Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa

      Osta mainontaa

    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Tarjouspyyntö
    • Foppa - joustavat maksuratkaisut
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Sanoma tutki: Auton hankinnassa tärkeimmiksi asioiksi koetaan luotettavuus ja edulliset käyttö- ja huoltokulut

Suomalaisten autokanta on iältään melko vanhaa. Yli 10 vuotta vanhojen autojen määrä on kasvanut edellisvuodesta, mikä kertoo siitä, että isompia hankintoja on lykätty epävarmassa taloustilanteessa entisestään. Lataa yhteenveto auton ostoprosessitutkimuksesta.
22.6.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Yli puolet kyselyyn vastanneista aikoo hankkia seuraavaksi käytetyn auton. Bensiini on käyttövoimana edelleen ensisijainen valinta. Tähän on vaikuttanut osin sähkön hinnannousu, mutta myös yleinen taloustilanne ja saatavuusongelmat erityisesti sähköautojen osalta. Reilu kolmasosa vastaajista aikoo hankkia hybridin tai täyssähköauton.

Nykyisen auton ikä tai korkeat ajokilometrit sekä muuttuneet auton käyttötarpeet ovat yleisimmät syyt seuraavan auton hankkimiseen.

Kahdella kolmesta auton käyttötarve on pysynyt samana. Lisääntynyt käyttötarve näkyy erityisesti nuorimmassa ikäryhmässä. Syitä lisääntyneelle auton käyttötarpeelle ovat muun julkisten liikenneyhteyksien heikkeneminen, halu vältellä julkista liikennettä, pidentyneet työ- ja harrastusmatkat tai kesämökin hankinta. Tarpeen vähentymistä perustellaan muun muassa kohonneilla polttoainekustannuksilla, etätyön lisääntymisellä ja vähentyneellä kotimaanmatkailulla.

Auton luotettavuus ja edulliset käyttö- ja huoltokulut koetaan tärkeimmiksi asioiksi seuraavaa autoa hankittaessa. Hyvät tarjoukset ovat kasvattaneet merkitystään. Eniten painoarvoaan on kasvattanut auton tilavuus ja käytännöllisyys.

Auton ostajat arvostavat tietoa auton hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta sekä auton teknisistä ominaisuuksista. Naisilla korostuu tarve turvallisuuteen, hintaan ja ympäristöystävällisyyteen liittyvälle tiedolle.

Yli puolet vastaajista tutkii ja vertailee eri autosivustojen tarjontaa. Miltei viidesosa ostaa aina saman merkkisen auton. Naiset ja nuoremmat ikäpolvet kuuntelevat korostuneesti lähipiirinsä suosituksia.

Hieman yli kolmasosa auton vaihtoa harkitsevista on kiinnostunut yksityisleasingista, erityisesti alle 30-vuotiaat. Kiinnostuksessa yksityisleasingia kohtaan ei ole tapahtunut juurikaan muutosta parin viime vuoden aikana.

Mainonnasta saadaan erityisesti tietoa uusista automalleista ja auton ominaisuuksista. Mainonta voi myös innostaa kuluttajaa lähtemään autoliikkeeseen ja harkitsemaan uuden auton hankintaa.

Syvennämme kuluttaja- ja toimialaymmärrystä tutkimusten valossa. Haluatko kuulla lisää auton ostoprosessitutkimuksesta? Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla tai ota yhteyttä.

Lataa alta yhteenveto auton ostoprosessitutkimuksesta ja ota talteen vinkit markkinointiin.

Lataa yhteenveto

Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Lue tietosuojakuvaus.

Tagit

Tutkittua

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Mitä insight on käytännössä – opas insightin hyödyntämiseen markkinoinnin suunnittelussa

    Millaisten perustusten päälle nykyaikainen markkinointi tulisi rakentaa? Mitä on hyvä ymmärtää, mistä lähteä liikkeelle ja mihin keskittyä?

    Tagit

    Näkemyksiä Toimialat Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2023
    Lue lisää
    mita_insight_on_kaytannossa
  • Miten tutkimustietoa hyödynnetään markkinoinnissa?

    Data, analytiikka ja tutkimukset auttavat markkinoinnin suunnittelussa. Tässä artikkelissa kerromme, miten tutkimustuloksia kannattaa hyödyntää ja mistä tutkimustietoa saa.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Tutkittua
    Julkaistu
    3.8.2023
    Lue lisää
  • Asiakaskokemus muodostuu pienistä asioista

    Asiakaskokemus rakentuu yhteisessä arjessa asiakkaiden kanssa. Tasaisin väliajoin kannattaa tarkistaa, mitä asiakasdata kertoo etenkin yrityksen kannattavimmista asiakkaista.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    12.7.2023
    Lue lisää
    asiakaskokemus
  • Sanoma tutki: Säästöpaine hankaloittaa vastuullisia ruokavalintoja

    Lataa maistiaiset Sanoman tekemästä, ruokaan keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    24.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Kotimaanmatkailu voi edelleen hyvin

    Pandemian vauhdittama kotimaanmatkailu kiinnostaa edelleen, ja valtaosa suomalaisista aikoo matkustaa kotimaassa samalla tavalla kuten aiemminkin, Sanoman teettämästä tutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    19.5.2023
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Reilusti yli kolmannes harkitsee muuttavansa seuraavan parin vuoden aikana

    Miltei kolmasosa on lykännyt uuden kodin hankintaa epävarman taloudellisen tilanteen vuoksi, Sanoman tekemästä asumisen toimialatutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    19.4.2023
    Lue lisää
  • Epävarma maailmantilanne haastaa asumisen toimialaa

    Toimialalla korostuvat murroksessa olevat vaatimukset, digitalisaatio ja vastuullisuuden nousu.

    Tagit

    Toimialat Tutkittua
    Julkaistu
    19.4.2023
    Lue lisää
  • Muuttuva ympäristö luo mahdollisuuksia, tartu siis toimeen nyt

    Muuttuvan ympäristön keskellä menestyy tarttumalla toimeen. Tässä tutkimukseen pohjautuvassa artikkelissa pureudumme suomalaisen kuluttajan käyttäytymiseen ja arvoihin seuraavien teemojen kautta: verkko-ostaminen, vastuullisuus ja tulevaisuuden suunnitelmat.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    8.2.2023
    Lue lisää
    muuttuva_ymparisto
  • Tavoittavin kaupallinen liikkuvan kuva talo – hyödynnä tv:n ja videon voima

    Ruutu ja Sanoman videoverkosto tarjoavat liikkuvan kuvan kampanjoillesi lisää tavoittavuutta ja vaikuttavaa näkyvyyttä.

    Tagit

    Tutkittua TV & video
    Julkaistu
    3.2.2023
    Lue lisää
  • Suomi kehityksen kärjessä: Uusi Total TV -mainonnan mittaus markkinan käyttöön

    Tv-sisältöjen katselutavat monipuolistuvat ja suoratoistopalvelujen katselu kasvaa. Tämän vuoksi myös mainonnan mittauksen tulee kehittyä. Uusi Total TV -mainonnan* mittaus antaa mainonnan ostajille ja myyjille kokonaisnäkymän tv- ja suoratoistomainonnan kampanjan tuloksiin. Yhteismitallisuus, läpinäkyvyys ja luotettavuus mahdollistavat mittauksen käytön myös mainonnan valuuttana.

    Tagit

    Tutkittua TV & video
    Julkaistu
    25.1.2023
    Lue lisää
    Segmenttien tv katselu artikkelikuva
  • Markkinoinnin trendit 2023: näin suunnittelet markkinointia muuttuvassa toimintaympäristössä

    Miten maailmantilanne vaikuttaa suomalaisten ostokäyttäytymiseen, ja kannattaako epävarmoina aikoina painaa jarrua vai kaasua?

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Digiratkaisut Tutkittua TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    3.1.2023
    Lue lisää
    mainonnan_trendit
  • Lähes puolet suomalaisista pitää vastuullisuutta tärkeänä matkaa varatessaan

    Lataa tiivistelmä matkailuun keskittyvästä vastuullisuuskartasta.

    Tagit

    Tutkittua Vastuullisuus
    Julkaistu
    25.11.2022
    Lue lisää
    Vastuullisuuskartta matkailu artikkelikuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400
    Arkisin klo 9-15

    0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min, sis. alv 24 %

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland