Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Markkinoinnin trendit 2023: näin suunnittelet markkinointia muuttuvassa toimintaympäristössä

Miten maailmantilanne vaikuttaa suomalaisten ostokäyttäytymiseen, ja kannattaako epävarmoina aikoina painaa jarrua vai kaasua?
mainonnan_trendit
3.1.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Voit myös kuunnella artikkelin tästä.

Talouden tunnelma näytti vuoden vaihtuessa vähintäänkin epävakaalta – ota siis huomioon nämä Sanoman Insight Manager Katariina Karinen vinkit vuoden 2023 markkinoinnin suunnittelussa.

Suomalaisten ostokäyttäytyminen muuttuu toimintaympäristön myötä

Suomalaisten näkemys sekä omasta että maamme taloudesta on pessimistisellä tasolla. Esimerkiksi energiakriisi ja korkojen nouseminen näkyvät, tai ainakin tulevat näkymään konkreettisesti jokaisen kukkarolla.

Epävarmuus heijastuu myös suomalaisten ostokäyttäytymiseen. Valtaosa kuluttajista pohtii kuluttamistaan tarkemmin, ja etsii yhä aktiivisemmin tietoa päätöksenteon tueksi. Kuluttajat ovat entistä hintaherkempiä ja moni saattaa myös lykätä ostopäätöksiään.

Tämä kaikki aiheuttaa mainostajalle päänvaivaa. Miten yritysten kannattaa toimia tässä toimintaympäristössä, jossa kuluttajien käyttäytyminen muuttuu niin voimakkaasti? Mitkä tekijät yhdistävät niitä yrityksiä jotka selviävät tilanteessa voittajina?

Seuraavassa käyn läpi viisi tekijää, jotka yhdistävät hankalina aikoina menestyviä yrityksiä.

Tekijä 1: asiakasymmärrys ohjaa toimenpiteitä

Asiakasymmärryksen rooli korostuu nyt. On tärkeää ymmärtää, miten omat kohderyhmät reagoivat tässä epävarmassa tilanteessa.

Osa kuluttajista voi jatkaa suhteellisen samalla tavalla kuin aiemminkin, mutta olla valikoivampi esimerkiksi luksustuotteiden kanssa. Toinen ääripää taas lyö jarrut kokonaan kiinni ja vähentää ostamista merkittävästi esimerkiksi ns. hemmottelun suhteen.

Minkälaiset toimenpiteet tehoavat yrityksesi tärkeimpiin kohderyhmiin juuri nyt, ja mikä saa heidät pysymään sitoutuneina:

Vinkki: kaipaatko konkreettisia ideoita siihen, miten asiakasymmärrystä kannattaa hyödyntää markkinoinnin arjessa? Tuloksellisen mainonnan käsikirja auttaa suunnittelemaan markkinointia ja mainontaa tilanne ja tavoitteet edellä!

Tekijä 2: markkinointistrategia tukee kilpailukykyä ja kannattavuutta

Markkinointistrategiaa tulee uudelleenarvioida tai vähintäänkin hienosäätää, vaikka strategiakauden tavoitteet eivät muuttuisikaan.

Onko joitakin yrityksen kilpailukykyä tai kannattavuutta kasvattavia toimenpiteitä joita voisi ottaa käyttöön heti, tai hieman myöhemmin? Esimerkkejä tällaisista muutoksista voisivat olla muutokset hinnassa tai jakelukanavissa, uudet tai jalostetut tuotteet ja palvelut sekä lojaliteettiohjelmat tai paljousalennukset.

Tekijä 3: markkinointi ja mainonta ovat investointeja asiakkaisiin ja brändiin

Markkinointiviestintää tai mainontaa ei kannata lopettaa epävarmoina aikoina, vaan se täytyy nähdä investointina asiakas- ja brändipääomaan. Näin toimivat yritykset selviytyvät vaikeista ajoista voittajina.

Monimediallisuus kasvattaa mainonnan vaikuttavuutta ja tuottaa voimakkaimman kasvun. Kannattaa myös pitää silmällä mitä kilpailijat tekevät, koska matalampi panostus mediaan jättää haavoittuvaksi kilpailijoiden toimenpiteille.

Tekijä 4: brändi ja brändin kehitys nähdään merkittävinä kilpailutekijöinä

Huolenpito brändistä on ensiarvoisen tärkeää epävarmoina aikoina. Lyhyellä tähtäimellä vahva brändi sitouttaa, vähentää hintaherkkyyttä ja kasvattaa asiakaskohtaista kannattavuutta. Myynti ja usein myös markkinaosuus kasvavat jos kilpailijoiden asema heikentyy samanaikaisesti.

Pitkällä tähtäimellä vahvat brändit taas tuottavat korkeampaa arvoa omistajille, kestävät paremmin kriiseissä ja palautuvat nopeammin. Kiinnostava brändi myös saa ostamaan: keskimäärin 30% Internetin hauista aktivoituu, kun aiheesta on ensin innostuttu toisessa kanavassa. Voimakkaasti hakuun innostavat mediaryhmät ovat  televisio-, display ja radiomainonta.

Tekijä 5: mainonnan ja median investoinneista otetaan tehot irti

Mediainvestoinneista saa parhaiten tehot irti silloin, kun mainonta laajentaa yrityksen asiakaskuntaa. Mikäli jostain on pakko tinkiä, kannattaa säästö tehdä toistosta ja keskittyä täysillä peittoon.

Samaan aikaan kannattaa mainonnan kohdentamisen eri keinoja hyödyntää monipuolisesti. Mikä kohderyhmä on vastaanottavaisin? Missä kontekstissa kannattaisi näkyä? Millä viesteillä kannattaisi lähestyä kohderyhmiä?

Myös markkinoinnin ja mainonnan jaksotukset ja kampanja-ajat kannattaa uudelleenarvioida ja keskittyä hetkiin, joilla on suurin merkitys ostopäätöksen kannalta. Miten ja milloin voit parhaiten erottautua kilpailijoista, miten säilyttää harkinta ja keskeinen asema asiakkaiden mielissä?

Haluatko ajankohtaisia vinkkejä ja näkemyksiä markkinoinnista, mediasta ja mainonnasta juuri sinun tilanteeseesi? Varaa rohkeasti maksuton juttutuokio asiantuntijamme kanssa. 

Varaa juttutuokio

Tagit

Näkemyksiä Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua TV & video Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Brändin arvo punnitaan epävarmuudessa

    Pandemia-aikana brändeiltä kaivattiin läsnäoloa, nyt keskeistä on hinta. Kuluttajakäyttäytymisen vuonna 2023 voisi kiteyttää sanoin ”Price, not presence”, mutta tämä olisi liian suuri yksinkertaistus. Kyse on pikemminkin arvon luomisesta ja sen ymmärtämisestä, mikä lopulta tuottaa arvoa, kirjoittaa Sanoman B2B-yksikön myynnin kehitysjohtaja Paula Hernetkoski.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    31.5.2023
    Lue lisää
  • Syyskauden HS Teemat syventyvät Eliel Saariseen, metsään ja kuninkaallisiin

    HS Teema on kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä aikakauslehti tietoa ja sivistystä rakastaville. Teema syventyy yksi aihe kerrallaan yhteiskuntaan, kulttuuriin, tieteeseen ja historiaan.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    26.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma TV:n syksyn 2023 ohjelmistossa on monipuolinen kattaus uutuuksia ja tuttuja suosikkeja

    Pitkä odotus palkitaan, kun fanien vuosia odottama Amazing Race Suomi nähdään syksyllä Nelosella ja Ruudussa. Yksi syksyn kiinnostavimmista uutuuksista on ympäri maailmaa supersuosituksi noussut uutuusformaatti, tosielämän murhamysteeripeli Petolliset.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

    Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    24.5.2023
    Lue lisää
  • Vaikuttavuutta instream-pystyvideolla

    IS.fi:n, HS.fi:n, Aamulehden ja Satakunnan Kansan sekä Sanoman paikallismedioiden toimituksellisten videosisältöjen yhteydessä näkyvä instream-pystyvideo on loistava tapa saada lisäpeittoa ja keskittynyttä katselua esimerkiksi muun videokampanjoinnin tueksi.

    Tagit

    Digiratkaisut TV & video
    Julkaistu
    23.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin

    Pandemian vauhdittama kotimaanmatkailu kiinnostaa edelleen, ja valtaosa suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin, Sanoman teettämästä tutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.5.2023
    Lue lisää
  • Mainonnan ostoalusta Sanoma Ad Manager uudistuu

    Uudistuksen myötä Ad Managerin tuotevalikoima laajenee, kohdentamisessa voi jatkossa hyödyntää myös omaa asiakasdataa ja käyttökokemus sujuvoituu entisestään, kertovat Aapi von Creutlein ja Tuomas Waris.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut
    Julkaistu
    17.5.2023
    Lue lisää
  • Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Kuukauden kamppis TV & video Vastuullisuus
    Julkaistu
    16.5.2023
    Lue lisää
  • Tekoälyn ja audiomainonnan liitto − Kaalimadon mainos valtasi Sanoman radiokanavat

    Viisulauantaina tehtiin myös suomalaista radiohistoriaa: tekoälyn avulla tuotettu Kaalimadon spotti valtasi Sanoman radiokanavat.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    15.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
  • Näkemyksiä mediasta

    Uudessa Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme kurkistamaan mediatoimistojen ammattilaisten työhön. Ensimmäisenä on vuorossa Head of Client Group Leena Wasenius GroupM:stä.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland