Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Lähes kaikkien Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa kasvua – Ilta-Sanomat tavoittaa 2,95 miljoonaa ja painettu Glorian ruoka & viini lisäsi lukijamääräänsä 13 %

Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2022) tuoreet luvut kertovat, että Sanoman brändien kokonaistavoittavuuksissa on vahvaa kasvua.
Uutismedia digi artikkelikuva
23.9.2022
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Helsingin Sanomat kasvoi 4,8 %, IS 2,5 % ja aikakauslehdistä Glorian ruoka & viini onnistui lisäämään painetun lehden lukijamääräänsä 13 %. Me Naiset on jo toista vuotta peräkkäin kokonaistavoittavuudeltaan Suomen suurin aikakauslehti. Myös aluemedioiden lehtien kokonaistavoittavuudet kasvoivat.

Eniten kasvua HS:n tuotteista sai Helsingin Sanomien digitaalinen näköislehti sekä HS Kuukausiliitteen digitaalinen näköislehti, jossa kasvua oli 7,5 %. Kuukausiliitettä lukee nyt näköislehtenä 72 000 ja painettuna 794 000 (edelliseen vuoteen verrattua –3,5 %).   Painettu HS Viikko kasvatti lukijamääräänsä 7,1 % ja lehdellä on nyt 195 000 lukijaa.

Helsingin Sanomien kokonaistavoittavuus kasvoi (painettu 1 päivä + digi 1 viikko) 4,8 %. HS tavoittaa nyt 1 698 000 lukijaa.

”Laadukkaalla uutismedialla on jatkuvasti kysyntää. Hesari on vuosia panostanut uutisten ja laadukkaan syventävän sisällön tekemiseen digitaalisessa muodossa. Nämä luvut osoittavat, että se kiinnostaa lukijoita”, HS:n journalistisesta kehityksestä vastaava johtaja Esa Mäkinen sanoo.

Ilta-Sanomat on Iltalehteä suurempi kaikissa KMT:n mittareissa. Lisäksi Ilta-Sanomat kasvoi Iltalehteä enemmän kaikissa kolmessa mittarissa, joilla mitataan painetun lehden ja digitaalisen palvelun kokonaistavoittavuutta.

Ilta-Sanomien kokonaistavoittavuus kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 2,5 %. IS tavoittaa 2 950 000 lukijaa (painettu 1 numero + digi 1 viikko). Eroa Iltalehteen on 7 000 lukijaa IS:n hyväksi.

”Olemme todella tyytyväisiä, että kunnianhimoinen työmme tärkeiden ja kiinnostavien uutisten raportoimiseksi on kantanut hedelmää. Samalla tunnemme myös vastuun Suomen suurimpana uutismediana. Pyrimme jatkuvasti kehittämään toimintaamme, jotta voimme koko ajan palvella ihmisiä paremmin. Lukijamme tietävät, että vastaamme niin uutisnälkään kuin rentouttavammankin sisällön tarpeeseen”, sanoo Ilta-Sanomien vastaava päätoimittaja Johanna Lahti.

Urheilulehti kasvatti lukijamääränsä 66 000:een ja kasvua kertyi 11,9 %.

Sanoman aluemedioiden lehdistä Aamulehden kokonaistavoittavuus (painettu 1 päivä + digi 1 viikko) on tuoreen mittauksen mukaan 478 000 (+1,3 %) ja Satakunnan Kansan 175 000 (+6,7 %). Paikallislehdistä kokonaistavoittavuuttaan kasvattivat Suur-Keuruu, Nokian Uutiset, Tyrvään Sanomat, Janakkalan Sanomat, Satakunta, Sydän-Satakunta ja Rannikkoseutu.

Aikakauslehdistä kokonaistavoittavuudeltaan suurimpana jatkaa Me Naiset, joka tavoittaa viikossa 1 344 000 lukijaa (painettu 1 numero + digi 1 viikko). Me Naiset on paitsi Sanoman myös Suomen tavoittavin aikakauslehti. Sanoman aikakauslehdistä lukijamääräänsä kasvatti eniten Glorian ruoka & viini, jonka kokonaislukijamäärä kasvoi 5,9 % ja oli 197 000. Vielä kovemman kasvun Glorian ruoka & viini sai painetulla lehdellä, jonka lukijamäärä kasvoi 13 % ja on nyt 143 000. Eroa Maku-lehteen on lähes 40 000 lukijaa.

”Olemme superiloisia lukijamäärän kasvusta, joka kertoo, että se innostus, jolla lehteä tehdään, säteilee ja välittyy. Meillä on tosi pieni, mutta sitäkin sähäkämpi ja kunnianhimoisempi toimitus, joka tuottaa paitsi takuuvarmoja reseptejä myös paljon luettavaa ravintoloista ilmiöjuttuihin ja viinisisältöön. Kaiken ytimessä on tietysti se, että tunnemme kohderyhmämme ja osaamme tarjota sitä, mitä kaivataan, ja myös sitä mitä vielä ei osata odottaa. Haluamme yllättää lukijat joka numerossa, olla sekä jalat maassa että ajan hermolla. Aktiivinen sometekeminen on osa lehteä sekä GRV:n omassa Instassa että Soppa365.fissä, jota kautta lehden reseptit tavoittavat laajemman kohderyhmän kuin painettu lehti”, Glorian ruuan & viinin päätoimittaja Sanna Maskulin sanoo.

