroa Maku-lehteen on lähes 40 000 lukijaa.
”Olemme superiloisia lukijamäärän kasvusta, joka kertoo, että se innostus, jolla lehteä tehdään, säteilee ja välittyy. Meillä on tosi pieni, mutta sitäkin sähäkämpi ja kunnianhimoisempi toimitus, joka tuottaa paitsi takuuvarmoja reseptejä myös paljon luettavaa ravintoloista ilmiöjuttuihin ja viinisisältöön. Kaiken ytimessä on tietysti se, että tunnemme kohderyhmämme ja osaamme tarjota sitä, mitä kaivataan, ja myös sitä mitä vielä ei osata odottaa. Haluamme yllättää lukijat joka numerossa, olla sekä jalat maassa että ajan hermolla. Aktiivinen sometekeminen on osa lehteä sekä GRV:n omassa Instassa että Soppa365.fissä, jota kautta lehden reseptit tavoittavat laajemman kohderyhmän kuin painettu lehti”, Glorian ruuan & viinin päätoimittaja Sanna Maskulin sanoo.
Lukijamääriltään suurimpien aikakauslehtien joukossa on Sanoman aikakauslehdistä Aku Ankka (lukijoita 294 000*), Kodin Kuvalehti (lukijoita 275 000) ja ET (lukijoita 261 000), Tiede (lukijoita 254 000) , Hyvä terveys (225 000) ja Suuri Käsityö (202 000).
Kansallinen mediatutkimus perustuu kyselytutkimukseen ja yleisömittaukseen.*Aku Ankasta KMT-tutkimuksessa ovat mukana vain yli 15-vuotiaat lukijat. Sanoma tekee Kantarin kanssa erillistä Yippee-tutkimusta, josta saadaan myös alle 15-vuotiaiden lukijoiden määrä. Kun nämä lasketaan yhteen KMT:n lukujen kanssa, Aku Ankan lukijamäärä on 539 000 (lähde: KMT 2022 ja Yippee 2021, Kantar TNS Oy).
Katso myös:
HS.fi: Helsingin Sanomat tavoittaa lähes kaksi miljoonaa lukijaa viikossa
Kokonaistavoittavuus on tärkeä merkki siitä, että Helsingin Sanomien puoleen käännytään tällaisena aikana, jolloin uutiset ovat tärkeitä ja koskettavat meitä kaikkia suomalaisia syvästi, kuten pandemia tai Venäjän hyökkäyssota ovat tehneet."
- Päätoimittaja Kaius Niemi, Helsingin Sanomat
IS.fi: Ilta-Sanomat on Suomen suurin uutismedia – kolme kuvaa näyttää, miten paljon teitä todella on