Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Suomi ei ole markkinoinnin supervalta. Vielä.

Suomea ei ole historiallisesti tunnustettu markkinoinnin supervallaksi. Suomi on kuitenkin maailman huippuluokkaa oppimisessa, kirjoittaa Group M:n toimitusjohtaja Christoffer Hultin, joka tuomaroi ensimmäistä kertaa Global Effie Awards -kilpailussa.
Effie Christoffer Hultin
21.10.2021
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Kun haluamme oppia kustannustehokkaampaa markkinointia, tuloksellisen markkinoinnin kilpailu Effie Awards on hyvä paikka aloittaa. Effien palkintokriteerit perustuvat vahvasti tuloksiin, sillä menestyminen kilpailussa edellyttää erinomaista suoritusta niin strategisessa ajattelussa, luovassa toteutuksessa kuin tietotaidon monipuolisessa hyödyntämisessäkin. Kansainväliset kilpailut antavat hyvän mahdollisuuden verrata osaamistaan maailman huippuluokkaan – oli kisassa sitten mukana tuomarina tai kilpailijana. Kilpailutöistä ja kansainvälisten kollegojemme kanssa käydyistä keskusteluista saadut opit auttavat myös ymmärtämään, miten voimme markkinoida Suomessa paremmin.

Tänä vuonna järjestetään ensimmäistä kertaa Effien maailmanlaajuinen kilpailu kategoriassa Global Best of the Best Effie Awards, johon osallistuminen vaatii jo voitetun Effie-palkinnon paikalliselta markkinalta. Koen suurta kunniaa ollessani Global Effie Awards -kilpailun tuomaristossa, joten jaan innolla oppini muiden kanssa ja kannustan samalla kaikkia osallistumaan Effie Awards Finlandiin.

Opit osoittavat varsin selkeästi, mitä maailmanluokan markkinoinnin luominen ja kampanjoissa erottautuminen vaatii. Tavanomaisten tekijöiden lisäksi on kolme elementtiä, jotka saavat mielestäni parhaat työt erottumaan:

Selkeä emergentti strategia

Strategian ei tarvitse olla luova, vaan kauniin yksinkertainen, emergentti. Siinä tulee olla selkeä tavoite ja rohkea strateginen lähestymistapa tavoitteiden aikaansaamiseksi loogisilla mittareilla todennettuna. Parhaiden markkinoijien toteuttama yksinkertaisuus ja selkeys on poikkeuksellista, sillä kaiken muun paitsi oleellisen karsiminen vaatii rohkeutta. Parhaimmat brändit pitävät strategioissaan liiketoiminnan fokuksessa, vaikka kampanjakohtaisesti onkin pitänyt sopeutua ympärillä oleviin muutoksiin. 

Syvä ymmärrys sijoitetun pääoman tuotosta

Maailmanluokan markkinointi ei tarkoita vain erinomaisia tuloksia vaan myös sitä, että pystytään todentamaan tarkasti, miten markkinointieurot ovat toimineet suhteessa tavoitteisiin. Silloin markkinointi nähdään yrityksissä investointina eikä kuluna. Huippuluokan kilpailutöissä on pystytty todentamaan, mitä itse markkinointi-investoinnilla on saatu aikaan, sillä sijoitetun pääoman tuoton tunteminen ei ole vain talousjohtajan vakuuttamista myönteiseen markkinointi-investointipäätökseen. Parhaimmissa kilpailutöissä kyetään myös reagoimaan ja hyödyntämään uusia mahdollisuuksia ketterästi.

Tunteikas tarina, jossa on globaalia vetovoimaa

Vahvalle, tunteisiin vetoavalle tarinalle on aina tarvetta. Eikä siksi, että Effien tuomarit pitävät koskettavista tarinoista, vaan koska tunteikkaat tarinat ovat kustannustehokkaampia. Tarvitaan syvällistä empatiaa, jotta yksittäinen inhimillinen oivallus löytyy. Luovan tiimin tehtävänä on varmistaa, että tarina on merkityksellinen yleisölle. Jotta kiteytys yltää globaalille tasolle, sen tulee olla ytimeltään merkityksellinen, rohkea sekä kunnianhimoinen. Nämä eivät kuitenkaan riitä. Tarvitaan myös konkreettisia toimia, jotka saavat mainostajan osoittamaan tarkoituksensa, sitoutumisensa ja aitoutensa.

Ympäristövastuu on ollut kantava teema viime vuosina. Jos tarina ei linkity ympäristövastuuseen, sillä ei todennäköisesti ole globaalia vetovoimaa. En myöskään usko, että tulemme tulevinakaan vuosina näkemään markkinointipalkinnon saajaa, jonka tarinan ytimessä ei ole huomioitu lainkaan ympäristövaikutuksia.

16.11. julkistetaan Global Best of the Best Effie -voittajat ja palkitaan kaikkien aikojen ensimmäinen Iridium Effie. Silloin paljastetaan myös voittajatyöt ja toivottavasti inspiroidut niistä yhtä paljon kuin minä. Ehkä ensi vuonna näemme juuri sinun työsi globaalissa kilpailussa?