Lukijamääriltään suurimpien aikakauslehtien joukossa on Sanoman aikakauslehdistä Aku Ankka (lukijoita 294 000*), Kodin Kuvalehti (lukijoita 275 000) ja ET (lukijoita 261 000), Tiede (lukijoita 254 000) , Hyvä terveys (225 000) ja Suuri Käsityö (202 000).

Kansallinen mediatutkimus perustuu kyselytutkimukseen ja yleisömittaukseen.*Aku Ankasta KMT-tutkimuksessa ovat mukana vain yli 15-vuotiaat lukijat. Sanoma tekee Kantarin kanssa erillistä Yippee-tutkimusta, josta saadaan myös alle 15-vuotiaiden lukijoiden määrä. Kun nämä lasketaan yhteen KMT:n lukujen kanssa, Aku Ankan lukijamäärä on 539 000 (lähde: KMT 2022 ja Yippee 2021, Kantar TNS Oy).

Katso myös: 

HS.fi:  Helsingin Sanomat tavoittaa lähes kaksi miljoonaa lukijaa viikossa

Kokonaistavoittavuus on tärkeä merkki siitä, että Helsingin Sanomien puoleen käännytään tällaisena aikana, jolloin uutiset ovat tärkeitä ja koskettavat meitä kaikkia suomalaisia syvästi, kuten pandemia tai Venäjän hyökkäyssota ovat tehneet."

- Päätoimittaja Kaius Niemi, Helsingin Sanomat

IS.fi: Ilta-Sanomat on Suomen suurin uutismedia – kolme kuvaa näyttää, miten paljon teitä todella on

Tagit

Aikakausmedia Tutkittua Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Syyskauden HS Teemat syventyvät Eliel Saariseen, metsään ja kuninkaallisiin

    HS Teema on kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä aikakauslehti tietoa ja sivistystä rakastaville. Teema syventyy yksi aihe kerrallaan yhteiskuntaan, kulttuuriin, tieteeseen ja historiaan.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    26.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

    Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    24.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin

    Pandemian vauhdittama kotimaanmatkailu kiinnostaa edelleen, ja valtaosa suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin, Sanoman teettämästä tutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.5.2023
    Lue lisää
  • Lisää hyvinvointia ja irtiottoja arjesta – Me Naiset ja Gloria uudistuivat

    Me Naiset, suomalaisnaisten tavoittavin puheenaihemedia, ja Gloria, Suomen suurin kansainvälisen tason muotilehti, tarjoavat laatuaikaa lukijoilleen.

    Tagit

    Aikakausmedia
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Reilusti yli kolmannes harkitsee muuttavansa seuraavan parin vuoden aikana

    Miltei kolmasosa on lykännyt uuden kodin hankintaa epävarman taloudellisen tilanteen vuoksi, Sanoman tekemästä asumisen toimialatutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    19.4.2023
    Lue lisää
  • Epävarma maailmantilanne haastaa asumisen toimialaa

    Toimialalla korostuvat murroksessa olevat vaatimukset, digitalisaatio ja vastuullisuuden nousu.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.4.2023
    Lue lisää
  • Tavoita urheilufanit Urheilulehden teemanumeroilla ja kausioppailla

    Urheilulehti tavoittaa 66 000 lukijaa, joista valtaosa on miehiä. Kausioppaissa ja erikoisnumeroissa voit kohdentaa mainontaa eri lajien seuraajille ja kannattajille. 

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    13.4.2023
    Lue lisää
    urheilulehti-hero.png
  • Mehiläinen nostaa kampanjassaan arvostavasti esiin suurimman ammattiryhmänsä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Maaliskuun Kuukauden kamppis on Mehiläisen Lähihoitajalla on elämä tehtävänä.

    Tagit

    Kuukauden kamppis Uutismedia
    Julkaistu
    11.4.2023
    Lue lisää
  • Fanita yrittäjää laittaa hyvän kiertämään

    Suomen Yrittäjien ja Sanoman yhteiskampanja puhutteli ja aktivoi.

    Tagit

    Audio & radio Case Digiratkaisut Luovat ratkaisut Uutismedia
    Julkaistu
    4.4.2023
    Lue lisää
  • Mitkä ovat ruokatrendit juuri nyt?

    Glorian ruoka & viinin päätoimittaja ja HS ruokatoimituksen vetäjä Sanna Maskulin kertoo, mitkä ruokatrendit toimituksessa juuri nyt puhuttavat.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    3.4.2023
    Lue lisää
  • Neljä hyvää syytä valita Sanoman uutismedia

    Sanoman yhä digitaalisemmassa uutismediassa tavoitat sitoutuneet kohderyhmät kotimaisessa ja luotettavassa ympäristössä, kirjoittaa uutismedian kaupallisista ratkaisuista vastaava Pietari Korhonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    21.3.2023
    Lue lisää
  • IS on myös syventävien sisältöjen koti

    Ilta-Sanomat tarjoaa tiedonjanon sammutuksen lisäksi nautinnollisia ja rentouttavia hetkiä syventävien uutissisältöjen parissa, kirjoittaa Ilta-Sanomien Head of Marketing Karla Louhelainen.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    20.3.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland