Sanoma tutki: Automainonnalta toivotaan konkretiaa ja käytännönläheisyyttä
Autokuumeen iskiessä kaivataan erityisesti auton hintaan, käyttökustannuksiin, jälleenmyyntiarvoon ja teknisiin ominaisuuksiin liittyvää tietoa.

14.9.2022
”Tiedon puute ja sen luotettavuus, vaihtoehtojen runsaus, saatavuusongelmat sekä käyttövoimaan liittyvät asiat mietityttävät auton ostoa suunnittelevia”, kertoo Consumer Insight Strategist Nina Kupula Sanomalta.
”Tarve erityisesti auton turvallisuuteen ja käyttövoimaan liittyvälle tiedolle on kasvanut. Automainonnalta kaivataan konkretiaa ja käytännönläheistä tietoa pelkkien mielikuvien ja teknisten yksityiskohtien lisäksi”, Kupula vinkkaa.
Suomalaisten nykyinen autokanta on iältään melko vanhaa: miltei 60 % prosentilla vastaajista on yli 7 vuotta vanha auto, tutkimuksesta selviää.
Käytetyn auton hankintaa suunnittelevia on reilusti uuden auton hankintaa suunnittelevia enemmän. Yli puolet vastaajista aikoo hankkia käytetyn auton. Neljäsosa suunnittelee uuden auton hankintaa.
Valtaosa vastaajista valitsee edelleen bensiiniauton, mutta edellisvuoteen verrattuna bensiini- ja dieselauton valitsevia on yhä vähemmän. Ladattavat hybridit ja sähköautot ovat kasvattaneet suosiotaan.
Mitkä ovat yleisimmät syyt auton hankinnalle? Mitkä seikat nousevat tärkeimmiksi auton ostopäätöstä tehtäessä?
Täytä lomake ja lataa käyttöösi auton ostoprosessitutkimus >
Kyselyn kohderyhmänä oli 18‒69-vuotiaat suomalaiset. Tutkimusaineisto on painotettu vastaamaan väestöä iän ja asuinläänin mukaan. Tutkimuksen kokonaisvastaajamäärä oli 1305. Auton hankinta tai vaihtaminen oli lähitulevaisuudessa ajankohtaista 702 vastaajalla. Tiedonkeruu toteutettiin Sanoman Suomitutka -paneelissa 9.5.–12.5.2022.
Radio Rockin kesä: Miesten suosikkikanava on mukana tapahtumissa ympäri Suomen
Rockmusiikilla on ollut tunnetusti suomalaisten sydämissä aina sijaa, mutta nyt rock elää jälleen uutta kukoistustaan. Tämä näkyy vahvasti radion kuuntelussa erityisesti miesten kohderyhmässä.

Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja
Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin
Pandemian vauhdittama kotimaanmatkailu kiinnostaa edelleen, ja valtaosa suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin, Sanoman teettämästä tutkimuksesta selviää.

Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä
Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Huhtikuun Kuukauden kamppis on Postin Välitämme.

Tekoälyn ja audiomainonnan liitto − Kaalimadon mainos valtasi Sanoman radiokanavat
Viisulauantaina tehtiin myös suomalaista radiohistoriaa: tekoälyn avulla tuotettu Kaalimadon spotti valtasi Sanoman radiokanavat.

8 syytä ihastua radioon
Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.
