Sanoman asiantuntijat tuomareina kevään markkinointikilpailuissa

Sanoman sisältömarkkinointitiimin asiantuntijat tuomaroivat sisältöjä kevään kolmessa kilpailussa: kotimaisissa Grand Onessa ja Vuoden huipuissa sekä kansainvälisessä Native Advertising Awardsesissa. Kukin tuomari jakaa kolme viisasta ajatustaan vaikuttavien sisältöjen luomiseen.
Jenni Lieto on tuomarina Grand Onen sarjoissa Paras digitaalinen sisältömarkkinointi ja Paras vaikuttajamarkkinointi. Työssään hän auttaa yrityksiä päättämään, mistä niiden pitäisi puhua, ja siksi hänen vinkkinsäkin liittyvät aiheisiin:
1. Puhutko useimmin itsestäsi, melkein yhtä paljon kuin yrityksestänne? Palkkaatko myös sisällöntuotannossa tukevat tahot kertomaan yhä uusin tavoin teistä? Muista että sisältömarkkinoinnin idea on tehdä vaikutus kohderyhmääsi – ei sinuun.
2. Maailmassa on aivan tarpeeksi yhdentekevää sisältöä, ja lisää syntyy koko ajan. Synnytä sinä massan sijaan kirkkaita helmiä: juttuja, jotka panevat kelat liikkeelle. Paras sisältö herättää uuden ajatuksen, jolla voi muuttaa yhteiskuntaa ja maailma.
3. Haistatko alasi ilmiöt? Osaatko kertoa niistä muille uudella tavalla ja ensimmäisten joukossa? Erinomaista, ei kun sisältöä luomaan! Tiesi ajatusjohtajuuteen on auki. Jos aihe kiinnostaa, tule webinaariimme kuulemaan lisää aiheesta.
Petra Saikku tuomaroi kansainvälisessä Native Advertising Awards -kilpailussa. Hän haluaa muistuttaa, että hyvästä sisällöstä kannattaa ottaa kaikki irti:
1. Rakenna sisällöillä suhde kohderyhmään. On turha tehdä tusinasisältöä vain tekemisen ilosta, välillä myös less is more.
2. Ota sisällöstä kaikki irti. Kun tiedät mitä haluat sanoa ja kenelle, käytä hyväksesi samaa sisältöä versioimalla sitä. Näin voit hyödyntää esimerkiksi erilaisia sisältömuotoja, viestikulmia tai jo olemassa olevaa sisältöä. Jakele oikein paketoitu sisältö oikeisiin kanaviin.
3. Luota ammattilaiseen. Tuloksellista markkinointiviestintää tehdäkseen on tärkeää tuntea eri mediat sekä alustat ja miten niissä viestitään. Kysyt hammaslääkäriltä ohjeet suuhygieniaan ja kokilta ruoanlaittoon – miksi et hyödyntäisi ammattilaisen osaamista myös brändisi kohdalla?
Eeva Värtö on puheenjohtajana Vuoden Huippujen Kuva-sarjassa. Hän haluaa auttaa yrityksiä ymmärtämään, että hyvin suunniteltu visuaalisuus on muutakin kuin pintaa:
1. Yksi idea riittää. Vahva kuva syntyy usein pelkistämisen kautta. Tämä ei välttämättä tarkoita minimalistista tyyliä – yksinkertainen idea voi olla täynnä yksityiskohtia, kunhan visuaalisuudellasi on yksi selkeä viesti.
2. Hemmottele yleisöäsi. Hyvä kuva ilahduttaa, ja jos aiheutat katsojassa mielihyvää, olet jo pitkällä. Hemmottelua on myös helpoksi tekeminen – pyri siihen, ettei katsojan tarvitse nähdä vaivaa ymmärtääkseen viestisi.
3. Hae referenssit riittävän kaukaa. Kaikki suunnittelu on lopulta kopiointia. Uudelta tuntuvat ratkaisut syntyvät, kun yhdistelet epätodennäköisiä elementtejä. Katso siis oman toimialasi ulkopuolelle, kun haet inspiraatiota.
Autamme sinua muuttamaan maailmaa sisältöjen avulla
Tutustu Sanoman sisältömarkkinoinnin palveluihin
Kuinka pitkä matka brändilläsi on ajatusjohtajaksi?
Native Advertising Awards -kilpailun tuomaristoon on valittu Sanomalta myös Ria Vaahto ja Lasse Nikkari.