Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi
  • In English
Ota yhteyttä

Valikko

Current menu level items
  • Ajankohtaista

      Ajankohtaista

    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Asiakastarinat
  • Alueellinen mainonta

      Alueellinen mainonta

    • Uusimaa
    • Varsinais-Suomi
    • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
    • Päijät-Häme & Kymenlaakso
    • Pirkanmaa & Kanta-Häme
    • Satakunta
    • Keski-Suomi
    • Lappi
    • Pohjois-Savo & Pohjois-Karjala
    • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
    • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
  • Tietopankki

      Tietopankki

    • Toimialatietoa
    • Tutkimustietoa
    • Oppaat ja työkalut
    • Markkinoinnin termit
    • Suomalaiset mediankäyttäjinä
    • Vastuullisuus
  • Mediat & palvelut

      Mediat & palvelut

    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Kumppanuudet ja sponsorointi
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kotisivut yritykselle
      • Mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuus
      • Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
      • Mainos- ja digitoimistoille
      • Sisältömarkkinointi
  • Suunnittelijan työkalut

      Suunnittelijan työkalut

    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
    • Mediatiedot
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Ajankohtaista tuotetietoa
  • Osta mainontaa
  • Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

TOP 5 vinkit verkkosivu-uudistukseen

Katselet juuri yrityksen kotisivuja. Miltä omasi näyttävät? Verkkosivut ovat yrityksen käyntikortti.
vinkit_kotisivu_uudistukseen
16.1.2023
Jaa:FacebookTwitterLinkedin

Puhelinluettelot ja käyntikortit keräävät päälleen kasvavia pölykasoja. Yrityksen ensisijainen käyntikortti on kaikilla laitteilla toimivat kotisivut. Sanoma on uranuurtaja mobiiliystävällisten sivustojen suunnittelussa – jo vuodesta 2012. Mutta miten nämä verkkomaailman majakat oikein syttyvät? Tässä asiantuntijoidemme tärpit.  

1. Ajattele asiakastasi

Kotisivut tehdään asiakasta varten. Siksi sivuilla esitettävien asioiden tulisi antaa yrityksestäsi ja sen toiminnasta mahdollisimman selkeä (ja myyvä) kuva. Vaikka jokainen yrittäjä, aiheellisestikin, rakastaa omaa liiketoimintaansa, ei esimerkiksi sukupuun piirtäminen kotisivuille välttämättä edistä asiakashankintaa.

Yrityksen verkkosivuille kannattaa aina asettaa tarkka tavoite. Monilla se on uusien tilauksien tai asiakkaiden tavoittelu, mutta mahdollisuudet ulottuvat kuluttajavalistuksesta brändin vahvistamiseen. Asiantuntevalta sivustokumppanilta saat apua myös näihin kysymyksiin.

2. Kiinnitä huomiota käytettävyyteen

Nykypäivän asiakas on kiireinen selailija, joka haluaa löytää tiedon nopeasti. Sivuston teknisen toteutuksen ja käytettävyyden tulee tästä syystä olla kunnossa. Esimerkiksi pitkät latausajat, epäselvä rakenne ja tihrustamiseen kutsuvat fonttikoot ovat turmioksi. 

Verkkosivujen tekniseen toteutukseen panostaminen käy helposti, kun kotisivukumppani miettii asiat puolestasi. Laadukas kotisivu toimii laitteesta riippumatta, ei kaadu tiukoissakaan tilanteissa ja luo käyttäjälleen sujuvan selailukokemuksen – visuaalisuudesta tinkimättä. 

3. Ulkonäöllä on merkitystä

Visuaalisuus on tämän päivän uusi musta. Vanhanaikaisilla sivustopohjilla rakennetut verkkokokemukset, pliisut värit ja rakeiset kuvat karkottavat potentiaaliset kävijät yllättävän tehokkaasti. Vuosia vanhat kotisivut eivät myöskään vala uskoa uusiin asiakkaisiin – pahimmillaan yrityksen ajatellaan lopettaneen toimintansa 90-luvun puolivälissä. 

Sivujen ilmettä on hyvä päivittää säännöllisesti. Uudistuksessa voi ja kannattaa hyödyntää ammattilaisten graafista osaamista. Taitavien tekijöiden käsissä myös yrittäjän näkemys tulee huomioiduksi. Kotisivujen ulkonäön suhteen turhamaisuus on hyve.

4. Sisältö on kuningas

Kirjoitetulla sanalla on yhä merkitystä myös internetissä. Jos sivuilla ei esimerkiksi kerrota selkeästi mitä yritys tekee, yhteydenotot uusilta asiakkailta saattavat kääntyä kilpailijalle. Lisäksi virheitä vilisevä ja oikeat hakusanat sivuuttava tekstisisältö voi katkaista kamelin selän muuten onnistuneessa kotisivu-uudistuksessa.  

Kotisivujen sisällöntuotantoon panostamalla yrityksen brändi-ilme kirkastuu, kauppa käy ja asiakastyytyväisyys kasvaa. Taidolla tuotetussa verkkosisällössä huomioidaan myös hakukoneystävällisyys, joka mahdollistaa paremmat sijoitukset esimerkiksi Google-markkinoinnissa.

5. Muista myös mainonta

Yritysten välinen kilpailu verkossa on kiristynyt äärimmilleen. Vaikka sivustouudistuksessa kaikki olisi tehty oikein, on esimerkiksi Googlen etusivulle ilmaiseksi pääseminen erittäin haastavaa. Hienokin sivu voi siis valitettavasti nököttää yksin netin synkissä syövereissä.

Onneksi sivuille voi ohjata liikennettä useilla eri tavoilla. Lehtimainonta, bannerit, sosiaalisen median monet kanavat ja hakukonemainonnan mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Parhaimmillaan verkkosivujen toteuttaja pystyy nivomaan nämä palvelut yhteen yrityksesi eduksi.

Ihannetilanteessa yrityksesi kotisivut jo seuraavat näitä viittä teesiä. Jos mieleesi kuitenkin hiipi pieni epäilyksen häivä, tarkista kotisivujesi kunto checklistin avulla.

Hyödynnä checklist

Tagit

Näkemyksiä Kotisivut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sekasin ja vapaa huolista niin ku Barbie

    Cha cha cha. Länsimaisen estetiikan valtavirta on kääntymässä minimalismista värikkäämpään ja moninaisempaan suuntaan, kirjoittaa OMG:n Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    7.6.2023
    Lue lisää
  • Tiedätkö, millaisia edellytyksiä onnistunut ja tehokas mainonta vaatii sinulta?

    Oletko mahdollisesti panostanut mainontaan, mutta tulokset eivät vain näytä paranevan? Kun kampanja menee plörinäksi, syyttävä sormi osoittaa usein siihen itsestäänselvimpään: kampanjan kohdennukseen, visuihin ja viesteihin.

    Tagit

    Ad Manager Näkemyksiä Kotisivut Digiratkaisut Luovat ratkaisut Sisältömarkkinointi Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2023
    Lue lisää
    onnistunut_mainonta
  • Brändin arvo punnitaan epävarmuudessa

    Pandemia-aikana brändeiltä kaivattiin läsnäoloa, nyt keskeistä on hinta. Kuluttajakäyttäytymisen vuonna 2023 voisi kiteyttää sanoin ”Price, not presence”, mutta tämä olisi liian suuri yksinkertaistus. Kyse on pikemminkin arvon luomisesta ja sen ymmärtämisestä, mikä lopulta tuottaa arvoa, kirjoittaa Sanoman B2B-yksikön myynnin kehitysjohtaja Paula Hernetkoski.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    31.5.2023
    Lue lisää
  • 8 syytä ihastua radioon

    Mitä radio merkitsee tänä päivänä? Veera Kyrö kirjoitti rakkauskirjeen radiolle.

    Tagit

    Näkemyksiä Audio & radio Luovat ratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    12.5.2023
    Lue lisää
  • Katse pallossa – mittaatko oikeita asioita?

    Pidä katse pallossa on erinomainen ohje monessa pallopelissä. Mutta se voi toimia myös loistavana metaforana tämän päivän markkinoijalle fokusoida olennaiseen, vaikka ympärillä kuohuu ja pauhaa, kirjoittaa Kati Alijoki.

    Tagit

    Mittaaminen Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.5.2023
    Lue lisää
  • Näkemyksiä mediasta

    Uudessa Näkemyksiä mediasta -sarjassa pääsemme kurkistamaan mediatoimistojen ammattilaisten työhön. Ensimmäisenä on vuorossa Head of Client Group Leena Wasenius GroupM:stä.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    27.4.2023
    Lue lisää
  • Enemmän liikennettä samalla budjetilla

    Johannes Hocksell kertoo, miten dynaaminen CPC-hinnoittelu toimii käytännössä ja tarjoaa vinkkejä tehokkaaseen mainontaan.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    26.4.2023
    Lue lisää
  • 4 vinkkiä uutiskirjemainonnan tehostamiseksi

    Veli-Matti Nurmela kertoo, miten uutiskirjeen ja digimainonnan parhaat puolet kannattaa yhdistää.

    Tagit

    Näkemyksiä Digiratkaisut Omakynä
    Julkaistu
    25.4.2023
    Lue lisää
  • Uudet tekoälyt – markkinoijan korvaajia vai kelpo apureita?

    Ihmiskunta siirtyy generatiivisten tekoälyjen myötä uuteen aikakauteen, kirjoittaa Sherpan Jukka Niittymaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    18.4.2023
    Lue lisää
  • Markkinoinnin kaksi vähemmän puhuttua P:tä

    Sanoma B2B:n Head of Marketing Leena Koskinen haluaa nostaa valokeilaan vanhojen ja uusien markkinoinnin P:n lisäksi vähemmän fokuksessa olleet menestystekijät, jotka hän on nimennyt markkinoinnin sosiaalisiksi P:ksi.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    17.4.2023
    Lue lisää
    Leena Koskinen artikkelikuva
  • Etäistä ja valtakunnallista – vai läheistä ja paikallista?

    Tarjoamme paikallisia ja alueellisia ratkaisuja ja palvelemme kaiken kokoisia asiakkaita, vakuuttaa Sanoman Pohjois-Suomen aluemyyntijohtaja Janne Puolakka.

    Tagit

    Näkemyksiä Alueellinen mainonta Omakynä
    Julkaistu
    12.4.2023
    Lue lisää
  • Mitkä ovat ruokatrendit juuri nyt?

    Glorian ruoka & viinin päätoimittaja ja HS ruokatoimituksen vetäjä Sanna Maskulin kertoo, mitkä ruokatrendit toimituksessa juuri nyt puhuttavat.

    Tagit

    Näkemyksiä Aikakausmedia Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    3.4.2023
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    010 80 80 85 *

    Arkisin klo 8-16

    Uudet mainostajat
    010 321 9400  **
    Arkisin klo 9-15

    * 0,0835 eur/puhelu + 0,1669 eur/min, sis. alv 24%
    ** 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (sis. alv 24%) 

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Evästekäytännöt
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2023 Sanoma Media Finland