Välitämme on Postille paljon enemmän kuin kampanja – se on sitoumus toiminnan jatkuvasta kehittämisestä

Idea Postin Välitämme-kampanjaan syntyi monen tekijän summana.
”Pohjalla on tutkimuksia brändimme nykytilasta ja kehittämistä vaativista asioista. Taustalla on myös ylimmän johdon tahto siitä, millaista Postia haluamme lähteä rakentamaan. Kysyimme myös postilaisilta, mitä postilaisuus heille merkitsee ja miten he näkevät työnsä Postilla. Olin mukana yhdessä haastattelussa, jossa yhdeltä postilaiselta kysyttiin: Jos sinun pitäisi yhdellä sanalla kuvata sitä, mitä työsi Postilla on, mikä se olisi? Hän vastasi välittäminen. Välittäminen kumpusi useista muistakin vastauksista”, kertoo Postin brändistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Jenni Ihatsu.
Kampanjan lähestymistapa oli rohkea. Postin saamat negatiiviset palautteet tuotiin vahvasti esiin.
”Meille tämänkaltainen palaute on hyvin arkipäivästä, saamme sitä jatkuvasti. Lähes 400 vuotta vanhana brändinä Posti on merkityksellinen Suomelle ja suomalaisille. Halusimme tuoda avoimesti julki, että kuulemme palautteen ja olemme sitoutuneet kehittämään Postista jatkuvasti parempaa.”
Posti on aikojen saatossa ollut usein siinä tilanteessa, että pitää kehittyä ja reagoida maailman muutoksiin.
”Tämä on meillä hyvin DNA:ssa. Välitämme on lupaus myös sisäisesti. Se on postilaisille paljon enemmän kuin kampanja. Se on sitoumus postilaisia kohtaan siitä, että rakennamme koko ajan parempaa työyhteisöä.”
20 000 henkilön työyhteisö työllistää yli 80 eri kansalaisuutta.
”Halusimme nostaa esiin sitä tärkeätä työtä, mitä postilaiset tekevät. He vastaavat päivittäin siitä, että pyörät pyörivät ympäri Suomen.”
Välitämme-kampanja on näkynyt Postilla sisäisesti jo viime syksystä alkaen. Kampanjan ulkoinen vaihe käynnistyi pääsiäisen jälkeen ja sen medianäkyvyys kesti kolme viikkoa.
Kampanjaan kuului tv, radio, ulkomainonta, digitaaliset ratkaisut ja sosiaalisen median näkyvyys, sekä paljon huomiota saanut, Postille luontainen viestintäkanava, eli koteihin toimitettu postikortti.
”Kortti oli tärkeä osa kampanjaa. Vierailemme 3 miljoonalla ovella lähes päivittäin, joten meistä tuntui hyvin luontevalta, että käytämme postikorttia tässä kampanjakokonaisuudessa.”
Vaikka kampanjan tämänkertainen ulkoinen näkyvyys on päättynyt, työ jatkuu Postin sisällä.
”Olemme sitoutuneet siihen, että lunastamme lupauksiamme ja kerromme Postissa tapahtuvasta kehityksestä. Kampanja on saanut valtavasti palautetta. Halusimmekin herättää keskustelua ja varmistaa, että lupauksemme tavoittaa suomalaiset.”
Palaute on ollut sekä positiivista ja negatiivista, ei kuitenkaan sellaista, mitä Posti ei muutenkin saisi.
”Erityisesti olen onnellinen siitä positiivisesta palautteesta, mitä postinjakajamme ovat vastaanottaneet. Sitä on tullut monissa eri muodoissa, kahvilähetyksinä, kirjeinä ja kortteina. Monelle postilaiselle on ollut merkityksellistä, että he ovat päässeet työssään keskustelemaan paljon avoimemmin asiakkaiden kanssa.”
Kampanja on lupaukseltaan niin iso, että tulosten lunastaminen vie aikansa.
”Se on kuitenkin herättänyt paljon keskustelua ja puhuttaa edelleen paljon. Tämä kertoo tietenkin siitä, että kampanja on huomattu ja tavoittanut, mikä tavoitteemme olikin. Se on kiinnostanut, ja sen sisältöjen parissa on vietetty aikaa”, Ihatsu iloitsee.
Onnittelut Posti, Ivalo Creative, ToinenPHD ja tuotantoyhtiö Cocoa!
Katso tuomariston perustelut: