Mustin ja Mirrin visuaalisesti hieno Tällaisia me olemme -kampanja on kesäkuun Kuukauden kamppis

”Idea kampanjaan on meidän markkinointitiimimme luovien suunnittelijoiden oma ja sai alkunsa siitä, että teemme joka vuosi suuren lemmikkitutkimuksen kaikissa toimintamaissamme: Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Siinä tutkitaan lemmikin ja ihmisen väliseen suhteeseen sekä ylipäätään lemmikkeihin liittyviä asioita”, kertoo Mustin ja Mirrin markkinointipäällikkö Eveliina Rantahalvari.
”Halusimme kokeilla vähän erilaista tapaa julkaista tutkimuksen tulokset ja tuoda esiin erityisesti sitä, miten tärkeä lemmikin ja ihmisen välinen suhde on. Korostimme tätä suhdetta myös tutkimustulosten julkistustavassa.”
Upeat kampanjakuvat on ottanut Meeri Koutaniemi.
Suurin osa myös kuvissa esiintyvistä ihmisistä on Mustin ja Mirrin omia työntekijöitä.
”Valtaosalla työntekijöistämme on itsellä myös lemmikki. Ja onneksi meillä on töissä niin ihanaa porukkaa, että he innostuivat helposti lähtemään mukaan kampanjaan.”
Kampanjan tavoitteena oli saada tutkimustuloksille näkyvyyttä, mutta pitkällä aikavälillä tämänkaltaisten kampanjoiden tavoitteena on kasvattaa Mustin ja Mirrin preferenssiä asiakkaiden silmissä.
”Että olisimme asiakkaiden ykkösvalinta ja saisimme vahvistettua meistä mielikuvaa lemmikkialan asiantuntijana ja helposti lähestyttävänä paikkana. Tarkastelemme viikoittain brändimittareitamme ja brändin imagoa, joten pystymme näkemään, minkälaisia vaikutuksia tällä kampanjalla on ollut.”
Kampanjalle on tehty myös kampanjatutkimus, jonka mukaan se muistettiin hyvin ja jäi asiakkaiden mieleen.
”Positiivista erityisesti oli, että se vahvisti brändiattribuuttejamme, niitä mielikuvia, joita haluamme liitettävän Mustiin ja Mirriin. Näitä ovat esimerkiksi asiantuntevuus ja ihmisläheisyys. Vertaamme tuloksia tutkimustoimiston tutkimuspankkidataan ja aiemmin tekemiimme kampanjatutkimuksiin. Suurin osa tämän kampanjan mittareista ylitti benchmark-keskiarvot.”
Myös kampanjasta tullut palaute on ollut positiivista.
”Toisinaan kampanjamme herättävät enemmän tunteita, kuten parhaillaan käynnissä oleva Pride-kampanja, joka on kirvoittanut näkemyksiä suuntaan jos toiseen. Tämä Tällaisia me olemme -kampanja oli talon sisällä todella pidetty. Työntekijämme olivat innoissaan, kun kampanjassa käytettiin malleina mustijamirriläisiä. Se oli iso ja tärkeä juttu.”
Kampanjan pääkanava oli printti. Käytössä oli monipuolisesti iltapäivälehtiä ja aikakauslehtiä ja lisäksi display-mainontaa, sosiaalisen median mainontaa ja Mustin ja Mirrin omia kanavia, kuten uutiskirjeitä.
”Kampanjat suunnataan aina totta kai asiakkaillemme. Mutta kun työntekijät talon sisällä innostuvat, se rakentaa kampanjasta paljon isomman ja lisää hyvää fiilistä. Kun sekä sisäinen että ulkoinen vastaanotto on positiivinen, se ruokkii hyvää tulosta kokonaisuudessaan.”
Myös kuvaaja Meeri Koutaniemi oli kampanjasta innoissaan. Kuvaustilanne on erilainen, kun päämallit ovat lemmikkejä.
”Kuvauksissa mennään aina eläinten ehdolla. Lemmikkejä ei voi pakottaa mihinkään, mitä he eivät halua tehdä. Kuvauksista syntyi hauskaa taustamateriaalia. Esimerkiksi yhtä koiraa ei paljon kuvaukset kiinnostaneet, ja vuohi seikkaili studiossa menemään. Eläintenkouluttajat olivat kuvauksissa mukana. Pyrimme aina siihen, että kuvaustilanne on mahdollisimman rento ja positiivinen tilanne eläimelle”, Rantahalvari kertoo.
Onnea Musti ja Mirri, Meeri Koutaniemi ja Mellakka Management sekä mediatoimisto Wavemaker Finland!
Katso tuomariston perustelut: