Sanoma tutki: Auton hankinnassa tärkeimmiksi asioiksi koetaan luotettavuus ja edulliset käyttö- ja huoltokulut

Yli puolet kyselyyn vastanneista aikoo hankkia seuraavaksi käytetyn auton. Bensiini on käyttövoimana edelleen ensisijainen valinta. Tähän on vaikuttanut osin sähkön hinnannousu, mutta myös yleinen taloustilanne ja saatavuusongelmat erityisesti sähköautojen osalta. Reilu kolmasosa vastaajista aikoo hankkia hybridin tai täyssähköauton.
Nykyisen auton ikä tai korkeat ajokilometrit sekä muuttuneet auton käyttötarpeet ovat yleisimmät syyt seuraavan auton hankkimiseen.
Kahdella kolmesta auton käyttötarve on pysynyt samana. Lisääntynyt käyttötarve näkyy erityisesti nuorimmassa ikäryhmässä. Syitä lisääntyneelle auton käyttötarpeelle ovat muun julkisten liikenneyhteyksien heikkeneminen, halu vältellä julkista liikennettä, pidentyneet työ- ja harrastusmatkat tai kesämökin hankinta. Tarpeen vähentymistä perustellaan muun muassa kohonneilla polttoainekustannuksilla, etätyön lisääntymisellä ja vähentyneellä kotimaanmatkailulla.
Auton luotettavuus ja edulliset käyttö- ja huoltokulut koetaan tärkeimmiksi asioiksi seuraavaa autoa hankittaessa. Hyvät tarjoukset ovat kasvattaneet merkitystään. Eniten painoarvoaan on kasvattanut auton tilavuus ja käytännöllisyys.
Auton ostajat arvostavat tietoa auton hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta sekä auton teknisistä ominaisuuksista. Naisilla korostuu tarve turvallisuuteen, hintaan ja ympäristöystävällisyyteen liittyvälle tiedolle.
Yli puolet vastaajista tutkii ja vertailee eri autosivustojen tarjontaa. Miltei viidesosa ostaa aina saman merkkisen auton. Naiset ja nuoremmat ikäpolvet kuuntelevat korostuneesti lähipiirinsä suosituksia.
Hieman yli kolmasosa auton vaihtoa harkitsevista on kiinnostunut yksityisleasingista, erityisesti alle 30-vuotiaat. Kiinnostuksessa yksityisleasingia kohtaan ei ole tapahtunut juurikaan muutosta parin viime vuoden aikana.
Mainonnasta saadaan erityisesti tietoa uusista automalleista ja auton ominaisuuksista. Mainonta voi myös innostaa kuluttajaa lähtemään autoliikkeeseen ja harkitsemaan uuden auton hankintaa.
Syvennämme kuluttaja- ja toimialaymmärrystä tutkimusten valossa. Haluatko kuulla lisää auton ostoprosessitutkimuksesta? Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla tai ota yhteyttä.
Lataa alta yhteenveto auton ostoprosessitutkimuksesta ja ota talteen vinkit markkinointiin.
Lataa yhteenveto
Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Lue tietosuojakuvaus.