Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mitkä ovat ruokatrendit juuri nyt?

Glorian ruoka & viinin päätoimittaja ja HS ruokatoimituksen vetäjä Sanna Maskulin kertoo, mitkä ruokatrendit toimituksessa juuri nyt puhuttavat.
3.4.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Ruoka, ruuanlaitto ja leivonta kiinnostavat peräti 2,6 miljoonaa suomalaista. Heistä lähes kaikki ovat päivittäisostopäättäjiä.

”Ruokavuosi voidaan tiivistää sanoihin turva, lämpö, tuttuus, aitous ja nostalgia. Ruokaintoilijalle on kuitenkin aina nälkä uudelle”, Sanna Maskulin kertoo.

Ruuassa korostuvat tällä hetkellä nämä trendit: 

1. Mukavuudenhalu

Mukavuudenhalu korostuu sekä kaupassa, ravintolassa että kotikeittiössä. Viikonloppuna ollaan valmiita näkemään enemmän vaivaa kuin arkena. Toisaalta myös viikonloppuisin arvostetaan vaivattomuutta ja arkenakin kaivataan elämyksiä. Olipa kyse sähäkästä arkikokkauksesta tai viikonlopun herkuttelusta, reseptissä on oltava selkeä lupaus ja jokin pieni juju, joka erottaa sen muista. Se voi olla vaikkapa tuttujen raaka-aineiden yhdistäminen uudella tavalla tai kekseliäs valmistustapa, joka on niin simppeli, että sen oppii vaikka ulkoa. Hittireseptin anatomia on usein hyvin yksinkertainen.

Kun Saku Tuominen kertoi Hesarin Kuukausiliitteessä suosikkipastansa reseptin, suolakaprikset ja sardellit myytiin loppuun monista erikoiskaupoista. Myös Glorian ruoka & viinin ikisuosikkeihin kuuluva Lyonin kana on hyvä esimerkki hittireseptistä. Sen lupauksen voisi kiteyttää: ”minimiponnistuksella maksimitulos”. Raaka-aineet ovat tuttuja, jokaisesta lähikaupasta löytyviä. Uutta on kypsennystapa: broileri saa sihahtaa runsaassa etikassa. Suosituilla resepteillä on usein tarina ja historia. Saku Tuomisen suosikkipasta kiinnostaa, onhan hän italialaisen ruoan ja pastamaailman syväasiantuntija. Lyonin kana oli vielä ennen lehteen päätymistään kohtalaisen tuntematon ranskalainen klassikko, jossa on tarttumapintaa arkisten ainesten kautta. Se oli tavallaan helppo löytää uudelleen.

2. Vaikuttaminen

Ruoka on valintoja ja tekoja, joka päivä. Tarve tehdä kestävämpiä valintoja on tullut jäädäkseen, ja hyvästä omastatunnosta on tullut monelle tärkeä mauste, ellei peräti uusi ”perusmaku”.  Ilmaston lisäksi eettiset kysymykset vaikuttavat vastuullisiin ruokavalintoihin.

Ruokaketjulle (ja myös ruokamedialle) kaikkein vaativin kuluttaja on vastuullinen ja mukavuudenhaluinen. Kasvisruoka tai kotimaisen tuotannon suosiminen voidaan vielä kokea kohtalaisen selkeiksi ja yksinkertaisiksi valinnoiksi. Mutta usein vastuullisten valintojen tekeminen koetaan vaikeaksi tai monimutkaiseksi. Ruokaketjulta vaaditaan läpinäkyvyyttä, ja kaupalta sekä elintarviketeollisuudelta vastuullisten ruokavalintojen tekemistä helpoksi.

Vastuullisuus ulottuu myös sosiaaliseen vastuuseen. Esimerkiksi ravintolassa eettisyyden korostaminen on pitkään koskenut lähinnä raaka-aineiden alkuperää ja tuottajatarinoita. Nyt eettisyys ulottuu raaka-aineista ja sesonkiruoasta henkilöstön hyvinvointiin ja työoloihin, olipa kyse ruoan kotiinkuljetuspalveluita tuottavista yrityksistä tai fine dining -ravintoloista. Moderni pula-aika, jossa alaa vaivaa henkilöstöpula, voimistaa tätä murrosta.

3. Joustavuus

Terveellisyys on megatrendi, mutta se on aiempaa joustavampaa, subjektiivisempaa, tunnepitoisempaa ja kokonaisvaltaisempaa. Kalorit ja ravitsemustieto kiinnostavat yhä, mutta terveellisyys on moniulotteisempaa. Terveelliseksi tiedetyt tai terveellisenä koetut valinnat ulottuvat oman lautasen ulkopuolelle. Haluamme tietää mistä ruoka tulee, miten se on tuotettu, onko siihen lisätty jotain tai otettu jotain pois, kuka sen on tehnyt, miten se vaikuttaa minuun ja mihin kaikkeen vaikutan kun valitsen.

Joustavuus tarkoittaa, että jos aiemmin ”fleksattiin” vain lihan ja kasvisten välillä nyt sukkuloidaan joustavasti myös terveellisen ja epäterveellisen, vastuullisen ja hedonismin välillä. Moderniin terveellisyyteen ja vastuullisuuteen mahtuvat keskenään ristiriitaiset valinnat saman ruokaviikon tai jopa päivän sisällä. Totaalikieltäytymisen kuljetaan kohtuuden määrittämää keskitietä, ja kohtuus on subjektiivinen valinta.

4. Hinta

Hintojen nousu koskettaa lähes kaikkia ja vaikuttaa ostomahdollisuuksiin ja valintoihin. Ruoka tuottaa elämyksiä ja arkista luksusta, mutta se on osalle suomalaisista ainoa kuluerä, jossa voi säästää. Siksi reseptit, joiden pääosassa ovat tavalliset raaka-aineet, innostavat. Napolilaisen pizzapohjan salaisuus on lopulta vain taikinan kylmäkohotus ja kuuma uuni, joten kotikeittiössäkin pääsee premiumpizzan makuun vaivatta.

Osa kuluttajista kokee nuukailun myös vastuullisena kuluttamisena. Enää ei tarvitse piilotella punalappuisten ruokien ostamista, vaan se on tapa kuluttaa vastuullisesti osallistumalla hävikin pienentämiseen.

Vaikka raha on monilla tiukassa, pienestä arjen hemmottelusta ei haluta tinkiä. Kaupan tilastojen mukaan herkuttelu jopa lisääntyy kriiseissä.

5. Nostalgia ja aitous

Nostalgiaruoka kiinnostaa, ja syy on osin hyvin ilmeinen. Talous-, turvallisuus- ja ympäristökriisien aiheuttama tilanne kääntää katseen levollisimpiin aikoihin.

Nostalgia liittyy myös aitouden kaipuuseen ja omiin ruokajuuriin ja historiaan. Samalla kun valmisruokahyllyssä on maksalaatikon vieressä vihreää currya ja korealaisia nuudeleita, foodtokin globaali ruokapata porisee 24/7 ja parsaa saa ympäri vuoden, kaipaamme aitoja ruokasesonkeja ja haluamme vaalia omia ruokajuuriamme. Oman perheen, suvun tai kotimaan ruokajuuret kiinnittävät meidät turvallisesti sinne, mistä olemme tulleet.

Autenttisuus, historia ja klassisuus näkyvät niin kotikeittiössä kuin ravintoloissakin. Ravintola Sekelin ohjelmanumero on pihvin liekittäminen, ja ranskalaisia ravintoloita ei ole pitkään ollut näin paljon. Viimeisimmän avauksen, Café Savoykin kantava idea on klassisuus. ”Tämä paikka on tässä seuraavat 85 vuotta”, ravintoloitsijat lupaavat. Tämä on paljon luvattu, kun ravintoloiden keski-ikä yltää harvoin Suomessa tuohon ikään.

Sanna Maskulin
Päätoimittaja, Glorian ruoka & viini
HS ruokatoimituksen vetäjä

Kuvat: Tuomas Kolehmainen, Ninna Lindström, Panu Pälviä ja Sami Repo. 

Tutustu toimialasivuihin: 

Elintarvikkeet ja juomat

Tagit

Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Brändin arvo punnitaan epävarmuudessa

    Pandemia-aikana brändeiltä kaivattiin läsnäoloa, nyt keskeistä on hinta. Kuluttajakäyttäytymisen vuonna 2023 voisi kiteyttää sanoin ”Price, not presence”, mutta tämä olisi liian suuri yksinkertaistus. Kyse on pikemminkin arvon luomisesta ja sen ymmärtämisestä, mikä lopulta tuottaa arvoa, kirjoittaa Sanoman B2B-yksikön myynnin kehitysjohtaja Paula Hernetkoski.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    31.5.2023
    Lue lisää
  • Syyskauden HS Teemat syventyvät Eliel Saariseen, metsään ja kuninkaallisiin

    HS Teema on kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä aikakauslehti tietoa ja sivistystä rakastaville. Teema syventyy yksi aihe kerrallaan yhteiskuntaan, kulttuuriin, tieteeseen ja historiaan.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    26.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Lisää hyvinvointia ja irtiottoja arjesta – Me Naiset ja Gloria uudistuivat

    Me Naiset, suomalaisnaisten tavoittavin puheenaihemedia, ja Gloria, Suomen suurin kansainvälisen tason muotilehti, tarjoavat laatuaikaa lukijoilleen.

    Tagit

    Aikakausmedia
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
  • Näkemyksiä mediasta

    Uudessa Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme kurkistamaan mediatoimistojen ammattilaisten työhön. Ensimmäisenä on vuorossa Head of Client Group Leena Wasenius GroupM:stä.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

    Veli-Matti Nurmela kertoo, miten uutiskirjeen ja digimainonnan parhaat puolet kannattaa yhdistää.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    25.4.2023
    Lue lisää
  • Uudet tekoälyt – markkinoijan korvaajia vai kelpo apureita?

    Ihmiskunta siirtyy generatiivisten tekoälyjen myötä uuteen aikakauteen, kirjoittaa Sherpan Jukka Niittymaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    18.4.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnin kaksi vähemmän puhuttua P:tä

    Sanoma B2B:n Head of Marketing Leena Koskinen haluaa nostaa valokeilaan vanhojen ja uusien markkinoinnin P:n lisäksi vähemmän fokuksessa olleet menestystekijät, jotka hän on nimennyt markkinoinnin sosiaalisiksi P:ksi.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    17.4.2023
    Lue lisää
    Leena Koskinen artikkelikuva
  • Tavoita urheilufanit Urheilulehden teemanumeroilla ja kausioppailla

    Urheilulehti tavoittaa 66 000 lukijaa, joista valtaosa on miehiä. Kausioppaissa ja erikoisnumeroissa voit kohdentaa mainontaa eri lajien seuraajille ja kannattajille. 

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    13.4.2023
    Lue lisää
    urheilulehti-hero.png
  • Etäistä ja valtakunnallista – vai läheistä ja paikallista?

    Tarjoamme paikallisia ja alueellisia ratkaisuja ja palvelemme kaiken kokoisia asiakkaita, vakuuttaa Sanoman Pohjois-Suomen aluemyyntijohtaja Janne Puolakka.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    12.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland