Etelä- ja keskipohjalaiset sekä pohjalaiset mediankäyttäjinä

suomalaiset_mediankayttajina_hero.jpg

Etelä- ja keskipohjalaiset sekä pohjalaiset mediankäyttäjinä

Onnellinen arki, hyvinvointi ja luotettavan tiedon etsiminen kokoaikaisen kiireen keskellä - mediaa käytetään moniin eri tarkoituksiin

Ihmiset kuluttavat mediaa päivittäin ikäryhmästä tai asuinpaikasta riippumatta. Toiset useita kertoja tunnissa, toiset harvemmin ja jotkut jopa elävät sitä, luovat sisältöjä ja vaikuttavat. Mediaa kulutetaan monella eri tavalla, tietokoneella, kännykällä, telkkariruudulta tai paperisena, reaaliaikaisena tai tallenteina.

Media on osa suomalaisten arkea, mutta millaisia etelä- ja keskipohjalaiset sekä pohjalaiset ovat mediankäyttäjinä?

Kolme ihmistyyppiä korostuvat mediankäyttäjinä Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla sekä Pohjanmaalla

Sanoma jakaa suomalaiset kahdeksaan segmenttiin sen mukaan, millä tavalla he käyttävät mediaa. Löydät alta kolme Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla sekä Pohjanmaalla korostuvaa käyttäjäryhmää. Yhdessä nämä kolme ryhmää kattavat puolet alueiden asukkaista.

KIIREINEN TASAPAINON
ETSIJÄ
20 %

kiireinen_tasapainonetsija_600x600.jpg

Haluan käyttää rahaa siihen, että tunnen itseni hyvinvoivaksi.

Kiireinen tasapainon etsijä käyttää aikaa tarjousten metsästämiseen. Hän haluaa tehdä hyvät kaupat silloin kun tekee, ja käyttää rahaa siihen, että tuntee itsensä hyvinvoivaksi. Merkittävän osan mediasisällöstään hän kuluttaa älypuhelimellaan.

Kiireinen tasapainon etsijä käy somessa aina kun se on mahdollista, katsoo ystävien kuulumisia ja siinä sivussa uutisia lukuisia kertoja päivässä. Hän on nopeasti kulutettavien sisältöjen someaddikti, joka viettää myös omasta mielestään liikaa aikaa kännykkänsä ruutua rullaten. Hän ei halua nähdä pelkkää kiiltokuvaa ja kauneutta vaan kaipaa myös rosoisempaa arkea rentouden saavuttamiseen.

Kiireisen tasapainon etsijän tavoittaa parhaiten mobiilimainonnalla uutismedioiden digisisällöissä ja somessa sekä radiomainoksilla.

LAATUTIETOINEN TIEDONHAKIJA 
18 %

laatutietoinen_tiedonhakija.jpg

Olen vähentänyt kuluttamistani eettisistä syistä.

Laatutietoinen tiedonhakija tuntee olonsa hyväksi silloin, kun hän tietää mitä maailmassa tapahtuu. Hänelle tuo onnea hyvä, tavallinen arki, jota hän vaalii pitämällä huolta kunnostaan, oppimalla uutta ja ruokkimalla luovuuttaan. Laatutietoinen tiedonhakija on vähentänyt kuluttamistaan, vaikka hänen ostovoimaindeksinsä on segmenteistä kaikista korkein. Hän haluaa palvelua ja asioi mieluiten liikkeessä henkilökohtaisesti. Hän ostaa paikallisten tuottajien tuotteita.

Laatutietoinen tiedonhakija tilaa sanomalehdet kotiin ja keskittyy rauhassa lukemaan laaja-alaisia artikkeleita. Hän on uutisaddikti, joka seuraa jatkuvasti uutisvirtaa ja kaipaa entistä enemmän luotettavan tahon tietoa. 

Laatutietoisen tiedonhakijan tavoittaa parhaiten uutismedioiden, sekä painetun että digin, ja aikakauslehtien parista, mutta myös radion ja television äärestä.

MUKAVUUDENHALUINEN VIIHTYJÄ
12 %

mukavuudenhaluinen_viihtyja_600x600.png

”Rakastan tapojani ja tottumuksiani, en helposti kokeile uutta."

Mukavuudenhaluinen viihtyjä on tyytyväinen tavalliseen hyvään arkeensa. Vaikka hän arvostaa hyvää fyysistä kuntoa ja terveellistä elämää, hän rakastaa sohvalla löhöilyä ja tekee sen aina kun siihen on mahdollisuus.

Mukavuudenhaluinen viihtyjä on tapojensa orja, joka ostaa samoja tuotteita joka kerta kaupassa käydessään. Uutta etsiessään hän vertailee tuotteet valmiiksi netissä ja hakee ne sitten kaupasta. Ostovoimaa hänellä on keskimääräistä enemmän.

Mukavuudenhaluinen viihtyjä on tv-sarja-addikti, joka käyttää mediaa viihtymiseen, mielellään ilmaiseksi ja montaa mediaa samanaikaiseksi.

Mukavuudenhaluisen viihtyjän tavoittaa mainonnalla tv:ssä, radiossa ja älypuhelimen uutisvirrassa.

Kohdennetus-markkinoinnin-palvelut-ikoni.png

Sanoman verkostossa voit kohdentaa mainontaa haluamillesi mediankäyttäjäsegmenteille

Lue lisää

Mihin mediankäyttäjäryhmään sinä kuulut?

Selvitä oma mediankäyttäjäryhmäsi Segmenttipelillä!

Selvitä oma segmenttisi

Suomalaiset mediankäyttäjinä mediankäyttösegmentointi

Haluatko kuulla lisää etelä- ja keskipohjalaisten sekä pohjalaisten kulutustottumuksista?

Ota meihin yhteyttä

Lue lisää suomalaisista mediankäyttäjinä