Keskisuomalaiset mediankäyttäjinä

suomalaiset_mediankayttajina_hero.jpg

Keskisuomalaiset mediankäyttäjinä

Onnellinen arki, hyvinvointi ja luotettavan tiedon etsiminen kokoaikaisen kiireen keskellä - mediaa käytetään moniin eri tarkoituksiin

Ihmiset kuluttavat mediaa päivittäin ikäryhmästä tai asuinpaikasta riippumatta. Toiset useita kertoja tunnissa, toiset harvemmin ja jotkut jopa elävät sitä, luovat sisältöjä ja vaikuttavat. Mediaa kulutetaan monella eri tavalla, tietokoneella, kännykällä, telkkariruudulta tai paperisena, reaaliaikaisena tai tallenteina.

Media on osa suomalaisten arkea, mutta millaisia keskisuomalaiset ovat mediankäyttäjinä?

Kolme ihmistyyppiä korostuvat mediankäyttäjinä Keski-Suomessa

Sanoma jakaa suomalaiset kahdeksaan segmenttiin sen mukaan, millä tavalla he käyttävät mediaa. Löydät alta kolme Keski-Suomessa korostuvaa käyttäjäryhmää. Yhdessä nämä kolme ryhmää kattavat lähes puolet alueen asukkaista.

KIIREINEN TASAPAINON
ETSIJÄ
18 %

kiireinen_tasapainonetsija_600x600.jpg

Haluan käyttää rahaa siihen, että tunnen itseni hyvinvoivaksi.

Kiireinen tasapainon etsijä käyttää aikaa tarjousten metsästämiseen. Hän haluaa tehdä hyvät kaupat silloin kun tekee, ja käyttää rahaa siihen, että tuntee itsensä hyvinvoivaksi. Merkittävän osan mediasisällöstään hän kuluttaa älypuhelimellaan.

Kiireinen tasapainon etsijä käy somessa aina kun se on mahdollista, katsoo ystävien kuulumisia ja siinä sivussa uutisia lukuisia kertoja päivässä. Hän on nopeasti kulutettavien sisältöjen someaddikti, joka viettää myös omasta mielestään liikaa aikaa kännykkänsä ruutua rullaten. Hän ei halua nähdä pelkkää kiiltokuvaa ja kauneutta vaan kaipaa myös rosoisempaa arkea rentouden saavuttamiseen.

Kiireisen tasapainon etsijän tavoittaa parhaiten mobiilimainonnalla uutismedioiden digisisällöissä ja somessa sekä radiomainoksilla.

HAAVEILEVA
MUKANAKULKIJA
15 %

haaveileva_mukanakulkija_600x600.png

”Haluan, että minut huomataan.”

Haaveileva mukanakulkija arvostaa rahaa, omaa aikaa ja hyvää ulkonäköä. Hän urheilee, koska treenien jälkeen hänelle tulee hyvä olo ja koska urheilemalla hän saa hyvännäköisen vartalon. Vapaa-aikansa hän aikatauluttaa täyteen ohjelmaa. Hän ostaa usein herätteitä netissä surffaillessaan.

Puhelin on mukavuudenhaluisen viihtyjän kädessä koko päivän, omasta mielestäänkin aivan liikaa. Hän katsoo televisiota netin kautta ja sarjoista aina useamman jakson peräkkäin. Ainaisen ajanpuutteen vuoksi hän kuluttaa medioissa nopeita sisältöjä ja osallistuu mielellään ohjelmiin soittamalla, twiittaamalla tai chattaamalla.

Haaveilevan mukanakulkijan tavoittaa mobiilisti, erityisesti somen, netti-tv:n, audiopalveluiden ja aikakausmedioiden digin kautta. 

VAKIINTUNUT ARJESTA NAUTTIJA
15 %

vakiintunut_arjestanauttija_600x600.jpg

Haluan asioida liikkeissä. Henkilökohtaisesti.

Vakiintuneelle arjesta nauttijalle lepo ja hyvä uni ovat tärkeitä. Hän suhtautuu elämään positiivisesti ja nauttii paljon omasta ajasta, niistä hetkistä, jolloin saa tehdä juuri niitä asioita kuin itse haluaa. Suomalaisia tuotteita ostamalla hän kokee tukevansa työllisyyttä ja kotimaisen tuotannon jatkuvuutta. Hän asioi paikallisissa liikkeissä ja on avoin ehdotuksille ostotilanteessa.

Vakiintunut arjesta nauttija kokee saavansa liikaa informaatiota joka puolelta ja haluaa rauhoittaa vapaa-aikansa medioilta sulkemalla kaikki laitteet. Hän katsoo tv-ohjelmat suorana silloin, kun ne tulevat, ja tilaa paperisen sanomalehden kotiinsa lukeakseen sen rutiininsa mukaisesti.

Vakiintuneen arjesta nauttijan huomion saa uutis- ja aikakausmedioissa sekä TV-ohjelmien yhteydessä.

Kohdennetus-markkinoinnin-palvelut-ikoni.png

Sanoman verkostossa voit kohdentaa mainontaa haluamillesi mediankäyttäjäsegmenteille

Lue lisää

Mihin mediankäyttäjäryhmään sinä kuulut?

Selvitä oma mediankäyttäjäryhmäsi Segmenttipelillä!

Selvitä oma segmenttisi

Suomalaiset mediankäyttäjinä mediankäyttösegmentointi

Haluatko kuulla lisää keskisuomalaisten kulutustottumuksista?

Ota meihin yhteyttä

Lue lisää suomalaisista mediankäyttäjinä