Effie Awards Finland on käynnissä. Vielä ehdit osallistua! 

Lue lisää: 

Effie Awards Finland

Tagit

Effie Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Uudet tekoälyt – markkinoijan korvaajia vai kelpo apureita?

    Ihmiskunta siirtyy generatiivisten tekoälyjen myötä uuteen aikakauteen, kirjoittaa Sherpan Jukka Niittymaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    18.4.2023
    Lue lisää
  • Viherpesun lopettaminen on myös yritysten etu

    Viherpesu ei ole ainoastaan kuluttajien harhaan johtamista. Vielä ongelmallisempaa on se, että yritykset valehtelevat myös itselleen, väittää Antti Isokangas.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus Vieraskynä
    Julkaistu
    10.3.2023
    Lue lisää
  • Talouden lite mindre -tansseissa onni suosii houkuttavaa ja rohkeaa

    Olemme kiiruhtaneet vuoden takaisesta korona-Suomesta sodanuhka-Suomen, kesän 2022 elämysvelkaa purkaneen Suomen ja hintojen nousua ja sähkökatkoja pelänneen Suomen kautta jatkokertomuksen seuraavan vaiheeseen, kirjoittaa OMG:n Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    1.3.2023
    Lue lisää
  • Mainosalan kansainvälisen ikonin opit jakoon – suuren sydämen ja ideoiden voima

    Suomalaisten markkinointialalla vaikuttavien kannattaa sisäistää Per Pedersenin menestyskaavan kaksi perusoppia, kirjoittaa SEKin Jarno Luotonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    23.2.2023
    Lue lisää
  • Vastuullinen kuluttaminen on vaikea ja monimutkainen asia ja siksi useimmat keskittyvät siihen, mikä itselle on merkityksellistä

    Markkinoijilla on valtaa ja vastuuta ohjata kohderyhmiään kohti helpompia ja selkeämpiä vastuullisuusvalintoja, kirjoittaa Ivalo Creativen Leena Komulainen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vastuullisuus Vieraskynä
    Julkaistu
    15.2.2023
    Lue lisää
  • Porisuhde-kampanja putsasi palkintopöydän – Grand Effie ja kaksi kultaa Effie Awards Finland -kilpailussa

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 21. kerran. Kilpailu huipentui 9.2.2023 Sanomatalossa järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä, kahdella kultaisella, kahdella hopeisella ja kuudella pronssisella Effiellä.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    10.2.2023
    Lue lisää
  • Porisuhde syntyi puistobissellä

    Grand Effien voittanut poikkeuksellisen rohkea kampanja haastoi tuloksekkaasti kuntamarkkinoinnin konventiot.

    Tagit

    Näkemyksiä Effie
    Julkaistu
    10.2.2023
    Lue lisää
  • Suomi kaipaa nyt kylmähermoisia brändijohtajia

    Vaikuttavuus vaatii monikanavaisuutta ja monikanavaisuus vaatii moniaistillisia, tunnistettavia elementtejä, kirjoittaa Dagmarin Outi Hämäläinen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.2.2023
    Lue lisää
  • Effie on armoton osaamisen mittari – ja siksi alan tärkein kilpailu

    Effien entryjärjestelmä laittaa kaikki työt tasa-arvoisesti samalle viivalle. Se on alan ainoa kansainvälinen kisa, jossa myös pienillä independent-toimistoilla on tasavertaiset mahdollisuudet pärjätä kansainvälisiä ketjutoimistoja vastaan, kirjoittaa Ilkka Ruotsalainen.

    Tagit

    Näkemyksiä Effie Vieraskynä
    Julkaistu
    8.2.2023
    Lue lisää
  • You might snap, but don’t crackle…or pop

    Vielä näillä lumilla ehtii tekemään tästä vuodesta täysin poikkeuksellisen, kirjoittaa Nitron Eka Ruola.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    4.1.2023
    Lue lisää
    Eka Ruola artikkelikuva
  • Mitkä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2023?

    Kysyimme kymmeneltä markkinoinnin ammattilaiselta, mitkä trendit korostuvat markkinoinnissa vuoden 2023 aikana. Mainintoja saivat muun muassa strateginen luovuus, viihdyttävyys, tekoäly, tehokkuus, työnantajamielikuva, reagointikyky ja aitous.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.12.2022
    Lue lisää
    markkinoinnin trendit 2023.jpg
  • Mikä oli vuoden 2022 markkinointiteko?

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia valitsi mielestään vuoden parhaan markkinointiteon. Mainintoja saivat Sanna Marin, sukupuolinen tasa-arvo, Ukraina ja Suomen Nato-jäsenyys, Patagonia, Nike sekä Top Gun: Maverick.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    21.12.2022
    Lue lisää
    Vuoden 2022 markkinointiteko artikkeli.jpg
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 8,40 snt/min, (sis. alv 24%)
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland